«انصارالحسین علیه‌السلام» عملیاتی که دشمن را در مجنون زمین‌گیر کرد

عملیات انصارالحسین (ع) از جمله عملیات‌هایی است که در طول هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت و در نتیجه آن نیروهای دشمن در جزیره مجنون زمین‌گیر شدند.
کد خبر: ۴۷۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹ - 12September 2021

انصارالحسین (ع)، عملیاتی که دشمن را در مجنون زمین‌گیر کردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۲۰ شهریور ماه آبستن بسیاری از اتفاقات برای ایران بوده و از این رو همواره این تاریخ یادآور حوادثی است که بعضاً سرنوشت کشور را تحت تاثیر قرار داده کما اینکه حمله متتفقین به ایران در جریان جنگ دوم جهانی در تاریخ بیست شهریوماه صورت گرفت.

علاوه بر این با گذر زمان و وقوع اتفاقاتی نظیر جنگ تحمیلی حوادث دیگری نیز در این تاریخ به ثبت رسید که از جمله آن‌ها عملیات انصار الحسین (ع) در هورالعظیم در غرب استان خوزستان توسط سپاه پاسداران است که در این عملیات رزمندگان اسلام، ضربه‌ها و خسارت‌های سنگینی را به دشمن بعثی وارد کردند.

قضیه از این قرار بود که ارتش بعثی عراق در ادامه حرکت انفعالی خود پس از شکست در منطقه فاو، با انجام عملیات‌های دفاع متحرک سعی بر پوشاندن شکست‌های خود داشته و از طرفی به دلیل اهمیت استراتژیک جزایر پس از عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ با اجرای سیاست پیشروی گام به گام، هر از گاهی اقدام به تک‌هایی محدود در این منطقه می‌کرد و وضعیت سخت و بغرنجی را ایجاد کرده بود.

در این وضعیت بحرانی پدافند جزیره جنوبی به رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) واگذار شد. در مأموریت مذکور، دشمن حجم سنگینی از آتش توپخانه و ادوات خود را برای تضعیف روحیه رزمندگان روانه مواضع آنان می‌کرد و چندین بار اقدام به تک کرد که با واکنش سریع رزمندگان مجبور به عقب‌نشینی شد. در این راستا سرداران رشید اسلام حاج محسن عینعلی، فرمانده گردان ۱۵۳ حضرت قاسم (ع) و حاج رضا شکری‌پور فرمانده گردان ۱۵۴ حضرت علی اکبر (ع) به همراه تعدادی از نیروهایشان به شهادت رسیدند.

تحرکات و شرارت‌های دشمن در جزایر مجنون بسیار زیاد و درحد غیرقابل تحمل رسیده و از طرفی فعالیت‌های مهندسی خود را به اوج رسانده بود به نوعی که با احداث جاده‌هایی و اتصال این جاده‌ها به عقبه، به مقصد خود یعنی محاصره مواضع نیرو‌های خودی نزدیک شود. انجام عملیاتی برای جلوگیری از این اقدام دشمن امری ضروری به نظر می‌رسید به همین منظور غواصان واحد اطلاعات لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان شناسایی مواضع دشمن در خطوط مقدم و عقبه را از اوایل مردادماه سال ۱۳۶۵ آغاز کردند.

این شناسایی‌ها در معابر متعددی در سه محور انجام گرفت تا اینکه در اواسط شهریور یعنی پس از یک ماه به نتیجه رسید. از طرفی دیده‌بانان اطلاعات نیز دائما از دکل دیده‌بانی موجود مواضع دشمن را تا کیلومتر‌ها عقب‌تر رصد می‌کردند و هر گونه تحرکات دشمن را از عقبه به جلو و بالعکس را ثبت می‌کردند. سرانجام موعد عملیات ۲۰ شهریور در نظر گرفته شد و گردان ۱۵۴ حضرت علی اکبر (ع) به فرماندهی سردار رشید اسلام «حاج محسن امیدی» برای انجام عملیات تعیین شد همچنین گردان ۱۵۶ نیز به عنوان گردان پشتیبانی در نظر گرفته شد.

با شور و غوغایی وصف‌ناپذیر، رزمندگان یگان در روز نوزدهم شهریور ماه به سوی جزیره مجنون رهسپار شدند و در عصر آن روز نیرو‌های گروهان غواصی جعفر طیار به عنوان نفرات خط شکن وارد آب شده و به صورت ستونی، آهسته و آرام به سوی دشمن خیز برداشتند پس از مدت زمانی نیرو‌های پیاده نیز سوار بر قایق‌های موتوری، اما خاموش و پارو زنان با فاصله به دنبال غواصان به راه افتادند. غواصان با سعه صدر و توکل بر خدا با رعایت استتار و اختفا خود را به عقبه دشمن رسانیده و مهیای نبردی حماسی شدند.

سرانجام در ساعت دو بامداد ندای تکبیر رزمندگان آسمان را عطرآگین کرد و عملیات انصار آغاز شد. نیرو‌های دشمن که متوجه حضور نیرو‌های اسلام در عقبه خود شدند با دستپاچگی اقدام به تیراندازی‌های بی‌هدف کردند. تقریبا همه مواضع مورد نظر توسط رزمندگان فتح شد، به غیر از یکی از هدف‌ها که با مقاومت شدید دشمن تصرف آن تا صبح به طول انجامید. در این عملیات حماسی، تیپ ۶۰۱ پیاده دشمن متحمل تلفات و خسارات فراوانی شد و تعداد زیادی از آنان به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. حماسه مقاومت سردار سرافراز اسلام شهید حاج محسن امیدی فرمانده گردان ۱۵۴ که در طول این عملیات و حفظ منطقه به شهادت رسید مثال زدنی است.

در این عملیات تعدادی از نیرو‌های گردان به شهادت رسیدند به گونه‌ای که در زمانی شهید امیدی به تنهایی در برابر سیل تانک‌های دشمن که برای انجام پا تک و باز پس گرفتنن مواضع از دست رفته وارد عمل شده بودند، ایستادگی کرد و بر رور پد غربی به شهادت رسید و جنازه مطهرش پس از حدود ۲۰ سال به آغوش وطن بازگشت. حماسه عملیات انصار که در محرم سال ۱۳۶۵ به وقوع پیوست. پس از انجام این عملیات دشمن که متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده بود، از انجام عملیات مهندسی در منطقه بازداشته شده و عملیات‌های ایذایی ارتش بعثی در جزایر مجنون تا مدت‌ها فروکش کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها