در درعا چه می‌گذرد؟ / دستور کار سوریه بعد از پایان ضرب‌الاجل ۱۵ روزه

پاسخ کوبنده ارتش سوریه به حملات تروریست‌ها در شمال حماه و جنوب ادلب و نزدیک شدن به پایان مهلت ۱۵ روزه ارتش سوریه در درعا به گروه‌های مسلح از مهمترین اخبار امنیتی سوریه است.
کد خبر: ۴۷۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴ - 23August 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، یک منبع نظامی سوری از حملات راکتی گروه‌های تروریستی به مواضع ارتش سوریه در حومه شمال غربی حماه و جنوب ادلب خبر دادند و اعلام کردند که ارتش سوریه به این حملات پاسخ داده است.

این منبع بیان کرد: ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها در مناطقی در شمال غربی حماه را با توپخانه گلوله باران و ضربات مهلکی به آن‌ها وارد کرد.

همچنین توپخانه ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها را در «کنصفره»، «مرعیان»، «الموزره» و «ارنبه» در حومه جنوب ادلب گلوله باران کرد.

در درعا چه می‌گذرد؟

منابع سوری در درعا اعلام کردند: مذاکرات و رایزنی میان کمیته امنیتی درعا و آنچه کمیته‌های مرکزی وابسته به گروه‌های مسلح نامیده می‌شود، جریان دارد، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشته است و امیدواریم که گشایشی حاصل شود.

این منابع افزودند: مواضع اعضای کمیته‌های مرکزی وابسته به گروه‌های مسلح متغیر است و روی حرف خود نمی‌مانند.

منابع مذکور افزودند: کمیته امنیتی موضعش در گفت‌وگو‌ها آشکار است و خواهان خروج مخالفان آشتی و تحویل کامل سلاح در مناطق حضور گروه‌های مسلح و انجام عملیات جستجوی سلاح و ورود ارتش سوریه به این مناطق و بسط حاکمیت دولت بر استان درعاست.

این منابع بیان کردند: مهلت پانزده روزه برای موافقت با نقشه راه حل و فصل بحران وجود دارد و هشت روز آن گذشته است و هنگام پایان مهلت مشخص نیست که چه رخ خواهد داد، اما آنچه مسلم است اصرار دمشق بر بسط حاکمیت کامل خود بر درعاست، اما سیاست صبر را به منظور ممانعت از ویرانی منطقه و جلوگیری از خونریزی دنبال می‌کند.

کمیته امنیتی ۱۴ ماه جاری میلادی نقشه راه حل و فصل اوضاع در درعا البلد و دیگر مناطقی در استان درعا که شبه نظامیان مسلح در آن هستند را ارائه داده است.

طبق این نقشه راه ۱۵ روز مهلت به گروه‌های مسلح برای تحویل سلاح و بیرون رفتن مخالفان این طرح داده شده است تا ارتش سوریه بتواند وارد این مناطق شود.

منابع سوری اعلام کردند: کمیته‌های مرکزی وابسته به گروه‌های مسلح بر موضع کنونی خود اصرار دارند، اما این به مثابه خودکشی برای آنهاست، زیرا توان مقابله با ارتش سوریه را ندارند.

این منابع به گشودن گذرگاهی از سوی ارتش سوریه برای خارج شدن افرادی که مایل به خروج هستند، اشاره و به عدم خروج احدی از این گذرگاه به علت مخالفت گروه‌های مسلح پرداختند.

منابع مذکور افزودند: گروه‌های مسلح در درعا البلد ساکنان را گروگان نگه داشته و مانع از رسیدن آن‌ها به گذرگاه برای ورود به مناطق تحت تسلط دولت سوریه می‌شوند، مشابه کاری که جبهه النصره در ادلب بار‌ها کرده است.

این منابع همچنین به ادامه ارسال تجهیزات و اعزام نیرو از سوی ارتش سوریه به شهر درعا و حومه آن و حضور گسترده نیرو‌ها در اتوبان بین المللی درعا به گذرگاه مرزی نصیب به منظور حمایت آن از حملات گروه‌های مسلح اشاره کردند.

همزمان یک منبع آگاه اعلام کرد که گروه تروریستی «حراس الدین» که با داعش بیعت کرده است، تحرکاتی را همزمان با ادامه بحران در درعا البلد شروع کرده و در «حوض الیرموک» و حومه غربی درعا، اقدام به تجهیز و آماده سازی داعشی‌ها و تروریست‌های جبهه النصره در این منطقه کرده است.

این تحرکات گروه تروریستی حراس الدین با دستور «خلدون الزعبی» ملقب به «ابوعزام» که سرکرده یکی از تشکلات تروریستی در جنوب سوریه، انجام گرفته است.

ایستگاه پمپاز آب علوک در حومه حسکه از کار افتاد

«محمود العکله» مدیر اداره آب و فاضلاب حسکه گفت: ایستگاه پمپاژ آب علوک واقع در منطقه «راس العین» تحت اشغال ترکیه در حومه حسکه که آب بیش از یک میلیون نفر را در شهر حسکه و حومه آن تامین می‌کند، مجددا از کار افتاد.

وی افزود: این در نتیجه جنایات اشغالگران ترکیه و عوامل آنهاست. تلاش‌های دولت با همکاری سازمان‌های بشردوستانه بین‌الملی برای تامین آب ساکنان از طریق تانکر‌های آب، ادامه دارد.

ربودن امام جماعت مسجد در استان حسکه

منابع محلی در قامشلی در استان حسکه از ربودن امام جماعت مسجدی در روستای «السویدیه» هفت نفر از جوانان روستا‌های «القاسمیه»، «قرطبه» و دوجوان روستای «القحطانیه» و انتقال آن‌ها به سوی مکان نامعلوم از سوی شبه نظامیان قسد خبر دادند.

هلی برن بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور

منابع سوری از هلی برن اشغالگران آمریکایی طی ساعات گذشته در «عکیدات» در حومه دیرالزور و ربودن شماری از ساکنان و انتقال آن‌ها به مکان نامعلوم خبر دادند.

این درحالی است که ادامه سرقت نفت سوریه از سوی اشغالگران آمریکایی ادامه دارد و آن‌ها ۲۵ تانکر نفت را از «تل عدس» در ناحیه «رمیلان» به سوی گذرگاه «الیعربیه» و از آنجا به شمال عراق منتقل کرده‌اند.

اقدامات ترکیه در شمال الرقه

منابع سوری از حملات راکتی و توپخانه ارتش ترکیه به روستا‌های «الدراره» و «عبوش» در حومه «تل تمر» در شمال الرقه و مناطق واقع در خطوط تماس با شبه نظامیان «قسد» در جنوب ناحیه «ابو راسین» خبر دادند.

همزمان این منابع به تحرکات گسترده نظامی در طول جاده «ام ۴» میان «تل تمر» و «عین عیسی» در شمال الرقه از سوی نیرو‌های ترکیه و عوامل آن‌ها اشاره و ساکنان عین عیسی در شمال الرقه مراتب نگرانی خود را از حمله جدید ترکیه و تکرار وقایع «عفرین» و «تل ابیض» هشدار دادند.

حمله به شبه نظامیان «قسد» در حومه دیرالزور

منابع محلی از حملات گروه‌های مردمی سوری به شبه نظامیان «قسد» وابسته به آمریکا در شهرک «ذیبان» در حومه دیرالزور و کشته شدن شماری از شبه نظامیان خبر دادند.

نیرو‌های ژاندارمری ترکیه یک شهروند سری ساکن مرکده در حومه حسکه را پس از ورود به داخل ترکیه از طریق روستای «عطیشان» هدف قرار دادند و کشتند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها