استاد حوزه علمیه:

تشخیص اولویت‌ها در امر تبلیغ ضروری است

حجت الاسلام پناهیان گفت: در تبلیغات باید اولویت‌ها بررسی، وزن‌کشی و راهبرد تشخیص داده شود، مبلغ فقط نمی‌خواهد یک فرد را تربیت کند بلکه می‌خواهد یک جامعه را جهت بدهد.
کد خبر: ۴۷۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷ - 30August 2021

تشخیص اولویت‌ها در امر تبلیغ ضروری است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه محرم در حوزه هنری در سخنانی اظهار داشت: یکی از نکات بسیار مهم برای رفع ضعف تبلیغاتی جبهه حق این است که صرفاً به علم، دانایی و آگاهی اکتفا نشود.

وی افزود: یکی از اشکالات تبلیغات در جبهه حق این است که تنها به علم، آگاهی و حق‌شناسی اکتفا می‌شود در حالی که هر حق، مخاطب یا زمانی را نمی‌شود در کنار یکدیگر قرار داد. به عنوان مثال در زمان‌های مختلف ما انواع مخاطبان را داریم که باید ملاحظه آن‌ها را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه مقوله زمان با مقوله مخاطب ارتباط دارد، عنوان کرد: برخی نبض زمان را در دست دارند از بین معارف دینی و آنچه که باید جامعه بر آن تأکید کند به‌عنوان یک حقیقت، می‌توانند تشخیص بدهند که الان زمان چه چیزی است، آن‌ها حرکت کلی جامعه را می‌نگرند و می‌دانند که امروز باید بر چه مفهومی تاکید کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر انسان کل قرآن را همچون یک تکست (متن) خبری مقابل خود قرار دهد و هیچ ترجیحی برای استفاده از کدام آیه، نشانه یا معارف دینی قائل نباشد او را به هم می‌ریزد.

وی با اشاره به مثالی درباره اهمیت شناخت زمان، اظهار کرد: شاید زمانی تأکید بر عدالت، زمانی تأکید بر مفهوم سخاوت، زمانی تأکید بر تقوای فردی و زمانی تاکید بر کار جمعی و … اهمیت بیشتری داشته باشد است، در هر زمان یک موضوعی اولویت پیدا می‌کند که تفاوت زمان را این اولویت‌ها مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه بسیاری از مسائل را خارج از زمان نمی‌شود تصور کرد، گفت: برخی از احکام زمان ندارند به عنوان مثال نفس واجب بودن نماز و روزه زمان ندارد، اما در تبلیغات، چون انسان باید آگاهی انتقال دهد باید اولویت‌ها را با توجه به زمان بشناسد. به‌عنوان مثال بداند که امروز حجاب یا فلان گناه دیگر کدام یک بسیار مهم است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در تبلیغات باید اولویت‌ها بررسی، وزن‌کشی و راهبرد تشخیص داده شود، عنوان کرد: مبلغ فقط نمی‌خواهد یک فرد را تربیت کند بلکه می‌خواهد یک جامعه را جهت بدهد و مهمترین نیاز آن‌ها را تشخیص داده و برطرف کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال بنده تصور می‌کنم با طرحی که ما در این سال‌ها دادیم کار جمعی و فعالیت اقتصادی مؤمنانه جمعی اولویت امروز جامعه ما است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه اولویت‌ها آن‌قدر زیاد است که برخی از اولویت‌ها در مقابل آن رنگ می‌بازند، اظهار کرد: مباحث راهبردی و تعیین این‌که امروز باید با سرعت به کدام کار پرداخت مسائلی نیستند که به این سادگی قابل‌محاسبه و اندازه‌گیری باشند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در برنامه‌ریزی راهبردی باید تحلیل‌ها، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف همه را در نظر گرفت، برخی قدرت تفکر استراتژیک دارند و ذاتاً استراتژیست هستند و می‌دانند که الان چه چیزی اهمیت دارد. برخی دانش مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی را دارند، اما نمی‌توانند اولویت‌ها را تشخیص بدهند اگر اطلاعات هم در اختیار آن‌ها قرار بدهید در جمع‌بندی نهایی به تشخیص راهبرد لازم نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه تشخیص راهبرد در اسلام فرقان، بصیرت، حکمت یا عقل گفته می‌شود، ابراز کرد: یکی از ضعف‌های ما در تبلیغات این است که علم بیشتر از عقل حضور دارد درحالی‌که عقل اولویت‌ها را تشخیص می‌دهد.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: یک فرد استراتژیست در تبلیغات باید بتواند تشخیص دهد که امروز اولویت تبلیغ چیزی است، برخی با تقوا، توسل و خالی شدن از هواپرستی‌ها می‌توانند به این قدرت تشخیص یا حکمت دست یابند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار