به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «یدالله بهتاش» کارشناس علوم قرانی در گفتوگویی پیرامون وقایع روز پانزدهم ماه محرم، اظهار داشت: زمان وقوع رخدادهای پس از قیام عاشورا بهصورت روزانه بیان نشده است، اما آنچه مشخص است اینکه پس از شهادت «امام حسین (ع)» کاروان اسرای کربلا را وارد کوفه کردند، از اینجا بود که شفاف سازی توسط حضرت «زینب کبری (س)» و «امام زین العابدین (ع)» آغاز شد.
وی در همین راستا ادامه داد: کوفه برای مدتی پایتخت اسلام و «امیرالمؤمنین (ع)» بود لذا این شهر برای حضرت «زینب کبری (س)» غریب نبود، ایشان تا مدتها در کوفه درس قرآن داشتند و تا حدود زیادی با شهر آشنا بودند لذا وقتی وارد شهر شدند خطبهای خطاب به مردم شهر بیان کرده و به نکوهش آنان و اعمال این مردم پرداختند.
بهتاش به حضور اسرا کربلا در کاخ ابن زیاد اشاره و بیان کرد: ابن زیاد اسرای کربلا را دست و پا بسته به کاخ خود آورد، در حالی که سر مبارک «سیدالشهدا (ع)» را در مقابل خود قرار داده بود، فردی از اصحاب پیامبر اکرم (ص)» نیز در آن مکان حاضر بود و با دیدن این رویداد به ابن زیاد اعتراض کرد و گفت: من بارها دیدم که «پیامبر اکرم (ص)»، «امام حسین (ع)» را بوسه میزند، تو حق جسارت به ایشان را نداری، این اعتراض به مذاق ابن زیاد خوش نیامد و صحابه «پیامبر اکرم (ص)» را تهدید به مرگ کرد، آن مرد نیز مجلس ابن زیاد را با دلخوری ترک کرد.
وی با اشاره به برخورد ابن زیاد با «حضرت زینب کبری (س)» ابراز کرد: این زیاد احساس پیروزی و سرمستی میکرد، پس از حضور اسرای کربلا به مجلس این زیاد، حضرت «زینب کبری (س)» نیز با بیاعتنایی وارد شدند، ابن زیاد با صدای بلند پرسید این بانو چه کسی است و بار دیگر سؤال خود را تکرار کرد، کنیزان گفتند این بانو دختر حضرت «فاطمه زهرا (س)» است لذا این زیاد با زخم زبان به حضرت «زینب کبری (س)» با ایشان گفتگو پرداخت.
جز فاسق رسوا نمیشود
کارشناس علوم قرآنی پیرامون سخنان و سؤالات ابن زیاد از حضرت «زینب کبری (س)» بیان کرد: ابن زیاد گفت: خدا شما را رسوا و دروغگو را مشخص کرد، حضرت «زینب کبری (س)» نیز در پاسخ فرمودند: سپاس خداوند را که ما را بهواسطه «پیامبر اکرم (ص)» گرامی داشت و از پلیدی پاک گردانید. جز فاسق رسوا نمیشود و جز بدکار، دروغ نمیگوید، و بد کار ما نیستیم بلکه دیگرانند یعنی تو و پیروانت هستید، ابن زیاد گفت: دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟ حضرت «زینب کبری (س)» فرمودند: جز زیبایی ندیدم، آنان کسانی بودند که خدا مقدّر ساخته بود کشته شوند و آنان نیز اطاعت کرده و بهسوی آرامگاه خود شتافتند و بهزودی خداوند تو و آنان را در روز رستاخیز با هم روبهرو میکند، آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد. این سخنان ابن زیاد را بر آشفت، زیرا حضرت «زینب کبری (س)» با شجاعت در مقابل او ایستاده بوده و حقایق را بیان فرمودند.
بهتاش رویکرد حضرت «زینب کبری (س)» را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: حضرت «زینب کبری (س)» پیامآور قیام عاشورا بودند، ایشان با شجاعت دو مقوله مهم را بیان فرمودند، در قدم اول در مقابل حاکمی که احساس میکرد پیروزمندانه نوه «پیامبر اکرم (ص)» را شکسته داده و به شهادت رسانده ایستادند و به او فهماندند آن دروغگویان که از آنان سخن میگویید ما نیستیم بلکه خود شما هستید، در حقیقت فرافکنی که ابن زیاد قصد داشت برای انحراف ذهن مردم انجام دهد در همان مجلس در هم کوبی، د هرچند ابن زیاد حضرت «زینب کبری (س)» را تهدید به مرگ کرد.
دفاع از امامت
وی سخنان ابن زیاد و «امام سجاد (ع)» را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: همان زمان ابن زیاد رو به «امام سجاد (ع)»کرد و گفت: تو کیستی؟ «امام سجاد (ع)» در پاسخ بیان فرمودند: من «علی بن الحسین (ع)» هستم، ابن زیاد گفت: من شنیده بودم که پسران «امام حسین (ع)» در صحنه عاشورا به شهادت رسیدهاند؟ «امام سجاد (ع)» فرمودند: مردم کسان ما را در کربلا کشتند، ابن زیاد گفت: خدا کسان شما را در کربلا کشت! «امام سجاد (ع)» فرمودند: خدا فقط جانها را میگیرد، ابن زیاد، چون قدرت را در دست داشت و مغرور بود خشمگین شد و دستور داد تا سر «امام سجاد (ع)» را از بدن جدا کنند، اما حضرت «زینب کبری (س)» اجازه این کار را نداد. سپس اسرا را چند روز زندان و بعد به شام فرستادند.
بهتاش تلاشهای حضرت «زینب کبری (س)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: حضرت «زینب کبری (س)» همواره تلاش داشتند تا در شرایط گوناگون از اسرا دفاع کنند و آنچه حقیقت دارد را بیان کنند، ایشان در دفاع از حق و بیان حقیقت بسیار موفق بودند.
حضرت «زینب کبری (س)» فرمانده عملیات بعد از واقعه عاشورا
کارشناس علوم قرآنی پیرامون واقعه کربلا بیان کرد: واقعه کربلا به دو بخش تقسیم میشود به زمانی پیش از شهادت «امام حسین (ع)» و زمانی دیگر پس از شهادت «سیدالشهدا (ع)»، در زمان حیات «امام حسین (ع)» ایشان خود مدیریت کاروان را بدست داشتند، اما پس از شهادت ایشان حضرت «زینب کبری (س)» کاروانسالار کاروان کربلا شدند و فرماندهی عملیات را به دست گرفتند.
وی به توصیف حضرت «زینب کبری (س)» پرداخت و افزود: حضرت «زینب کبری (س)» بانویی بزرگ و بسیار عابد بودند، ایشان شخصیت بزرگی داشتند، این بانوی بزرگوار اسوه صبور و شکیبایی بودند؛ در عین حال توجه به شخصیت حضرت «زینب کبری (س)» درسی بزرگ را برای جامعه در بردارد، کسب جایگاه ارزنده و رسیدن به رشد تنها با عبادت و عبد صالح بودن به دست میآید، خاندان «نبی اکرم (ص)» از همین طریق توانستند به جایگاه بلند خلقت دست یابند و به اسوه انسانیت بدل شوند.
بهتاش نقش حضرت «زینب کبری (س)» را در واقعه عاشورا مطرح و تأکید کرد: حضرت «زینب کبری (س)» در حقیقت به مدیریت بحران عاشورا در سختترین شرایط دست زدند، موضوعی که جای تأمل فراوانی دارد، ایشان علاوه بر صبر توانستند از همان ابتداییترین زمان شام غریبان مدیریت کاروان اسرا را به دست بگیرند؛ لذا زمانی که خیمهها توسط دشمنان به آتش کشیده شد، اسرا را زیر خیمهای نیمه سالم و نیمهسوخته جمع کردند.
وی حرکت حضرت «زینب کبری (س)» در شام غربیان را ارزنده دانست و خاطرنشان کرد: حضرت «زینب کبری (س)» با تمام مصائبی که تحمل کرده بودند سریعاً مدیریت اوضاع را به دست گرفتند، ایشان پس از ساماندهی به مشکلات بندگی خدا را فراموش نکردند و نماز شب خود را در حالی بجا آوردند که توانی برای ایستادن نداشتند، این درسی بزرگ برای جامعه ما و خصوصاً مسئولان است، حضرت «زینب کبری (س)» با عبادت و بندگی در مقابل خدا همچنین صبر بهترین مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱