جانسون:

انگلیس در صورت لزوم با طالبان همکاری می‌کند

نخست‌وزیر انگلیس گفت که اوضاع کابل اندکی بهتر شده و دولتش در صورت لزوم با طالبان همکاری می‌کند.
کد خبر: ۴۷۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶ - 21August 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس جمعه شب با دفاع از وزیر امور خارجه‌اش اظهار داشت که اوضاع کابل کمی بهتر شده است.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، جانسون پس از نشست اضطراری دولت عنوان کرد، اوضاع کنونی در کابل «اندکی بهتر شده است» و ثبات در حال بازگشت به فرودگاه این شهر است.

وی درباره تداوم خارج کردن انگلیسی‌ها از افغانستان گفت: «روز گذشته توانستیم حدود هزار نفر را خارج کنیم و امروز هزار نفر دیگر را خارج کردیم. اکثر آن‌ها مشخصاً افراد انگلیسی واجد شرایط هستند که به کشور بازمی‌گردند و بسیاری از آن‌ها در برنامه‌های کمک به اسکان مجدد افغانستان (اسکان در مکانی غیر از افغانستان) مشارکت داشتند».

نخست‌وزیر انگلیس بدون اشاره به جنایات ۲۰ ساله نیروهای کشورش در افغانستان افزود: «این‌ها مترجمین و دیگر افرادی هستند که ما قدردانی و افتخار را به آن‌ها بدهکاریم. ما ظرف چند روز آینده به تلاش با سرعت هرچه بیشتر ادامه خواهیم داد».

وی با اشاره به اینکه قصد نداشته وانمود کند خروج از افغانستان ساده خواهد بود، گفت که اوضاع مخاطره‌آمیزی در جریان است و در اطراف فرودگاه کابل مشکل کنترل جمعیت وجود دارد.

جانسون گزارش رسانه‌ها درباره کوتاهی «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در تماس با همتای افغان خود برای هماهنگی خروج انگلیسی‌ها را رد کرد و گفت این امر باعث دشوارتر شدن اوضاع نشده است.

وی در ادامه افزود، انگلیس برای یافتن راه حلی طولانی‌مدت در افغانستان، «در صورت لزوم» به عنوان بخشی از تعهدات «پایدار» لندن به این کشور، با طالبان همکاری می‌کند.

جانسون ضمن ابراز امیدواری درباره عمل کردن طالبان به وعده‌هایش، درباره تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان گفت: «وقتی ایالات متحده با قاطعیت تصمیم می‌گیرد به این شکل خارج شود، ما نیز به روشنی باید عواقب آن را مدیریت کنیم».

گفته می‌شود همزمان با تصرف کابل توسط گروه طالبان، «دومینیک راب» برای تفریح به جزیره «کرت» رفته و امور افغانستان و تماس تلفنی مهمی را درباره کمک به خروج افغان‌هایی که به مأموریت انگلیس کمک کرده بودند، به یکی از معاونین سطح پایین خود سپرده بود.

با این حال پس از درخواست‌های متعدد از وزیر خارجه انگلیس برای اعلام کناره‌گیری، وی روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در این‌باره، فقط به این کلمه اکتفا کرد: «نه!»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار