نماینده مردم در مجلس:

ایران همواره یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های امنیت در منطقه است

رحیمی جهان آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های امنیت در منطقه بوده است و با حمله کشور‌ها به کویت و عراق مخالفت کرد.
کد خبر: ۴۷۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ - 28August 2021

ایران همواره یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های امنیت در منطقه است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص اهمیت حضور هیات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد، اظهار داشت: عراق به دلیل شرایط جغرافیایی، منابع نفتی عظیم و همچنین حضور پایگاه مرجعیت و مذهبی شیعه در منطقه یکی از مهمترین کشور‌های خاورمیانه به شمار می‌رود.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: حضور غربی‌ها در عراق اگر چه منجر به سرنگونی صدام حسین و رفع خطر وجود وی برای کشور‌ها شد، اما حضور درازمدت آمریکایی‌ها تنش‌های زیادی را ایجاد کرده که سبب ناامنی در این کشور و موجب چالش برای دیگر کشور‌ها شده است.

وی ادامه داد: نگرانی‌های زیادی پیرامون وضعیت عراق وجود دارد و این در حالیست که عراقی‌ها نیز نگران برخی اختلافات کشور‌های منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای با کشور‌های خاورمیانه هستند.

 نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این راستا می‌توان به وجود تنش‌ها میان ایران-عربستان، ایران-آمریکا و ... اشاره کرد که عراقی‌ها را نگران کرده، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند برخی از چالش‌ها به امنیت آن‌ها نیز آسیب زده است. به‌عنوان مثال ترور فرمانده سپاه قدس ایران در عراق از سوی آمریکایی‌ها به امنیت منطقه، عراق و جایگاه این کشور آسیب زد لذا عراقی‌ها مسیری را در پی گرفته‌اند که این چالش‌ها را مدیریت کنند.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: نشست بغداد به‌نوعی تلاش برای جلب حمایت کشور‌های منطقه در راستای توسعه اقتصادی این کشور و حفظ امنیت و همچنین درصدد کاهش تنش‌ها میان ایران، عربستان و کشور‌های غربی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر همه حاضران در نشست بغداد نگاه واقع بینانه به مسائل خاورمیانه داشته باشند، می‌تواند مؤثر باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های امنیت در منطقه بوده است و با حمله کشور‌ها به کویت، عراق مخالفت کرد. حتی زمانی که داعش ظهور کرد، عزیزترین نیرو‌های ایران به شهادت رسیدند تا امنیت منطقه حفظ شود لذا اکنون ایران آمادگی تنش‌زدایی با عربستان و غربی‌ها را داشته و تأکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق و تقویت حکومت مرکزی این کشور را دارد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار