شهید مطهری:

«امر به معروف و نهی از منکر» از عوامل اساسی قیام سیدالشهدا (ع) بود

شهید مطهری در فرازی از کتاب حماسه حسینی آورده است: امر به معروف و نهی از منکر یکی از علل قیام اباعبدالله (ع) است. این عامل را خود امام، به‌عنوان یک اصل مستقل و یک عامل اساسی ذکر و به این مطلب استناد کرده است.
کد خبر: ۴۷۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ - 19August 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در متن زیر استاد شهید مرتضی مطهری به چرایی واقعه عاشورا پرداخته و مردم را نسبت به علل قیام اباعبدالله (ع) آگاه می‌کند.

به مناسبت فرارسیدن عاشورای حسینی و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به این گفتار که برگرفته از کتاب «حماسه حسینی» استاد شهید مرتضی مطهری است اشاره خواهیم داشت.

«در ساختمان نهضت مقدس حسینی، سه عنصر اساسی دخالت داشته است و در مجموع، سه عامل به این حادثه بزرگ شکل داده است.

یکی اینکه بلافاصله بعد از درگذشت معاویه، یزید بن معاویه فرمان می‌دهد که از حسین‌بن‌علی علیه السلام الزاما بیعت گرفته شود. امام در مقابل این درخواست امتناع می‌کند و از همین جا تضاد و مبارزه شدید شروع می‌شود.

عامل دومی که در این نهضت تأثیر داشته است و باید آن را عامل درجه دوم و بلکه درجه سوم به حساب آورد، این است که پس از آن که امام به‌واسطه درخواست بیعت، در چنین شرایطی قرار می‌گیرد که از آن طرف اصرار و از طرف ایشان، انکار است، به مکه مهاجرت می‌کند. پس از یکی دو ماه اقامت در مکه خبر چگونگی قضیه به مردم کوفه می‌رسد. آن وقت مردم کوفه به خود آمده، امام را دعوت می‌کنند. به عکس آنچه ما غالباً می‌شنویم، دعوت مردم به کوفه، علیه نهضت امام نیست. نهضت امام، علت دعوت مردم کوفه است. نه چنان بود که بعد از دعوت مردم کوفه، امام قیام کرد؛ بلکه بعد از این که امام حرکت کرد، مخالفت خود را نشان داد و مردم کوفه از قیام امام مطلع شدند، چون زمینه نسبتا آماده‌ای در آن جا وجود داشت، مردم کوفه گرد هم آمدند و امام را دعوت کردند

عامل سوم، عامل امر به معروف و نهی از منکر است. این عامل را خود امام مکرر با صراحت کامل و بدون آنکه ذکری از مسائله بیعت و دعوت اهل کوفه به میان آورد، به‌عنوان یک اصل مستقل و یک عامل اساسی ذکر نموده و به این مطلب استناد کرده است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار