کارشناس مسائل شبه‌قاره:

طالبان دولت فراگیر تشکیل بدهند

شفیعی گفت: شرط ۶ کشور همسایه افغانستان در همراهی با طالبان این بود که دولت فراگیر تشکیل بدهند و الان این دولت تشکیل نشده است.
کد خبر: ۴۷۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ - 12September 2021

طالبان دولت فراگیر تشکیل دهد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل شبه‌قاره در گفت‌وگویی با اشاره به نقش پاکستان در تحولات افغانستان، اظهار داشت: پاکستان به لحاظ سنتی در ارتباط با افغانستان دو موضوع را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها خط «دیوراند» است. از ابتدای شکل‌گیری خط دیوراند، افغانستان آن را به‌عنوان مرز رسمی پاکستان و افغانستان نشناخته است. از دید افغانستان مناطق قبایلی ایالت سرحد و ایالت بلوچستان، باید بخشی از افغانستان باشند.

کارشناس مسائل شبه‌قاره گفت: پاکستان برای اینکه از این ادعای تاریخی افغان‌ها جلوگیری کند، فقط از دو طریق می‌تواند این کار را انجام بدهد؛ یا آشوب و درگیری‌های دائمی در افغانستان به وجود بیاورد به‌گونه‌ای که مردم افغانستان فرصت فکر کردن به خط دیوراند را نداشته باشند و دوم از طریق یک حکومت آرمانگرا و رادیکال به‌گونه‌ای که نسبت به سرزمین حساسیت کمتری داشته باشد و به‌جای دیدگاه ملی یک دیدگاه امنیتی داشته باشد. از این منظر گروه طالبان می‌تواند نیاز پاکستان را برآورده کند.

وی بیان داشت: دومین معضل تاریخی پاکستان، بحث کشمیر است که از این منظر پاکستان همیشه افغانستان را به‌عنوان عمق استراتژیک خود قلمداد کرده است و سعی می‌کند افغانستان را به عمق استراتژیک خودش تبدیل کند و رشد گروه‌های رادیکال در افغانستان به‌گونه‌ای که بتوانند پشتیبان خوبی برای مجاهدین کشمیری باشند؛ دنبال کند؛ بنابراین از این زوایا افغانستان برای پاکستان از قدیم‌الایام اهمیت داشته و الان هم این پروژه‌ها در دستور کار پاکستان قرار دارد و با استقرار طالبان در افغانستان این پروژه را دنبال می‌کند.

شفیعی همچنین با اشاره به برگزاری نشست مجازی وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان، خاطرنشان کرد: این کشور‌ها به دلیل اینکه همسایه افغانستان هستند، از تحولات افغانستان تأثیر می‌پذیرند. به‌علاوه اینکه شرط این کشور‌ها در همراهی با طالبان این بود که دولت فراگیر تشکیل بدهند و الان این دولت تشکیل نشده است بنابراین کشور‌های منطقه احتمالاً روی این مقوله تمرکز خواهند کرد که فقط در صورت شکل‌گیری یک دولت فراگیر می‌توانند حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند. در غیر این صورت ممکن است این کشور‌ها مسیر دیگری را انتخاب کنند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار