به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، آیتالله «علیاکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: زیارت مرقد پیامبر اکرم (ص)، قبور شهدا و امام حسین (ع) معادل با حج مقبول در کنار پیامبر اکرم (ص) است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یکی از خطاهایی که باعث پارهای از شبهات شده عدم فهم ماهیت زیارت است. وهابیت فکر میکند وقتی شیعیان میخواهند به زیارت اهل بیت (ع) بروند قصد دارند در برابر قبر تعظیم کنند. درست است که ما در زیارت سلام میدهیم و زیارتنامه میخوانیم، اما ماهیت زیارت این نیست که برویم و آن مقبره را تعظیم و تکریم کنیم بلکه در ماهیت و حقیقت زیارت نوعی بیعت وجود دارد.
آیتالله رشاد تحلیل و بررسی مضامین زیارتنامه را مهم و ضروری دانست و گفت: لازم است مشخص شود زیارتنامهها چه مضامینی دارد. برای مثال برخی زیارتنامهها مانند زیارت امین الله ابتدایش زیارت، اما بخش اعظمی از آن مناجاتی بسیار عمیق و فوقالعادهای است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه هر فقره از زیارت امین الله دنیایی از معرفت است، تصریح کرد: متأسفانه ماهیت زیارت تاکنون تحلیل نشده و شیعه و حوزه هنوز نتوانسته ماهیت زیارت را به خوبی تبیین کند. بخش عمدهای از زیارت جنبه تربیتی دارد و اساس آن است که با زیارت قبور بزرگان روح و نفس آدمی را تقویت و تطهیر میکند.
وی با بیان اینکه در زیارت امین الله آرمانها، ارزشها، خط مشیها، اخلاق، عقاید و ملکوت بیان میشود، یادآور شد: زیارتنامه در اصل تولی و تبری نامه است. برای مثال در زیارت جامعه کبیره سراسر تولی و عاشقی و در زیارت عاشورا شاهد تولی و تبری هستیم. در زیارت عاشورا سلام و لعن به موازای هم و بسیار دقیق بیان میشود.
آیتالله رشاد تأکید کرد: لازم است محتوای زیارت عاشورا تحلیل و مضامین آن طبقهبندی شود در این صورت است که معلوم میشود امام معصوم (ع) میخواهد چه چیزی به شیعه مؤمن و مسلمان منتقل شود. مع الاسف ماهیت زیارت و سلام از سوی شیعیان خوب تبیین نشده در حالی که جریانهای معاند در مقابل تعابیر و تفاسیر ناصوابی را در زمینه زیارت ارائه و به آن اصرار میورزند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان مهاجمانِ آمدند و برخورد کردند و شیعیان همواره خواستند جواب آنان را بدهند در حالی که اگر بهصورت ایجابی و با تولید محتوا، مضامین را استخراج و ماهیت زیارتنامه مورد تحلیل قرار میگرفت آنها دیگر نمیتوانستند به ایجاد شبهه و القا آن اقدام کنند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱