سخنگوی طالبان:

ترکیب دولت جدید افغانستان به زودی اعلام می‌شود

طالبان، ضمن محکومیت حمله پهپادی آمریکا به شرق افغانستان، از تشکیل دولت جدید طی یکی دو هفته آینده خبر داد و از کشورهای غربی خواست تا روابط دیپلماتیک خود با کابل را حفظ کنند.
کد خبر: ۴۷۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹ - 29August 2021

اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان به زودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان، حمله پهپادی آمریکا به ولایت «ننگرهار» در شرق افغانستان را که به بهانه هدف قرار دادن یکی از اعضای گروه تروریستی داعش بود، محکوم کرد و آن را «حمله‌ای آشکار به قلمرو افغانستان» تلقی کرد.

مجاهد با اشاره به اینکه دو زن و یک کودک در جریان این حمله زخمی شدند، گفت: آمریکایی ها قبل از انجام این حمله هوایی، باید ما را در جریان می گذاشتند. این حمله‌ای آشکار به قلمرو افغانستان بود.

گروه طالبان همچنین گفته است که تعدادی مظنون مرتبط با انفجار انتحاری روز پنجشنبه در فرودگاه کابل را بازداشت کرده است.

مجاهد در عین حال از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواست روابط دیپلماتیک خود را پس از عملیات تخلیه از افغانستان که به عقیده وی «خیلی زود» تکمیل خواهد شد، حفظ کنند.

وی در همین رابطه گفت که همزمان با اینکه عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی به پایان خود نزدیک می‌شود، این گروه مشغول آماده سازی (روی کار آمدن) دولت جدید در افغانستان است و عقیده دارد که کاهش ارزش پول ملی و آشفتگی اقتصادی به وجود آمده فعلی، فروکش خواهد کرد.

زمان دقیق تشکیل دولت جدید مشخص نیست. رویترز به نقل از مجاهد گفت که اعلام تشکیل دولت، در هفته آتی خواهد بود اما مجاهد بعداً در پیامی صوتی اعلام کرد که (موعد) تشکیل دولت جدید ظرف «یک یا دو هفته» مشخص خواهد شد.

مجاهد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زنان نیز در دولت جدید خواهند بود یا خیر، گفت که این مسئله‌ای است که رهبری این گروه درباره آن تصمیم می‌گیرد و وی نمی تواند پیش بینی کند که این تصمیم چه خواهد بود.

یکی از مقامات طالبان نیز امروز یکشنبه در گفتگو با رویترز گفت که هدف این گروه و نظامیان در حال خروج آمریکایی، واگذاری سریع فرودگاه کابل (به طالبان) است.

رویترز در ادامه به نقل از مقام مذکور که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما منتظر اشاره نهایی آمریکایی‌ها هستیم تا کنترل کامل فرودگاه کابل را به دست آوریم.

وی ادامه داد که تیمی از متخصصان فنی و مهندسان خبره از طالبان آماده‌اند تا کنترل فرودگاه را به دست گیرند.

اظهارات فوق در حالی بیان شد که فرودگاه کابل در چند روز اخیر صحنه حملات تروریستی و کشته و مجروح شدن بسیاری بوده است.

عصر روز پنجشنبه، انفجاری انتحاری در این فرودگاه که شاخه خراسان گروهک تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ تن از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی شد.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) دیروز اعلام کرد که برای کشتن یک عضو گروهک تروریستی داعش که گمان می‌رود در طراحی و برنامه‌ریزی حملات روز پنجشنبه علیه ارتش آمریکا در کابل دست داشته، دست به یک حمله پهپادی زده است.

حمله پهپادی مذکور اوایل صبح روز شنبه به تلافی انفجار عصر روز پنج شنبه در فرودگاه کابل انجام شد و گزارش‌ها از موفقیت‌آمیز بودن آن و عدم تلفات غیرنظامی حکایت می‌کند.

به گفته سروان «بیل اوربن» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، هدف مورد نظر «طراح و برنامه ریز داعش» معرفی شد.

این حمله پهپادی از خارج از خاک افغانستان و به دستور «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و پس از صدور مجوز عملیات از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور اجرایی شد.

ضرب الاجل خروج نیروهای بیگانه از خاک افغانستان برای تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریور) مقرر شده است.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها