آنچه آمریکا بعد از ۲۰ سال اشغالگری برای مردم افغانستان به جا گذاشت

دیپلمات ارشد افغان کشته شدن ۲۵۰ هزار نفر و سه میلیون و ۵۰۰ هزار پناهنده را تنها بخشی از هزینه‌های تجاوز آمریکا به کشورش خواند.
کد خبر: ۴۷۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ - 31August 2021

آنچه آمریکا بعد از ۲۰ سال اشغالگری برای مردم افغانستان به جا گذاشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «اشرف حیدری» دیپلمات ارشد افغان که به عنوان سفیر افغانستان در سریلانکا مشغول است، در پی پایان اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، در توییتی به پیامد‌های این حضور برای کشورش پرداخت.

وی در این توییت نوشت:

- ۲۵۰ هزار افغان کشته شدند

- یک میلیون افغان زخمی شدند

- ۵ میلیون نفر در داخل کشور آواره شدند

- ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پناهجو شدند

- ۲۰ میلیون نفر نیاز به کمک فوری دارند

- دولت سقوط کرد

-اقتصاد فروپاشید»

اشرف حیدری در پایان نوشت: «منتظر عواقب (این‌ها) در ماه‌های آینده باشید!».

طولانی‌ترین جنگ آمریکا، جنگ و اشغالگری دو دهه‌ای در دوران چهار رئیس‌جمهور این کشور که به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، در نهایت بعد از صرف هزینه‌ای سرسام‌آور و از دست رفتن ده‌ها هزار جان، شب گذشته و با پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل به پایان رسید.

آمار رسمی دولت آمریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند، اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر دو تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در روز به مدت دو دهه در این جنگ است.

طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود.

این آمار کلی، مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامد‌های غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار