نگاهی به کتاب‌های آزادگان کرمانی در اسارت

کتاب‌های خوبی در خصوص خاطرات اسرای کرمانی نگاشته شده که هر یک ما را با بخشی از آنچه در آن دوران پرمرارت بر ایشان گذشته آشنا می کند؛ خاطرات اسرا را باید با دقت خواند و در آن تأمل کرد تا بدانیم امروز سر سفره جانفشانی‌های چه کسانی نشستیم.
کد خبر: ۴۷۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ - 17August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از کرمان، یکی از بخش‌های مهم دوران دفاع مقدس که با خاطرات تلخ و شیرین و درس‌ها و عبرت‌های فراوان همراه است؛ «اسارت رزمندگان» اسلام است که در جریان جنگ تحمیلی علیه کشورمان به اسارت رژیم بعث عراق درآمده و تحت شکنجه‌های طاقت فرسا قرار گرفتند.

به شهادت تاریخ و اذعان اسیران عراقی، رفتار ایرانی ها با اسرای عراقی کاملاً متفاوت از آنچه بود که در اردوگاه های عراق علیه رزمندگان ما روا می داشتند؛ حداقل ۴۲ هزار و ۷۱۷ نفر از رزمندگان ایران که یک هزار و ۲۸۴ نفر آنان از استان کرمان بود به اسارت دشمن درآمدند که هر یک قصه خاص خودش را دارد.

داستان سراسر افتخار و عزت برخی از رزمندگان ایرانی درس هایی برای همیشه تاریخ دارد که می تواند راهگشای تنگناهایی باشد که در آن فرصت سازی کرد نه فرصت سوزی؛ مقاومت سه و نیم ساعته امیرهوشنگ شاه پسندی از اسرای کرمانی که یک هزار کابل بر بدن او نواخته شد و سپس با اتوی داغ یکی از پاهای او را جزغاله و پای دیگرش را مانند گوشت بریان تاول زده ساخت را چگونه باید روایت کرد؟ با کدام واژه و عبارت؟ 

سردار محمدرضا حسنی سعدی، مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان که خود سه هزار و ۳۵ روز در اسارت بوده و همان جا خبر شهادت دو برادرش را به او می دهند؛ می گوید: مقاومت سه روزه محمدرضا رضائی سرداری بعد از قطع نخاع شدن در میدان مین و سپس با همین حال اسیر شدن و ۲۱ ماه تحمل شرافتمندانه در اسارت و ۲۶ سال روی ویلچر از زخم بستر و سرطان کلیه رنج بردن و با افتخار شهید شدن یک داستان طولانی سراسر افتخارآمیز از آزادگان استان کرمان است.

نیم نگاهی به کتاب های آزادگان کرمانی در اسارت

 

خاطرات اسرا را باید با خواند و در آن تأمل کرد تا بدانیم امروز سر سفره جانفشانی های چه کسانی نشستیم و فرصت ذی قیمت زندگی در نظام جمهوری اسلامی را قدر بدانیم و اسیر شبهه ها و دروغ افکنی های دشمنان داخلی و خارجی نشویم.

کتاب های خوبی در خصوص خاطرات اسرای کرمانی نگاشته شده که هر یک ما را با بخشی از آنچه در آن دوران پرمرارت بر ایشان گذشته آشنا می کند؛ کتاب«بر ساحل آزادگی» نوشته منوچهر رفیعی ساردو یکی از کتاب هایی است که خلاصه زندگینامه و خاطرات کوتاه بیش از ۶۰۰ آزاده را روایت می کند. این کتاب در سال ۹۳ توسط نشر گرا در استان کرمان به چاپ رسیده است.

کتاب«بچه های حاج قاسم» با نگارش افسر فاضلی شهربابکی هم خاطرات خودنوشت سردار حسین معروفی، فرمانده کنونی سپاه ثارالله استان کرمان است که حاج قاسم طی یادداشتی نوشت:

خاطرات ارزشمندت را خواندم و به نظرم رسید حیف است این کتاب فقط با سر تیترهایی چاپ شود. خواهش می کنم محورهایی را که آورده ای به خوبی با جزییات بیشتر بپرداز. یقیناً این کتاب تکان دهنده خواهد بود. خوب است از یکی از نویسندگان مثل سرهنگی یا دهقانی که در نوشتن کتاب های شهدای کرمان نقش داشته اند  برای تدوین استفاده کنید. من به شما افتخار می کردم و ارادت داشتم، اما با خواندن این نوشته از داشتن چنین مردانی احساس افتخار و در خود احساس شرمندگی و حقارت می کنم.

کتاب « ۳۰۰۰ هزار روز اسارت» و «رادیو» هم خاطرات محمدرضا حسنی سعدی است که با بیانی شیوا نگاشته شده است؛ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در یادداشتی بر رادیو نوشته بود« این خاطره ارزشمند و تکان دهنده که از یک عملیات سنگین ویژه، هیجان انگیزتر است نباید به این سادگی پردازش شود. خود بحث رادیو، زیباترین داستان برای تمام نسلها می تواند باشد، در جایی که اسراء و زندانیان جنگ ها، معمولا به دنبال سیگار یا اشیاء فراموش دهند مخدرند، فرزندان روح الله در فکر فهم اندیشه او و تلاش برای ایستادگی روح خود در مسلک اویند.

این اعجاب مذهب و انقلاب است. این تاثیر یک رهبر انقلابی بر جوانان و نوجوانان در شرایطی تکان دهنده و سخت است. مرحبا به این روح بلند و ارزشمند. زمین زیر پایشان را باید سجده کرد. دستتان و پایتان و آن نفس ها را در آن قفس ها می بویم و می بوسم. برادرتان سلیمانی 1397/2/20» 

احمد یوسف زاده، که با تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب او با عنوان «آن بیست و سه نفر» به شهرت رسید؛ علاوه بر این کتاب و تکمله آن با «اردوگاه اطفال» پیشتر لبخند در قفس و رنج شیرین که طنز دوران دفاع مقدس است را نوشته که لبخند در قفس او سال ۷۸ کتاب سال دفاع مقدس کشور شد.

«رمادیه» و «کمپ غم» هم خاطرات آزاده شهید محمدشهسواری است هم او که حاج قاسم درباره اش می گوید« ما افتخار می کنیم شهسواری از ما است» رمان«شهسوار» نیز مجموعه مستقلی است که مهرداد بهزادی در این کتاب علاوه بر نوشتن مستنداتی که از طریق خانواده، همرزم‌ها و اُسرای هم سلولی شهید جمع آوری کرده‌، بخش کوتاهی از آن را با توجه به تخیلات ذهنی خود نوشته تا با خلق یک اثر هنری، مخاطب را جذب کند. این کتاب را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار