امام جمعه یزد:

سیستم قیمت‌گذاری در کشور رها شده است/ مجالس روضه منحصر به محرم نشوند

آیت‌الله «ناصری» گفت: در حال حاضر سیستم قیمت‌گذاری در کشور ما رها شده و برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان فقط به سود بیشتر فکر می‌کنند که این رویه باید توسط دولت اصلاح شود.
کد خبر: ۴۷۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶ - 20August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده ولی فقیه در یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد اظهار داشت: یکی از سفارش‌های اباعبدالحسین (ع) در روز عاشورا، سفارش به تقوا بوده و بر اساس نقل این سفارش در کتب معتبر، امام حسین (ع) با ذکر حدیث عِبادَاللّهِ اِتَّقُواللّهَ وَکُونُوا مِنَ الدُّنْیا عَلی حَذَرٍ، فَاِنَّ الدُّنْیا لَوْ بَقِیَتْ لاِحَدٍ اَوْ بَقِیَ عَلَیْها اَحَدٌ، کانَتِ الاْنبِیاءُ اَحَقَّ بِالْبَقاءِ، وَ اَوْلی بِالرِّضی وَ اَرْضی بِالْقَضاءِ، بندگان خدا را به رعایت تقوا و حذر از حب دنیا دعوت کرده، زیرا آنچه انسان را از مسیر آخرت و رحمت و مغفرت پروردگار دور می‌کند، دنیا طلبی و دنیا دوستی است.

وی افزود: اگر می‌خواهید در آخرت ایمن باشیم باید از معصیت در محضر خدا و مخالفت با خدا واهمه داشته باشیم و رضایت خداوند متعال را جلب کنیم و بدانیم که اعمال ما اگر بدون رضایت خدا باشد، پذیرفته نیست و بر اساس نقل در کتب معتبر، این گفته امام حسین (ع) در روز عاشورا است.

ناصری ادامه داد: نمی‌دانم چه رمزی در قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا نهفته است که همه پیامبران و انبیاء از حضرت آدم تا ابراهیم و اسماعیل و همه ائمه اطهار (ع)، ذکر عاشورا و سفارش به بزرگداشت حسین (ع) و سفارش گریه بر حسین (ع) را داشته‌اند.

وی عنوان کرد: مکتب امام حسین (ع)، مکتب خاصی است و حرکتی که امام حسین (ع) انجام داد، در سیره هیچ‌یک از پیامبران و ائمه وجود نداشته، زیرا این حرکت زمانی اتفاق افتاد که اصل اسلام و اصل حرکت قرآن و اصل منویات پیامبر اکرم (ص) در خطر بود.

قیام امام حسین (ع) قیام برای حفظ اسلام و قرآن و سیره پیامبر (ص) بود

خطیب جمعه یزد یادآور شد: پیش از امام حسین (ع)، معاویه ظاهر اسلام را حفظ می‌کرد، اما در زمان یزید، حتی ظاهر اسلام را نیز حفظ نمی‌کردند و علیه اسلام حرکت و قیام می‌کردند و آشکار و پنهان به مبارزه با اسلام می‌پرداختند.

ناصری تصریح کرد: اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد، معلوم نبود که از اسلام و مسلمانی و قرآن اثری باقی بماند بنابراین راهی جز قیام برای امام حسین (ع) نبود به همین دلیل نیز قیام ایشان منحصر به‌فرد بود، زیرا برای حفظ اسلام از انحراف و کج‌روی‌ها انجام شد و امام حسین (ع) نیز هر چه داشت در این مسیر داد تا اسلام به راه اصلی خود باز گردد.

درس بیداری قیام امام حسین (ع) باید تا ابد برای مسلمین زنده بماند

وی یادآور شد: در آن دوران، ذائقه مردم به سمت بی‌توجهی به دین رفته بود و مردم افکار مشوشی پیدا کرده بودند و جای معروف‌ها و منکر‌ها عوض شده بود بنابراین قیام اباعبدالله که نمونه آن در تاریخ نیست و بالاترین نمونه فداکاری است، رخ داد تا امروز کسی نسبت به حفظ دین بی‌توجه نباشد و مسلمانان در همیشه تاریخ بیدار باشند و این درس امام حسین (ع) باید همیشه زنده بماند.

خطیب جمعه یزد تاکید کرد: اگر می‌گویند پاداش گریه بر حسین (ع) بهشت است به این دلیل است که گریه بر حسین (ع) در مراسم روضه، به معنای زنده نگه داشتن اسلام است و اگر به واسطه این روضه‌ها و مجالس، قیام امام حسین (ع) زنده بماند، اسلام و قرآن نیز زنده می‌ماند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: نباید اجازه دهیم یاد حسین (ع) و واقعه عاشورا فراموش شود و هر روز و هر شب و هر ساعت باید ذکر حسین (ع) باقی باشد، زیرا یاد حسین انسان را یاد این می‌اندازد که باید در برابر دین خدا و مقابله با ظلم و ستم، حفظ عزت و معنویت و عبودیت احساس مسئولیت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: امام حسین (ع) با حرکت خود در کربلا نشان داد که ارتباط با خدا و ایستادگی در برابر ظلم از همه چیز با ارزش‌تر است و امروز این مهم باید درسی بزرگ برای همه ما باشد.

مجالس امام حسین (ع) منحصر به ایام محرم نشود

ناصری یادآور شد: امام حسین (ع) به ما یاد داد که مومن و مسلمان عزت دارد و هیچکس حق ندارد مسلمان را تحقیر و ذلیل کند بنابراین برای زنده نگاه داشتن این درس، در مجالس امام حسین (ع) شرکت کنید و این مجالس را منحصر به محرم نکنید که البته مردم ولایی یزد در طول سال ذکر و یاد امام حسین (ع) را دارند ولو به صورت خانوادگی مجالس روضه برگزار می‌کنند.

امام جمعه تاکید کرد: ارزش قیام امام حسین (ع) را بدانید و اجازه ندهید این قیام فراموش شود تا عزت اسلام باقی بماند، زیرا شیعه از زمانی که ارادت به امام حسین (ع) را داشته، عزیز و در دنیا پرچمدار نظام اسلامی شده است.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دولت جدید و برنامه‌های آن نیز اظهار داشت: امیدواریم وعده‌هایی که داده شده به صورت جدی و انقلابی عملیاتی شود و از همه مسئولان می‌خواهیم که در این زمینه احساس مسئولیت شرعی کنند و آرامش و آسایش را فقط برای خود نخواهند و با فکر و تدبیر و اندیشه و برنامه ریزی و با نیت خالص وارد عمل شوند و نیاز‌های مردم را برای رضای خدا تامین و برطرف کنند.

دولت کار جهادی را ملاک عمل خود قرار دهد

وی تصریح کرد: کسانی که با دولت همکاری می‌کنند در هر کسوت و مسئولیتی که هستند، کار جهادی را ملاک عمل خود قرار دهند.

ناصری با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های کوتاه مدت ادامه داد: مسئولان امر باید در زمینه برنامه‌های اقتصادی و معیشت مردم سریعتر وارد عمل شوند و با برنامه ریزی قوی اقدام کنند و یکی از اقدامات در این مسیر، رفع عادات غلط است نظیر اینکه برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان، فقط به دنبال سود بیشتر هستند و معیاری برای قیمت گذاری ندارند.

وی گفت: برخی واردکنندگان، کالایی را با ارز دولتی وارد می‌کنند، با ارز آزاد می‌فروشند و تازه سود‌های ۵۰، ۶۰ درصدی هم می‌خواهند که در این صورت، کالا با قیمت‌هایی نجومی به دست مردم می‌رسد.

ناصری تصریح کرد: کارشناسان و اقتصاددانان باید برنامه ریزی و برای واردکنندگان و تولیدکنندگان معیار تعیین کنند تا سود معقول داشته باشند ضمن اینکه تعیین کننده قیمت نباید از خودشان باشند، زیرا در این صورت فقط سود خود را در نظر می‌گیرند.

رها بودن سرچشمه قیمت‌گذاری‌ها عامل گرانی است

امام جمعه یزد تاکید کرد: بخشی از این گرانی‌ها به دلیل رها بودن قیمت گذاری‌هاست و دولت باید این موضوع را از سرچشمه اصلاح کند.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های درازمدت هم باید تحول در سیستم آموزش را مدنظر و اولویت قرار دهند تا در این سیستم آموزشی افراد فهیم، مسئولیت پذیر، متعهد، با اخلاق و خلاق تربیت شوند و سه عنصر تعهد، تدین و تعقل به سیستم آموزشی کشور تزریق شود.

ناصری بر لزوم توجه جدی به بحث جمعیت نیز تاکید کرد و گفت: کشور ما نیاز به جمعیت جوان و با نشاط دارد و اگر این رویه پیش برود، ۲۰ سال دیگر نیروی جوان و با انگیزه، با تحرک و تولیدکننده نخواهیم داشت و چه بسا که برخی دشمنان ما به این نتیجه رسیده‌اند که ایران را رها کنند، زیرا این کشور با این روند، ۲۰ سال دیگر خود به خود به حاشیه رانده می‌شود.

لزوم چاره اندیشی جدی برای تولید نسل

خطیب جمعه یزد تصریح کرد: بر این اساس باید روی این قضیه کار و سرمایه گذاری شود تا تولد و تناسل از رویه فعالی خارج و برای ازدواج و تولید نسل، انگیزه ایجاد شود.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طالبان نیز بیان کرد: طالبان همان طالبان گذشته است، اما مدعی تغییر هستند و دنیا دارد آن‌ها را امتحان می‌کند، اما در این رویدادها، دست آمریکایی‌ها نیز در کار است.

علت عدم ورود ایران به بحث افغانستان

وی با اشاره به برخی فتنه‌گران که می‌گویند چرا ایران در بحث افغانستان مانند سوریه و عراق ورود نکرده است، بیان کرد: عراق و سوریه شرایطی کاملا متفاوت داشتند و مورد هجوم دشمن خارجی قرار گرفته بودند ضمن اینکه به حرم اهل بیت (ع) تعرض شده بود و می‌خواستند حرم اهل بیت (ع) را از بین ببرند و در نهایت نیز به ایران دست درازی کنند، اما جنگ افغانستان یک جنگ داخلی است.

ناصری ادامه داد: اگر ایران به بحث سوریه و عراق ورود نکرده بود، شیعه نمی‌توانست در منطقه نفس بکشد و امروز دیگر از حرم اهل بیت (ع) خبری نبود و ورود به موقع ایران، روحیه مقاومت را در مردم سوریه و عراق و لبنان تقویت کرد و تمام خواب‌هایی که صهیونیست‌ها دیده بودند، آشفته شد و هیچ‌یک از آن‌ها به یاری خدا تعبیر نشد.

مردم برای تزریق واکسن اقدام کنند

امام جمعه یزد در مورد واکسن نیز بیان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در کشور ما در زمینه تولید واکسن رخ داده البته تلفاتی نیز داشته همانطور که بقیه کشور‌های تولید کننده نیز داشته‌اند، اما برخی آمارسازی‌ها دسیسه است برای اینکه ایران را از پیشرفت در این زمینه باز دارند.

وی اظهار داشت: به همه افرادی که واکسن نزده اند، توصیه می‌کنم هر چه سریعتر برای تزریق واکسن اقدام کنند تا هرچه سریعتر شاهد ریشه کنی ویروس منحوس کرونا باشیم.

ناصری همچنین ۳۰ مرداد، روز جهانی مسجد را نیز گرامی داشت و گفت: راهی جز تقویت مساجد و آبادانی و عمران مساجد نداریم، زیرا مساجد مهمترین پایگاه برای برنامه ریزی، فرهنگ سازی در زمینه زدودن عادات غلط و رویداد‌های مهم فرهنگی و اجتماعی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار