وزیر امور خارجه روسیه:

ارمنستان متحد روسیه است

لاوروف در سخنانی با تأکید بر پیگیری حل و فصل موضوع قره باغ، گفت: ایروان متحد مسکو است.
کد خبر: ۴۷۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸ - 01September 2021

ارمنستان متحد روسیه است

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از «نیوز آرمنیا»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شخصاً در حل مساله قره باغ درگیر هستند.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: این یک کار یک روزه نیست و سران سه کشور شخصاً درگیر آن هستند؛ همچنین ارتش ما که بخشی از نیرو‌های حافظ صلح روسیه در قره باغ به شمار می‌رود.

«لاوروف» افزود: ارمنستان متحد ماست. دیروز، وزیر امور خارجه ارمنستان در کنار ما بود و مذاکرات خوبی انجام دادیم. ما یک برنامه دوجانبه بسیار خوبی نیز داریم.

وی، دیروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «آرارات میرزویان» (Ararat Mirzoyan) همتای ارمنستانی خود گفت که مسکو از هر اقدامی برای حل و فصل اختلافات و یافتن درک متقابل میان ایروان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفته بود: ما کاملاً متعهد به اسنادی هستیم که سران ما در قالب مذاکره سه جانبه (بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، بین رؤسای جمهور آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان با هدف پایان دادن به جنگ دوم قره باغ) تأیید کردند. اکنون ما در مورد ازسرگیری روند صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد اجرای آنچه قبلاً امضا شده است، حرف می‌زنیم. اول از همه اطمینان از امنیت و البته شروع به بازگرداندن اعتماد بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ضروری است. کارگروه گشایش ارتباطات نقش بزرگی در این زمینه ایفا خواهد کرد. این اقدامات بسیار مهمی خواهد بود که به این کشور‌ها اجازه می‌دهد رویکرد سازنده‌تری نسبت به وضعیت کنونی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به‌طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار