یادداشت/ حجت‌الاسلام شیرازی

نمایش اقتدار ایران در دومین اقیانوس بزرگ جهان

حضور مقتدرانه ایران در حیات خلوت ایالات متحده در اقیانوس اطلس، تمامی معادلات نظامی آمریکا در جهان را به هم ریخت.
کد خبر: ۴۷۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶ - 12September 2021

نمایش اقتدار ایران در دومین اقیانوس بزرگ جهانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام «علی شیرازی» مسئول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله (ع) تهران؛ دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موصوف به ناوگروه ۷۵ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند، سفری تاریخی را به اقیانوس اطلس خروشان که دومین اقیانوس بزرگ جهان است و قاره‌های آفریقا و اروپا را از قاره آمریکا جدا می‌ساز، آغاز کردند. این سفر در استمرار حضور پرسنل غیور نیروی دریایی ارتش از اواسط دهه ۷۰ به شکل منظم و موفق در خلیج عدن و در سال ۱۳۹۵ در تنگه باب المندب، دریای سرخ مدیترانه و آفریقای جنوبی است.

این بار نیز همانان با بهره گیری از تجربه‌های گذشته، با عبور از دماغه امید نیک و دور زدن قاره آفریقا و با پیمودن شش هزار مایل دریایی و پس از ۳۰ روز دریانوردی، پنج روز قبل از موعد مقرر به اقیانوس اطلس و حیات خلوت ایالات متحده آمریکا رسیدند و ارتقای توان دریایی کشورمان و اثبات ماندگاری طولانی مدت در دریا‌های نامساعد را به رخ استکبار جهانی و هم‌پیمانانش کشیدند.

دریادلان نیروی دریایی ارتش این بار با ناوی به مصاف با دشمن رفتند که قابلیت حمل هفت بالگرد، هزارتن سوخت و توان کامل پشتیبانی از سه ناوچه برای سه ماه متوالی را داشت و مجهز به یک بیمارستان پیشرفته و تسلیحات و تدارکات گسترده بود.

غول‌پیکر‌ترین شناور ایرانی، مکران با عبور از کنار ۵۵ کشور، با پیمودن ۴۵ هزار کیلومتر، بدون پهلوگیری و با تامین نیاز‌های غذایی ۳۵۰ یار همراه و با خودکفایی در رفع مسائل فنی، به الگویی در استقلال نظامی و سیاسی تبدیل شد و ثابت کرد کشور‌ها قادرند با اتکال به خدای یکتا و حرکت در مسیر مستقیم الهی و تبعیت از فقیهی حکیم و آگاه، هر دشمنی را سرکوب و منکوب کنند.

قدرت اراده و مدیریت انقلابی و جهادی دریادلان اقیانوس پیما، طوفان‌های بزرگ در مسیر را به تسخیر درآورد و وارد اقیانوسی شد که هیچ ناوگانی به سادگی به آن ورود نمی‌کند؛ اما ایران با اتکال به خدای واحد سد را شکست و برای اولین بار در تاریخ کشورش، به شکل کاملا مجهز وارد اقیانوسی وحشی شد و اقتدار ایران و ایرانی را به نمایش گذاشت.

جهان از این مانور قدرت به وجد آمد و دید:

۱- ایران اسلامی علی‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، خط اقتصادی جدیدی را ایجاد کرد و فشار‌های استکبار جهانی را پوچ پنداشت.

۲-حضور ایران در اقیانوس اطلس، اعتبار دریایی کشورمان در امر حفاظت و دریانوردی دریایی در سطح بین المللی را افزایش داد.

۳- این حضور به دنیا نشان داد که با اراده ملت‌ها بخش عظیمی از تحریم ها‌ی اقتصادی بی اثر خواهد شد.

۴- ورود ناوبندر مکران به اقیانوس اطلس نشان داد هیچ دشمنی در هیچ کجا خارج از تیررس ایران نیست.

۵- حضور مقتدرانه ایران در حیات خلوت ایالات متحده، تمامی معادلات نظامی آمریکا در جهان را به هم ریخت.

۶- این حضور زیبا، هیمنه آمریکا را شکست و زمان افول و سقوط استکبار جهانی را سرعت بخشید.

۷- حضور ایران در اطلس، خواب را از چشمان سران کاخ سفید و پنتاگون‌ ربود و آنان را به شدت نگران کرد.

۸- حماسه ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کشور‌های تحت ستم و ظلم مستکبرین را امیدوار کرد.

۹- این حماسه و حضور مقتدرانه، قوی‌تر از گذشته؛ جایگاه ارزنده ایران اسلامی در امنیت بین المللی و اقتصاد دریایی را به جهانیان نشان داد.

۱۰- حماسه مکران و سهند ثابت کرد که تمامی ادعا‌های غرب علیه ایران عزیز، واهی و کشورمان دارای توان و قدرت است و می‌تواند از حق مظلومان دفاع کند.

۱۱- این حضور با عظمت، زمینه ساز اطمینان کشور‌ها برای توسعه مناسبات اقتصادی و نظامی با ایران است.

۱۲- پیام مکران در اقیانوس اطلس، پیام تقویت صلح و امنیت جهانی و پیام ذلالت آمریکا و جنگ‌طلبی آنان بود.

۱۳- حضور باعزت ایران در حیات خلوت ایالات متحده، بیانگر توان جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به جایگاه بالای دفاعی بود.

۱۴- این حضور مقتدرانه، انحصار و باج خواهی‌های استکبار جهانی در صحنه دریا را شکست و دریا را برای دیگر کشور‌ها امن کرد.

دقیقا به همین علت است که آمریکایی‌ها از ورود ایران به اقیانوس اطلس وحشت کرده اند:

۱- وزیر دفاع امریکا می‌گوید: من کاملا نگران اشاعه تسلیحاتی، از هر نوعی در همسایگی آمریکا هستم.

۲- جان کربی سخنگوی پنتاگون می‌گوید: اگر ناو‌های ایرانی به سمت ونزوئلا حرکت کنند، اقدام تحریک‌آمیزی است و تهدیدی برای آمریکا و متحدین آن محسوب می‌شود.

۳- یک مقام آمریکایی به شبکه سی ان ان می‌گوید: معلوم نیست این ناو‌ها حاوی تسلیحات نظامی باشند یا نه، اما حامل قایق‌های تهاجمی کوچک هستند و آمریکا نمی‌خواهد این قایق‌ها را در آب‌های نزدیک خود ببیند.

۴- دریاسالار کریک فالر فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده در گفت و گوبا کار لابب؛ خبرنگار صدای آمریکا در پنتاگون می‌گوید: نیمکره غربی شاهد افزایش سطح فعالیت‌های ایران بوده است ... ممکن است به جا‌هایی ختم شود که فراتر از حضور فعلی است و این مایه نگرانی می‌شود؛

۵- المیادین می‌نویسد: حضور ناوگروه ارتش ایران در اقیانوس اطلس، تهدید‌های واشنگتن و تل‌آویو را به چالش کشیده است.

آمریکایی‌ها به خوبی واقفند که ورود پیشرفته‌ترین ناو جنگی بومی در غرب آسیا به حیات خلوت آنان و طی کردن عرض اقیانوس اطلس می‌تواند کشتی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را به سواحل آمریکا و کانادا یا کشور‌های دریای کارائیب و آمریکای جنوبی برساند و خواب را از چشم قدرت‌طلبان آمریکایی برباید.

زمانی یکی از مقامات آمریکایی خطی از سواحل آمریکا تا بندر عباس کشید و گفت: محال است ایران بتواند نزدیک آمریکایی‌ها بشود!

اما امروز آمریکایی‌ها دو ناو مکران و سهند را در بیخ گوش خود مشاهده می‌کنند؛ کارشناسان و تحلیلگران مسائل راهبردی تاکید دارند که توان دریایی از مولفه‌های مهم قدرتمندی کشورهاست و هر کشوری که نیروی دریایی قوی و کارآمد دارد می‌تواند در معادلات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

دنیا امروز شاهد قدرت دریایی ایران در جهان است و به خوبی می‌داند که این اقتدار مرهون مدیریت زیبا و هوشمندانه و الهی امام خامنه‌ای است. مدیریتی که قادر است در آینده‌ای نزدیک، برگه‌های برنده دیگری را هم رو کند و بر تعجب سران کاخ سفید و نظامیان آمریکایی بیفزاید. دنیایی که حضور ایران در سواحل مکران را باور نمی‌کرد، امروز شاهد حضور با اقتدار ایران در اقیانوس اطلس است. پس باور کنید که در یک روز ناو‌های قوی‌تر ما در سواحل آمریکا پهلو می‌گیرند و آن روز خیلی هم دیر نیست.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار