گزارشگر صدای مرکز یزد:

مردم یزد یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را با عزاداری ابا عبدالله (ع) زنده می‌کنند

گزارشگر صدای مرکز یزد گفت: مردم یزد یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را با عزاداری ابا عبدالله (ع) زنده می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹ - 18August 2021

مردم یزد یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را با عزاداری ابا عبدالله (ع) زنده می‌کنند/ اقدام مردم یزد در رابطه با بیماری کرونابه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس محمدحسین آقایی گزارشگر صدای مرکز یزد در گفت‌وگو با رادیو نماسرو با اشاره به نقش مردم شهر یزد در طول هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: مردم یزد هم مانند مردم دیگر نقاط ایران اسلامی همیشه در صحنه و همراه بودند. در حقیقت مردم یزد در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی اعم از پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دوران سازندگی وحتی هم‌اکنون که در دوران سخت کرونا قرار داریم، همراه همه ملت ایران بوده و هستند.

وی افزود: مردم استان یزد در ظول دفاع مقدس حدود چهار هزار شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است. سرداران پرافتخاری از استان یزد در طول جنگ حضور داشتند که همه آن‌ها باعث افتخار هستند. در حسینیه امیر چخماق یزد به یاد هشت سال دفاع مقدس، هشت شهید گمنام دفاع مقدس دفن شدند و به زیارتگاه همه عاشقان و ارادتمندان تبدیل شده است. مردم یزد به ویژه در روز‌های پنج‌شنبه کنار تربت ایین شهدای گمنان گرد هم جمع می‌شوند.

آقایی با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم در حسینه امیر چخماق تصریح کرد: اما در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه‌سلام) حسینیه امیر چخماق یکی از مکان‌هایی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم عذاداری سید و سالار شهیدان در آن برگزار می‌شود.

گزارشگر صدای مرکز یزد با اشاره به مشکلات استان یزد در ایام کرونا اظهار کرد: با وجود اینکه مردم یزد در پیک‌های مختلف کرونا دچار مشکلات شدند اما در ایام سوگواری همراه بودند. به جهت شیوع کرونا امسال مردم یزد اقدام بسیار مناسبی که انجام دادند این بود که هزینه‌هایی که توسط خیرین برای هیئت پرداخت شده، صرف مواردی نظیر تهیه اکسیژن برای بیمارستان‌ها، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و اقدامات خیرخواهانه از این قبیل شده است.

آقایی ادامه داد: علاوه بر این خانواده‌های معزز شهدا که چشم و چراغ این ملت هستند و همیشه همراه بودند و هستند، عزیزان جانباز سرافراز دفاع مقدس در این اقدامات خیرخواهانه همراه بودند. روز جمعه پیکر پاک پنجمین شهید جبهه سلامت را تشییع کریم و گلزار شهدا به خاک سپردیم. متاسفانه هر روز به تعداد شهدای سلامت افزوده می‌شود که این نشان‌دهنده دقت بیشتر مردم در رعایت پروتکل‌ها است.

وی با اشاره به رسم و رسومات مردم استان یزد در ایام محرم متذکر شد: یکی از رسوم مردم یزد طی ایام محرم، مراسم نخل‌برداری است. این مراسم در شهرستان‌های یازده‌گانه استان یزد برگزار می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین نخل‌ها که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد در حسینیه امیر چخماق قرار دارد. البته در مراسم نخل‌برداری از این نخل استفاده نمی‌شود اما به عنوان نماد عذاداری سید و سالار شهیدان در کنار قبور شهدای گمنام گذاشته شده است.

از زمان شیوع کرونا مراسم نخل‌برداری در یزد برگزار نمی‌شود

آقایی در ادامه ابراز کرد: نخل، یک سازه سنگین وزن چوبی است که به شکل سرو ساخته شده و نمادی از آزادگی سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است. همچنین از نخل به عنوان تابوت امام حسین (علیه‌السلام) یاد می‌شود. در مراسم نخل‌گردانی ظهر عاشورا در هر نوبت یکی از سادات بر روی نخل قرار می‌گیرد و یاحسین (ع)، یا حسین (ع) گویان مراسم نخل‌برداری آغاز می‌شود. البته از زمان شیوع کرونا مراسم نخل برداری در یزد برگزار نمی‌شود.

گزارشگر صدای مرکز یزد در مورد حضور خانواده‌های شهدا در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان (ع) خاطرنشان کرد: خانواده‌های شهدا در ایام محرم فعالیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی دارند و مردم تلاش می‌کنند یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی را همراه با عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) زنده نگه دارند.

آقایی با اشاره به شیوع کرونا در یزد افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، یزد مانند استان‌های سراسر کشور شرایط مناسبی ندارد. ان‌شاءالله سلامتی و نشاط به همه جهان بازگردد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها