عطوان:

شکست ذلت بار واشنگتن در افغانستان سرآغاز افول آمریکاست/ اهداف نشست بغداد و قاهره چیست؟

تحلیلگر معروف جهان عرب نوشت: آشفتگی واشنگتن سردمداران کاخ سفید در افغانستان را می توان به مثابه شمارش معکوس برای فروپاشی آمریکا آنهم به شکل سریع دانست.
کد خبر: ۴۷۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ - 03September 2021

شکست ذلت بار واشنگتن در افغانستان سرآغاز افول آمریکاست/ اهداف نشست بغداد و قاهره چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی اعلام کرد: آنچه در حال حاضر در جهان عرب از برگزاری نشست اعم از آنچه در قاهره برگزار یا چند روز قبل در بغداد برگزار شد، تبعات شکست آمریکا در افغانستان است.

وی می افزاید: دولت بایدن که در ورای این نشست ها قرار دارد به دنبال کاهش زیان راهبردی است که در منطقه خاورمیانه به آن گرفتار شده و به شکل منفی بر رژیم صهیونیستی تاثیرگذاشته است.

عطوان با اشاره به آشفتگی سردمداران آمریکا و نمایان شدن آن در نحوه اداره بحران خروج از افغانستان، می نویسد: این وقایع را می توان به مثابه شمارش معکوس برای فروپاشی شوکت آمریکا آنهم به شکل سریع به عنوان ابرقدرت و پایانی بر دخالتهای نظامی برون مرزی آن و نیز پایان جهانی شدن و دوره آمریکا دانست که بر متحدانش اثرات منفی می گذارد به ویژه کسانی که زیر چتر حمایتی آمریکا قرار دارند و مخصوصا کشورهای عربی متحد واشنگتن.

اهداف برگزاری نشست بغداد و قاهره چیست؟

وی هدف از برگزاری نشست بغداد را حمایت از مصطفی الکاظمی متحد برجسته آمریکا در عراق و نشست قاهره که روز گذشته برگزار شد با هدف نجات رژیم صهیونیستی و بالا بردن روحیه ارتش این رژیم و شهرک نشینانی که ضربات موشکی مقاومت، آنها را زمین گیر کرده است، دانست و نوشت: این دو نشست در تحقق اهدافشان شکست خوردند.

عطوان در ادامه به رویدادهای مهمی که ایجاد شده از جمله شکاف گسترده میان آمریکا و اروپا پرداخته و نوشته است: بررسی تشکیل نیروی واکنش سریع اروپاییها در جریان نشستی که در اسلوونی برگزار شد پس از ناکامی شرم آور آمریکا در افغانستان به ویژه فرودگاه کابل، گواهی بر این است که آنها به آمریکا اعتمادی ندارند و به توان امنیتی و نظامی واشنگتن در اداره بحرانها اعتمادی ندارد.

وی همچنین می نویسد: اسرائیل پس از شکست های بزرگ اخیر به ویژه در غزه و لبنان، نقش امنیتی و نظامی خود را از دست داده است. شکست میان بایدن و بنت در واشنگتن گواه وقایع زیادی است.

عطوان در ادامه آورده است: ظهور قدرتهای بزرگ منطقه و تقویت جایگاه محور مقاومت و ائتلاف آن با قدرتهای جهانی جایگزین آمریکا یعنی چین و روسیه و رسیدن کشتی های نفت ایران به بنادر سوریه در هر لحظه با میلیون ها بشکه نفت برای حل بحران سوخت لبنان و به چالش طلبیدن آمریکا و اسرائیل، گواهی بر این ظهور سریع است.

این تحلیلگر می نویسد: اگر شکست نازی ها در جنگ جهانی دوم سرآغاز دوره آمریکا و ظهور قدرت اقتصادی و نظامی واشنگتن شد، شکست ذلت بار آمریکا در افغانستان سرآغاز افول آن و فروپاشی ناتو به عنوان ستون فقرات قدرت نظامی آن است.

وی تاکید کرد: اسرائیل کنونی همان اسرائیلی که جنگها را ظرف چند روز یا چند ساعت تمام می کرد و هرآنچه از اراضی عربی می خواست را اشغال می کرد و مرتکب جنایات در قانا و غزه می شد و به قدرت نظامی خود می نازید، نیست. جنگ اخیر غزه این رژیم را از دنیا منزوی کرد و یک اسرائیلی توان خروج از فلسطین اشغالی را به علت بسته بودن فرودگاهها نداشت و هواپیمایی برای پریدن وجود نداشت و ۶ میلیون صهیونیست بیش از ۱۱ روز در پناهگاه ماندند.

عطوان در پایان آورده است: نشست سه جانبه قاهره توان نجات اسرائیل را ندارد و به شهرک نشینان صهیونیست اطمینانی نخواهد داد همانگونه که نتایج نشست بغداد کاملا برعکس بود و الکاظمی را نه تنها قوی نکرد بلکه او را ضعیف کرد. راهکار دو دولتی احیا نخواهد شد زیرا آنچه احیا شده است اراده آزادی کامل اراضی فلسطین اشغالی است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها