مدرس سینما و تلویزیون مطرح کرد؛

«گاندو» مجموعه شاخص و درخشان در تلویزیون

آذین گفت: یکی از مجموعه‌های شاخص، درخشان، بامحتوا و خوش ساخت در حوزه آثار جنایی، پلیسی، معمایی و امنیتی تلویزیون کشور، مجموعه تلویزیونی «گاندو» است.
کد خبر: ۴۷۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳ - 23August 2021

«گاندو» مجموعه شاخص و درخشان در تلویزیون

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جبار آذین» منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی پیرامون سریال «گاندو ۲» اظهار داشت: یکی از مجموعه‌های شاخص، درخشان، بامحتوا و خوش ساخت در حوزه آثار جنایی، پلیسی، معمایی و امنیتی تلویزیون کشور، مجموعه تلویزیونی «گاندو» است. با توجه به اینکه در عرصه آثار پلیسی در کشور تاکنون فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تولید شده، اما اغلب این آثار یا برگرفته از تخیل و ذهنیت سازندگان و نویسندگان آن‌ها بوده‌اند یا به تقلید و کپی‌سازی از آثار خارجی به مرحله تولید رسیده‌اند، اما «گاندو» یکی از بهترین نمونه‌های این قبیل آثار جنایی، پلیسی، معمایی و امنیتی با ساختار درست و متاثر از فضای فرهنگی ایران اسلامی است.

نویسنده مقاله «سینمای جنایی و پلیسی در ایران» ضمن تاکید بر ضرورت ساخت آثار تلویزیونی فاخری همانند «گاندو» بیان کرد: ضرورت تولید در  ژانر پلیسی امنیتی موقعیتی را فراهم کرد تا گروهی از فیلمسازان متعهد کشور با توجه به فرهنگ جامعه و وفاداری مومنانه به واقعیت‌های کشور و همچنین مسائل داخلی دست به تولید آثاری در ژانر یا گونه معمایی‌پلیسی بزنند که مشخصه اصلی آن امنیتی و اطلاعاتی بودن این نوع آثار است.

وی در همین راستا ابراز کرد: «گاندو» در این زمینه پیشگام بوده و به عنوان یک اثر برجسته و نمونه می‌تواند الگوی تولید این قبیل آثار قرار بگیرد. «گاندو» به لحاظ موضوع و مضمون بر اساس پرونده‌های سیاسی و امنیتی دادگاه‌های کشور نگاشته شده و در قالب یک فیلمنامه خوش پرداخت در دست کارگردانی با تجربه و با دانش و متعهدِ تلویزیون قرار گرفته تا از آن یک مجموعه مانا و تماشایی تلویزیونی بسازد.

 مدرس سینما و تلویزیون با اشاره به نگاه مردمی و ملی در تولید سریال «گاندو» اظهار کرد: در واقع مضمون خوب، فیلمنامه درست نوشته شده، کارگردانی حرفه‌ای و گزینش بازیگران دارای توانایی‌های بالفعل و بالقوه از میان نسل‌های قدیم و جدید و همچنین بازی گرفتن خوب از بازیگران و هدایت درست آن‌ها و پایبندی به نگاه مردمی و ملی در تولید «گاندو» سبب شده تا این اثر به عنوان یک سریال تلویزیونی ممتاز و متمایز از دیگر آثار اینگونه جلوه کند.  

نویسنده مقاله «جشنواره‌ها و جایزه‌های سیاسی - سینمایی» تصریح کرد: پخش نخست «گاندو» گرچه به لحاظ موضوعی، مضمونی و فیلمنامه برجستگی‌های بیشتری نشان می‌داد، اما با مسلط شدن و تجربه اندوزی قوی و غنی شده جواد افشار در «گاندو ۲» هم به لحاظ ساختار هنری، هنرمندانه به تصویر کشیده شده و هم موضوع‌های ملی و امنیتی به درستی در قالب فیلمنامه پردازش شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم در ارتباط با سریالی مانند «گاندو» موضوعات و سوژه‌هایی است که در این سریال مطرح شده عنوان کرد: در این مجموعه ضمن پرداختن به موضوعاتی که کمتر یا گاهی به کل ناگفته مانده؛ مسائل امنیتی مطرح می‌شود که توسط برخی از جریان‌های سیاسی داخلی با همدستان دشمنان کشور به وقوع پیوسته و در برابر این‌ها از کسانی یاد شده که کمتر در مقابل چشمان مردم حضور دارند. یعنی نیرو‌های امنیتی، اطلاعاتی، حفاظتی و حتی انتظامی که در یک همسونگری و همدلی و همفکری برای مقابله با دشمنان خارجی و عوامل داخلی و پاک‌سازی کشور از کسانی که به هر شکل و صورت قصد ایران و اسلام‌ستیزی دارند به تلاش و کوشش می‌پردازند.

 منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: در واقع سربازان نظامی و پلیسی کشور در این سریال و حتی سریال‌هایی که به لحاظ ساختار در سطح «گاندو» نیستند مانند «خانه امن» و حتی «هوش سیاه» به تصویرگری نیرو‌های پر تلاش و زحمت‌کش امنیتی کشور پرداخته‌اند که بسیار به جا و مناسب است.

نویسنده «موسیقی‌سازان سینما» ضمن تاکید بر الگو قراردادن مجموعه‌هایی نظیر «گاندو» بیان کرد: تمام این نکات را باید در کنار تولیدات روزمره تلویزیون قرار داد. مسئولان تلویزیون و همچنین متولیان سینما می‌توانند با الگو قرار دادن مجموعه خوب و موفق تلویزیونی «گاندو»؛ تولید اینگونه آثار را در دستور کار خود قرار بدهند و علاوه بر رونق و تثبیت گونه و جریان پلیسی، معمایی و امنیتی که به دلیل ویژگی‌های انتقادی و فرهنگ اسلامی ایرانی ما دارای مولفه‌های خاص ایرانی هم هست؛ باعث تثبیت این جریان بشوند و همچنین با تشویق هنرمندان به تولید این قبیل آثار با ایجاد تنوع در تولید آثار اجتماعی و خانوادگی و حتی سیاسی، مسیر فیلمسازی و سریال سازی در کشور را به نقاط متعالی، مردم پسند و تاثیرگذار فرهنگی قرار بدهند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که مردم جامعه ما از مسئولان در رده‌های مختلف به ویژه فرهنگی و هنری انتظار همنوایی، همدلی و همسویی با فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه را دارند و ضرورت دارد که مسئولان با عنایت به این نکته، فضا را برای تولید آثار ملی، مردمی، دینی و ارزشی مساعد کنند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها