نظریه‌پرداز آمریکایی:

موفقیت ایران در تولید واکسن باعث تسهیل واردات آن شد

«لندمن» استاد دانشگاه هاروارد آمریکا معتقد است با تولید واکسن در داخل ایران و شکست سیاست آمریکا، دولت بایدن چاره‌ای جز تسهیل واردات واکسن از سوی تهران نداشت.
کد خبر: ۴۷۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ - 18August 2021

نظریه پرداز امریکایی: موفقیت ایران در تولید واکسن باعث تسهیل واردات آن شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، چند روز پیش حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشتند: خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

تا روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز انواع واکسن از کشور‌های مختلف ازجمله چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه وکره جنوبی به همراه هند وارد ایران شده است.

حدود ۷۰ درصد واکسن‌های وارداتی مربوط به مبدا چین هستند و مجموع محموله‌های واکسن اسپوتنیک روسیه حدود یک میلیون دوز بوده است.

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد در خصوص سیاست بایدن در خصوص ایران گفت: سیاست بایدن در خصوص ایران تغییر چندانی با سیاست ترامپ ندارد. در این میان برخی برچسب‌ها و ظواهر جایگزین سیاست ترامپ در خصوص ایران شده است.

وی در ادامه یادآور شد: البته باید توجه داشت که دولت بایدن تجربه دولت ترامپ را نیز مشاهده کرده است. برای نمونه دولت بایدن اعلام کرد که به برجام باز خواهد گشت.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد تأکید کرد: یکی از دلایل این موضوع این بود که سیاست ترامپ در اعمال «سیاست فشار حداکثری» علیه ایران با شکست مواجه شد. در واقع ترامپ به دنبال این بود که با اعمال فشار حداکثری نظام ایران را ساقط کند. اما این سیاست با شکست مواجه شد و نتوانست اهداف ایالات متحده آمریکا را محقق سازد.

لندمن در ادامه تصریح کرد: در مقابل ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه داد و علیرغم تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و تنگنا‌هایی که تحریم‌ها به وجود آورد، ولی نظام ایران فرونپاشید.

وی در ادامه گفت: بایدن این تجربه را در اختیار دارد و متوجه ناکارآمدی این سیاست شده است. بر همین اساس است که او صحبت از بازگشت به برجام می‌کند. البته باید توجه داشت که این ایالات متحده ؛آمریکا است که برجام را از بین برده است و حالا ادعای حفظ و احیای آنرا دارد.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد تأکید کرد: این توافق با اینکه ضمانت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشت سر خود داشت به راحتی از سوی آمریکا کنار گذاشته شد. حال آمریکا مدعی احیای آن است؛ توافقی که توسط خود آن‌ها از بین رفت.

وی در ادامه تأکید کرد: آن‌ها رئیس جمهور رئیسی را بهانه‌ای جعلی برای تندروی‌های خود می‌دانند. در واقع آمریکا با تبلیغات دروغین در خصوص سیاست‌های احتمالی ابراهیم رئیسی در همکاری با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان و اسرائیل، تندروی‌های خود علیه ایران را دنبال می‌کند.

نظریه پرداز آمریکایی افزود: در حال حاضر نیز آمریکا در تلاش است تا شروط جدیدی را به برجام اضافه کند. این اقدام غیر قابل قبول است. این موضوع را هیچ کدام از دولت‌های ایران نمی‌پذیرد.

«استفن لندمن» این سیاست فریبکارانه واشنگتن را در خصوص واردات واکسن از سوی ایران نیز ساری و جاری دانست و گفت: در خصوص واکسن هم اتفاق مشابهی رخ داد. یعنی وقتی با اعمال فشار و در نتیجه تحریم، ایران از واردات کالا‌های بشردوستانه منع شد خود این کشور به رغم برخی سختی‌ها تلاش کرد تا واکسن کرونا را در داخل تولید کند.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد تأکید کرد: با تولید واکسن در داخل ایران و شکست سیاست آمریکا در این خصوص دولت بایدن نیز چاره‌ای جز تسهیل واردات واکسن از سوی ایران نداشت.

نظریه پرداز آمریکایی در پایان گفت: در واقع این اقدام دولت بایدن از سر انسان دوستی آن‌ها نیست بلکه به خاطر موفقیت ایران در تولید واکسن است.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار