جغرافیای حماسه (۳۱)؛

«خیابان امام رضا (ع)»؛ معبری به بهشت

خیابان امام رضا (ع) مشهد در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی، شاهد حوادث و اتفاقات گوناگونی بوده است؛ که از آن جمله می‌توان به اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌ها، تشییع شهدا و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل در طول سال‌های دفاع مقدس اشاره کرد.
کد خبر: ۴۷۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۱ - 23August 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

«خیابان امام رضا (ع)»؛ معبری به بهشت

«خیابان امام رضا (ع)»

یکی از خیابان‌های قدیمی و اصلی شهر مقدس مشهد، خیابان امام رضا (ع) است. این خیابان در جنوب حرم مطهر رضوی، حدفاصل میدان «بیت‌المقدس» تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) واقع شده است.

خیابان امام رضا (ع) در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی، شاهد حوادث و اتفاقات گوناگونی بوده است؛ که از آن جمله می‌توان به اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌ها، تشییع شهدا و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل در طول سال‌های دفاع مقدس اشاره کرد.

نیروهای اعزامی به جبهه‌ها، از پادگان بسیج واقع در انتهای خیابان «فدائیان اسلام» با شکوهی خاص، حرکت کرده و با عبور از خیابان امام رضا (ع)، که مملو از جمعیت بدرقه‌کننده بود، راهی جبهه‌ها می‌شدند.

همچنین اعزام ماشین‌آلات مهندسی و راه‌سازی و کمک‌های مردمی به‌ جبهه‌ها که به‌وسیله‌ جهاد سازندگی جمع‌آوری شده بود نیز از همین خیابان انجام می‌شده است.

«خیابان امام رضا (ع)»؛ معبری به بهشت

خیابان امام رضا (ع) پس از دفاع مقدس نیز همچنان شاهد برگزاری مراسم‌ مختلف مردم انقلابی مشهد همچون راهپیمایی‌ یوم‌الله ۲۲ بهمن، راهپیمایی‌ روز جهانی قدس، مراسم گرامیداشت ۱۳ آبان و رژه باشکوه نیروهای مسلح به‌مناسبت‌ هفته دفاع مقدس و روز ارتش جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار