دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی حمله سپاه به مواضع ضدانقلاب در خاک عراق

تحریک و حمایتی که برخی سفارتخانه‌های خارجی مستقر در اقلیم کردستان از اقدامات نظامی گروه‌های ضد انقلاب علیه کشورمان انجام می‌دهند، باعث شده تا آن‌ها در زمان‌های مختلف گروه‌های تروریستی خود را به ایران اعزام کنند.
کد خبر: ۴۷۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲ - 13September 2021

چرایی حمله به مواضع ضدانقلاب مستقر در عراق توسط سپاهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ اواخر هفته گذشته بود که خبری در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه سپاه مناطقی از شمال عراق را که از پیش تعیین شده بود با توپخانه و پهپاد مورد حمله قرار داده است؛ این خبر اگرچه تاکنون از سوی منابع رسمی مورد تأیید و یا تکذیب قرار نگرفته، ولی در صحت آن نمی‌توان تردید کرد.

اما فارغ از نحوه اعلام خبر مورد نظر، درباره چرایی انجام این عمل باید به عملکرد گروه‌های تجزیه‌طلب مستقر در کردستان عراق مانند کومله و دموکرات طی چند سال اخیر نگاه کرد؛ این دو گروهک تجزیه‌طلب که پس از عملیات نظامی سپاه در سال ۱۳۷۵ دیگر از فاز نظامی و اقدامات مسلحانه علیه کشورمان خارج شده بودند، در سال ۱۳۹۵ پس از دیدار رهبران‌شان با مسئولان رژیم سعودی، بار دیگر به‌واسطه دریافت دلار‌های سعودی و نیز حمایت آمریکا، اقدامات نظامی خود را علیه مردم کشورمان آغاز کردند.

بااین حال اگرچه آن‌ها از سال ۱۳۹۵ مجدداً وارد فاز عملیاتی شدند، ولی تا زمانی که به آمریکا سفر نکرده بودند، اقدامات خاصی انجام نمی‌دادند؛ رهبران این دو گروهک تجزیه‌طلب در سال ۲۰۱۷ به‌واسطه سفر به آمریکا و دیدار با برخی مقامات امنیتی آمریکا، اقدامات نظامی خود را علیه ایران شدت دادند به نحوی که در تیر ۱۳۹۷ به پاسگاه مرزی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در منطقه مریوان استان کردستان حمله کردند و طی آن ۱۰ نفر از مرزبانان کشورمان را به شهادت رساندند.

لذا در پی این اقدام آن‌ها و علی‌رغم تذکرات قبلی جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق مبنی بر جلوگیری از وقوع چنین اقداماتی از داخل خاک عراق، نیروی هوافضای سپاه با شلیک هفت فروند موشک فاتح ۱۱۰ مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان (حدکا) در «کوی‌سنجق» کردستان عراق را مورد اصابت قرار داد و به‌واسطه آن، ۱۶ نفر از سران این حزب کشته و تعدادی از معاندان نیز مجروح شدند.

البته این اقدام هم باعث جلوگیری از حملات ضد انقلاب مستقر در کردستان عراق به داخل کشورمان نشد؛ زیرا در سال ۱۳۹۸ نیز اقدامات آن‌ها ادامه یافت به نحوی که به‌واسطه این درگیری‌ها تعدادی از مرزبانان کشورمان به شهادت رسیدند. به همین علت مجدداً مقر‌ها و پایگاه‌های گروهک‌های ضد انقلاب در آن سوی مرزهای شمال غرب کشور از سوی یگان‌های «نزسا» مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.

اما باز هم اقدامات متقابلی که از سوی سپاه علیه تحرکات ضدانقلاب مستقر در کردستان عراق صورت گرفت، باعث نشده تا آن‌ها دست از اقدامات نظامی خود علیه کشورمان بردارند، زیرا این گروه‌ها به‌واسطه تحریک و حمایتی که از سوی برخی سفارتخانه‌های خارجی مستقر در اقلیم کردستان می‌شوند، در زمان‌های مختلف، گروه‌های تروریستی خود را به ایران اعزام می‌کنند.

به همین جهت هر از گاهی درگیری‌هایی میان رزمندگان نیروی زمینی سپاه با تیم‌های تروریستی در غرب و شمال غرب کشورمان روی می‌دهد که در آخرین مورد از این درگیری‌ها می‌توان به درگیری سپاه بیت‌المقدس کردستان در منطقه سروآباد با تیم تروریستی اعزامی به داخل کشورمان اشاره کرد.

شاید به همین دلیل بود که فرمانده نیروی زمینی سپاه هفته گذشته در اخطاری به مسئولان اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد: «سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این‌خصوص به دولت عراق و مسئولین اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است ... لذا ادامه این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست و پاسخ لازم را به تروریست‌ها خواهیم داد.»

بر این اساس، باید گفت تا زمانی که گروه‌های تجزیه‌طلب مستقر در کردستان عراق سعی در ایجاد ناامنی در مناطق همجوار کشورمان با کردستان عراق را دارند، حملات ایران نیز علیه آن‌ها با شدت ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها