یادداشت/

فضای مجازی و رنگ باختن ارزش‌ها

فضای مجازی با زیرپاگذاشتن ارزش‌ها جز ترویج فرهنگ مصرفی سعی در افزایش مخاطب و به طبع آن بهره برداری مالی از آن هستند.
کد خبر: ۴۷۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰ - 21August 2021

فضای مجازی و رنگ باختن ارزش‌هاگروه استان‌های دفاع‌پرس_ روح الله ایرانمهر؛ چند وقتی است تیزر تبلیغاتی یکی از صنایع معروف لبنی که با استفاده از اشارات هنر اروتیک سعی در تبلیغ محصولی خاص دارد، در فضای مجازی در حال جولان دادن است، اتفاقی که در آینده باید از لحاظ کمی با تعدادی بیشتر و از لحاظ کیفی با محتوایی به شدت و به مراتب سخیف‌تر خواهد رسید. البته به سخره گرفتن ارزش‌ها و دور زدن قانون و یا به عبارتی بهتر سوء استفاده از خلاء‌های قانونی و رهاشدگی فرهنگی و اعتقادی در فضای مجازی محدود به همین چند آگهی نمی‌شود و باید به آن محتوای متنی، صوتی و تصویری کانال‌ها و صفحات زرد پیام رسان‌های خارجی، اینستاگرام و سایت‌ها را اضافه کرد که امروزه دقیقا نقش نشریات زرد دهه هفتاد و اوائل هشتاد را ایفا می‌کنند.

با نگاهی گذرا به پایگاه‌های خبری که همچون قارچ همواره در حال سر برآوردن هستند، با تیتر‌های زرد و اغواگرایانه با زیرپاگذاشتن ارزش‌ها و سرک کشیدن در زندگی خصوصی سلبریتی‌ها و محتوای مبتذل و عمدتا ضدارزش همراه با بلوف و بعضا کذب، جز ترویج فرهنگ مصرفی و مدل زندگی فانتزی که منشاء سرخوشی‌های آلوده و توهم بی‌دردی‌های ناشی از دوری از انسانیت و اخلاق و دچار شدن به درد‌های سبک‌سرانه است، در خوش‌بینانه‌ترین حالت سعی در افزایش مخاطب و به طبع آن بهره برداری مالی از آن هستند.

در این میان، اصولا پرسش مهم این است که نقش و مسئولیت و کارکرد نهاد‌های حاکمیتی، تصمیم ساز و نظارتی چیست و چرا با جریان‌های مروج تهاجم فرهنگی مقابله نمی‌کنند و چرا به آن‌ها امکان فعالیت می‌دهند؟ آیا باور دارند که ما در کوران و متن یک جنگ نرم تمام عیار قرار داریم؟ اگر باور دارند جایگاه خود را در کدام جبهه این جنگ تمام عیار می‌بینند؟

دلیل برخورد منفعلانه‌ نهاد‌های نظارتی شاید این است که دچار روزمرگی شده‌اند و یا به دلیل عدم برخورد با عوامل این نابسامانی، امروزه با حجم بالایی از محتوا، پایگاه‌ها و صفحات و کانال‌های قانون شکن مواجه هستند که برخورد با آن‌ها را عملا غیرممکن نموده است. ضمن اینکه مشخص نبودن نقش دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در این قصه و معلوم نبودن مصادیق مجرمانه بدلیل خلاء‌های قانونی مزید برعلت شده است. مجوز دادن به آگهی‌های تبلیغاتی فوق‌الذکر و عدم برخورد با آن پس از اعتراض‌های گسترده‌ی فعالان فرهنگی و دلسوزان این عرصه، خود گواهی بر این مدعا هستند.

روی دیگر این سکه، فرو رفتن نهاد‌ها و فعالان ارزشی و فرهنگی پرتعداد کشورمان در لاک خودبینی و انزواست. اقدامات جزیره‌ای و غیر هدفمند اینان در مقابل جریان معاند خارجی و غافلان داخلی که کاملا سازماندهی شده و هدفمند در حال تولید محتوای زشت و زننده در جهت ترویج فرهنگ تبرج، اسراف، شهوت‌رانی، بی‌بند و باری و با کمال تاسف ضد ارزش و مفاهیم متعالی دین مبین اسلام هستند، همچون تیری در تاریکی است که نتیجه‌ی آن تربیت نسلی غافل از معنا و حقیقت انسانیت خواهد بود.

بدون شک یکی از دلایل هجمه‌ جریانات داخلی و خارجی معاند به طرح صیانت از فضای مجازی همین موضوع خواهد بود؛ چراکه عصاره‌ این طرح به گفته‌ پیشنهاد دهندگان، حفاظت از حریم خانواده و صیانت از امنیت روحی و روانی و دفاع از اعتقادات و ارزش‌ها و باور‌های جامعه است و این مهم با منافع کسانی که نه به اخلاق پایبندند و نه به آرمان‌های معنوی می‌اندیشند و نه اهمیتی برای تعهد و مبارزه و مجاهده و سیر در مسیر کمال قائلند، در تعارض می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار