عضو هیئت علمی دانشگاه:

قدرت نظامی پیش شرط استقلال، امنیت و توسعه هر کشور است

توکلی قدرت نظامی به عنوان یک پیش شرط برای استقلال، امنیت و توسعه هر کشور دانست و گفت: داشتن صنایع دفاعی فناور محور، می‌تواند برای بازدارندگی کشور در مقابل دشمنان اعتبار زیادی ایجاد کند و ایران در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۴۷۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ - 23August 2021

قدرت نظامی پیش شرط استقلال، امنیت و توسعه هر کشور است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن توکلی» عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگویی قدرت نظامی به عنوان یک پیش شرط استقلال، امنیت و توسعه هر کشور دانست و اظهار داشت: داشتن صنایع دفاعی فناور محور، می‌تواند برای بازدارندگی کشور در مقابل دشمنان اعتبار زیادی ایجاد کند. صنعت دفاعی خودکفا و مستقل می‌تواند مهم‌ترین شاخص اقتدار یک کشور باشد که باعث امنیت و آرامش داخلی و افزایش خودباوری ملی خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه توان نظامی بالا و خودکفایی در این عرصه سبب خواهد شد دشمنان برای هجوم و تجاوز طمع نکنند، اظهار کرد: ساختار دفاعی و الگوی تسهیلاتی ایران قبل از انقلاب اسلامی بر مبنای توازن دو قدرت شرق و غرب بوده است و در واقع ایران به عنوان عمل کننده غرب برای جلوگیری از حضور نظامیان شرقی ساماندهی شده بود.

 مدرس دانشگاه با یادآوری این موضوع که صنایع دفاعی ایران در گذشته وابسته بودند، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درگیری‌های داخلی که در کشور داشته است و از پشتیبانی فنی کشور‌های سازنده تجهیزات محروم بوده است، دارای کمبود‌های زیادی در حوزه تجهیزات دفاعی و نظامی بود.

وی با اشاره به درگیری ایران در جنگی تمام عیار که توسط صدام و کشور‌های حامی او علیه ایران ایجاد شد، عنوان کرد: فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۲ برای خودکفایی صادر شد و از طریق مهندسی معکوس، خیلی از محصولات را توانستیم بسازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه از توان ایران در داشتن فناوری‌های منحصر به فرد در حوزه نظامی بعد از گذشت ۴۰ سال خبر داد و بیان کرد: امروز می‌توانیم در حوزه‌های مختلف نظامی کار طراحی و تولید و استفاده از ابزار‌ها را انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به اینکه معمولاً موشک‌ها اقتدار کشور‌ها را تعیین می‌کنند، با ذکر مثالی ادامه داد: در حوزه موشکی برترین کشور در این زمینه هستیم و در جهان نیز در رتبه بهترین‌ها قرار دارد. تولید موفق موشک‌هایی مانند شهاب، سجیل، صاعقه، صیاد، فاتح و زلزال، رعد، و طوفان مصداقی از این موفقیت‌ها هستند.

توکلی با بیان اینکه ایران جزو سه کشور برتر است، اشاره کرد: علاوه بر موشک‌ها در اکثر تجهیزات در رزم زمینی، هوایی و پدافندی دارای محصول و فناوری هستیم.

وی با تصریح بر اینکه صنایع دفاع در شرایط کرونا، فعالیت چشمگیری در تولیدات ضد عفونی کننده و ماسک داشته است، گفت: در این دوران شاهد بودیم توان نظامی کشور در خدمت کادر درمان برای مهار کرونا قرار گرفت و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، مشکلات بیشتر و جدی تری در این زمینه داشتیم.

 استاد دانشگاه به حمله ایران به پایگاه عین الاسد اشاره کرد و گفت: این اقدام توان دفاعی کشور را به جهانیان نشان داد و حتی از نگاه آمریکایی‌ها ایران از توان موشکی حجمی به سمت موشک‌های هدفمند و هدف زن در حال حرکت است و این موضوع باعث نگرانی آن‌ها شده است.

منبع: رادیو گفت‌وگو  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار