برش کتاب/ به مناسبت سالروز فاجعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ منتشر شد؛

اعلام عزای عمومی در اهواز به مناسبت حوادث میدان ژاله تهران

مسرتی با بیان خاطره‌ای به تعریف وقایع روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ که در خیابان نادری اهواز دیده، پرداخته است.
کد خبر: ۴۷۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵ - 08September 2021

اعلام عزای عمومی در اهواز به مناسبت حوادث میدان ژاله تهران/ راهپیمایی بدون درگیریبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، متن زیر برشی است از کتاب «دِین» به کوشش علی مسرتی که به گردآوری خاطرات بچه‌های مسجد جزایری اهواز پرداخته و انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرده است.

مطلبی که از این کتاب انتخاب شده است، خاطره علی مسرتی است از «عید فطر و روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷» که پیرامون حادثه «جمعه سیاه میدان ژاله تهران» در اهواز چه اتفاقی افتاده است که به مناسبت اینکه امروز روز ۱۷ شهریور است منتشر می‌شود.

این خاطره به شرح زیر است:

«عید فطر سال ۱۳۵۷ همه بچه‌های مسجد (جزایری) در نماز عید فطر شرکت کردیم و همراه با جمعیت نمازگزار پس از مراسم نماز به راهپیمایی ۱۰ هزار نفری پیوستیم. به رغم شعار‌های کوبنده مردم، مأموران عکس‌العملی نشان ندادند و راهپیمایی پس از طی چند خیابان مرکزی شهر بدون درگیری پایان یافت.

پس از عید فطر با بچه‌ها برنامه ورزش صبحگاهی کنار رودخانه را از سر گرفتیم. روز ۱۷ شهریور که تقریباً همه حضور داشتند، پس از دویدن مسافت زیاد و ورزش و فوتبال، لباس‌های خود را پوشیدیم اما وقتی به خیابان نادری رفتیم، دیدیم که تعدادی تانک و نفربر نظامی در خیابان مستقر شده و تجهیزات نظامی سنگین همه چهارراه و معابر اصلی را اشغال کرده‌اند.

خبر کشتار هولناک ۱۷ شهریور در میدان ژاله تهران به اهواز رسید. عکس‌های اجساد تعدادی از شهدا در تابوت‌ها و مراکز پزشکی تهران بلافاصله تکثیر و در سراسر کشور از جمله اهواز منتشر شد و باعث شد که جامعه روحانیت اهواز نیز به همین مناسبت سه روز عزای عمومی را اعلام کند.

کشتار ۱۷ شهریور و استقرار تانک‌ها در خیابان‌ها، بچه‌ها را (که گردانندگان تظاهرات بودند) برای چگونگی ادامه انقلاب و مبارزه با رژیم شاه در سردرگمی نسبی قرار داد...»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار