استاد اخلاق:

ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از اصولی که در زندگی ما باید نهادینه شود این است که تدین دیگر نمی‌تواند ارثی باشد بلکه باید درسی باشد و آن را یاد گرفت. ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۴۷۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹ - 17August 2021

ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام «سید محمدباقر علم الهدی» در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان عوامل تقرب الی الله پرداخت و اظهار داشت: یکی از عواملی که ما را به خدا نزدیک می‌کند، ایمان است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «أَقْرَبُ اَلنَّاسِ مِنَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ أَحْسَنُهُمْ إِیمَانا؛ نزدیکترین مردم به خداوند با ایمان‌ترین آنهاست.» یعنی ایمان تنها نجات دهنده نیست بلکه «أَحْسَنُ إِیمَان» مدنظر است.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه براساس منطق قرآن هرچیزی ایمان نیست، گفت: در سوره حجرات آیه ۱۴ داریم: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ اعراب بادیه‌نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده‌اید، بگویید که تسلیم شده‌ایم، و هنوز ایمان در دلهایتان داخل نشده است؛ و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید از ثواب اعمال شما کاسته نمى‌شود، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.»

وی افزود: اگر ما شرفیاب امام عصر (عج) شویم، بگوییم ایمان آوردیم و ایشان بفرماید ایمان نیاوردید، چه خاکی باید بر سر کنیم؟ بنابراین نباید بفهمیم ایمان چیست؟ در آیه ۱۳۶ سوره نساء داریم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا؛‌ای کسانی که (به زبان) ایمان آورده‌اید، (به حقیقت و از دل هم) ایمان آورید به خدا و رسول او و کتابی که به رسول خود فرستاده و کتابی که پیش از او فرستاده (تورات و انجیل)؛ و هر که به خدا و فرشتگان و کتاب‌ها (آسمانی) و رسولان او و روز قیامت کافر شود به گمراهی سخت و دور (از سعادت) درافتاده است.» یعنی خدا به کسانی که ایمان آورده‌اند، می‌فرماید: ایمان بیاورید یعنی آنان در مداری هستند که تصور می‌کنند ایمان دارند، اما حقیقی نیست.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی تصریح کرد: باید از جایی زندگی خود را قطع کنیم و درست زندگی کنیم. گاهی به اهل ایمان می‌گویند مراتبی در خود ایجاد کنید و بعد ایمان بیاورید. در آیه ۲۸ سوره حدید داریم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛‌ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند، و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن [در میان مردم]راه سپارید و شما را بیامرزد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» یعنی باید از خدا حساب ببرید بعد به پیامبر (ص) ایمان آورد. ایمان مقدماتی دارد که باید آن را فراهم کنیم.

استاد اخلاق تصریح کرد: یکی از اصولی که در زندگی ما باید نهادینه شود این است که تدین دیگر نمی‌تواند ارثی باشد بلکه باید درسی باشد و آن را یاد گرفت. باید با گذشتگان متفاوت باشیم تا بتوانیم زمینه ظهور را فراهم کنیم. ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود. در این زمینه اولین اصل این است که از خدا باید ترسید. جامعه نیم‌بند دینی ایران تا از خدا نترسد، کارش کار نمی‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار