رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اولین نشست خبری:

نهضت اسلام ناب را جدی‌تر گرفته‌ایم/ ساختار‌های فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهند

حجت‌الاسلام قمی با تاکید براینکه در مسیر تبلیغ نهضت اسلام ناب را جوانانه جدی‌تر گرفته‌ایم، گفت: همانگونه که رهبری فرمودند ساختار‌های فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهند.
کد خبر: ۴۷۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 13September 2021

نهضت اسلام ناب را جوانانه جدی‌تر گرفته‌ایم/ همانگونه که رهبری فرمودند ساختار‌های فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

قمی در ابتدا به توضیح دو نکته درخصوص تاخیر برای دیدار با رسانه پرداخت و گفت: خیلی وقت بود دلمان می‌خواست با صاحبان اندیشه و نظر در ساحت رسانه نشستی برگزار کنیم، اما شرایط کرونایی این شرایط را از ما گرفت.

وی با بیان اینکه در سبد وظایف متنوع سازمان در ایام محرم به بیش از ۹۰ هزار هیات مذهبی رسیدگی و خدمات داده‌ایم، افزود: در گام دوم نهضت تبلیغات اسلام ناب کوشا به سمت علمی‌تر، عمیق‌تر، مردمی‌تر، اجتماعی‌تر، موثرتر، و جوانانه‌تر شدن دستگاه فرهنگی و تبلیغی رفته‌ایم. ضمن احترام به زحمات پیشین، تمایز فعالیت‌های کنونی در زمانه‌ی مظلومیت فرهنگ و نیازمند بازسازی انقلابی حرف به میان آورد در محور‌های ماموریت سعی به حرکت قدرتمند گام دومی رو به جلویی بوده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسامی با تاکید براینکه ما کارمان تبلغات اسلام که همام نشر خوبی‌ها می‌باشد است را جدی گرفته‌ایم، گفت: خوبی‌های مردم و بازنمایی فرهیختگی مردم را باید به خودشان بازگردانیم که این مسیر را جدی گرفته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

دعوت حجت‌الاسلام قمی به مشارکت در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

«تشکل‌های طلبگی» توان باز کردن گره‌های بزرگ را دارند

حجت الاسلام قمی بر لزوم تصحیح ساختار‌های فرهنگی به صورت انقلابی اشاره و عنوان کرد: آشفتگی و شلختگی در سازمان‌های فرهنگی مشهود است. ساختار‌های فرهنگی، عرصه‌های هنری، سینما، کتاب باید در تبلیغ عمومی دین و نشر خوبی‌ها به کار گرفته شود. تلقی ما از دین، خوبی مضاعف است چراکه خوبی موجب توجه به مبدا خوبی‌ها خواهد شد.

وی فضای مجازی و هنر را بستری برای ترویج خوبی‌ها دانست و تاکید کرد: رسانه در کار نشر خوبی‌ها قرار دارد. غیر از دستگاه‌هایی، چون رسانه ملی در ترویج خوبی‌ها، در عموم مردم باید نشر خوبی‌ها رواج داشته باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید براینکه مناسبت محوری باید در خدمت مساله‌های کشور قرار گیرد، عنوان کرد: یگان کتاب، سینما، هیات، قرآنی و دیگر بخش‌های سازمان تبلیغات باید مسایل کشور را مورد توجه دهند. مساله اول امروز ایران خانواده است که توصیه ما در نوشتن طرح تحول در مسکن سازی زاویه‌ دید فرهنگی داشتن بود تا به این مسائل بپردازند.

وی با تاکید براینکه اغلب مردم را علاقه‌مند به دستگاه دین و سیدالشهدا می‌دانم، گفت: ما در تولیدات فرهنگی به دسته‌بندی و قشربندی مخاطب توجه نمی‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم محصولات را با فراگیری مخاطب تولید کنیم. در انتشارات سوره مهر و امیرکبیر مخاطبان متنوعی زیادی داریم.

قمی عرضه هنرمندانه را لازمه تبلیغ دین دانست و ادامه داد: اگر زیبایی‌های مکتب دینی را زیبا معرفی کنیم نگرانی از مورد توجهه قرار نگرفتن نخواهیم داشت چراکه وظیفه ما زیبا معرفی کردن زیبای مکتب است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مردمی شدن فعالیت‌ها را تنها راه برای مستمرشدن تبلیغات دانست و گفت: در انتهای سه سال برای فعالیت‌ها سازمان تبلیغات نمره قبولی می‌دهم هرچند هنوز نمره عالی نگرفته‌ایم.

وی آموزش و توانمندسازی را رویکرد سازمان تبلیغات درخصوص مجموعه‌های مردمی معرفی کرد و ادامه داد: هر فعالیت جدیدی به سازمان تبلیغات ملحق شود به صورت جدی و تمام توان به عنوان یک ظرفیت جدید به آن خواهیم پرداخت.

قمی به ارتباط با افراد، اقشار و مجموعه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی موثر درباب اسلام ناب پرداخت و گفت: باید نتیجه فعالیت‌های ما ارتقا جامعه ایرانی باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جهاد امروز را در راستای امیدواری مردم دانست و ادامه داد: هجمه اصلی دشمن ناامیدکردن مردم است و آنچه جلوی این هجمه را می‌گیرد همین موضوع ترویج خوبی‌ها است و همه مردم باید خود را مروج خوبی‌ها بدانند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت ارتباط دوسویه بین سازمان تبلیغات و مردم گفت: در این زمینه از ضعف‌های سازمان شاید همین ارتباط دو سویه باشد، البته ما ۴۰۰ دستگاه در ذیل سازمان‌تبلیغات داریم که ارتباط این دستگاه‌ها با مردم خوب است، ولی اگر همه مجموعه را به صورت واحد ببینیم ارتباط قدری ضعیف است، همچنین مناسبت محوری و فرد محوری در تبلیغات اسلامی باید همه در خدمت مسئله اصلی قرار گیرد و امروز یکی از مسائل اصلی سبک زندگی و نیاز اهتمام به خانواده است.

از ظرفیت گردشگری در تبلیغ اسلام ناب استفاده می‌کنیم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استفاده از ظرفیت گردشگری در تبلیغ اسلام ناب را از موضوعاتی دانست که در دستور کار این سازمان است و در این خصوص گفت: یکی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از گردشگری است که یکی از انواع گردشگری، گردشگری مذهبی است، اما به جز موضوع گردشگری مذهبی آنچه به آن گردشگری گفته می‌شود از جمله اماکن تاریخی، روایت راوی مهم است و در این روایت می‌توان بهترین استفاده را در نشر خوبی‌ها داشت، در این راستا تاکنون دو جلسه با وزیر جدید گردشگری هم داشتیم و امیدوارم نتایج خوبی هم حاصل شود.

قمی با بیان اینکه ابزار‌های تبلیغی باید بتوانند اقشار مختلف را تحت تأثیر قرار دهند گفت: تلاش ما این است که از همه ابزار‌ها برای جذب همه اقشار مردم استفاده کنیم و در این زمینه برنامه‌هایی در رسانه ملی تولید و پخش می‌شوند که البته در این برنامه‌ها نامی از سازمان تبلیغات اسلامی برده نمی‌شود، همچنین کتاب‌هایی داریم که می‌بینید همه اقشار می‌آیند و از آن‌ها استفاده می‌کنند، به عنوان مثال در نمایشگاه کتاب اگر دقت کنید می‌بینید که از همه اقشار مردم در انتشارات امیرکبیر و سوره مهر حضور پیدا می‌کنند و کتاب می‌خرند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استفاده از کلمه قشر خاکستری برای بخشی از جامعه را اشتباه دانست و گفت: به عقیده من اغلب مردم ما مذهبی و متدین هستند و نباید برای آن‌ها از کلمه قشر خاکستری استفاده کرد، من به شخصه هیچ نگرانی بابت قشر خاکستری و این‌ها ندارم و معتقدم باید فقط زیبایی‌ها را بیان کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر برنامه‌های سازمان تبلیغات در در اصلاح نظام تبلیغی از مبدأ و حوزه‌های علمیه گفت: ما خود را حامی حوزه‌های علمیه میدانیم و در این زمینه به عنوان یک بازوی کمکی اگر ببینیم آموزش‌هایی باقیمانده و یا اینکه آن عزیزان از ما بخواهند انجام می‌دهیم و در این راستا با حوزه‌های علمیه توافق هم داریم.

تنها راه حرکت در عرصه فرهنگ مردمی شدن فعالیت‌ها است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مردمی شدن فعالیت‌ها را تنها راه حرکت در عرصه فرهنگ دانست و گفت: همه دستگاه‌ها باید مردم‌محور و مردم‌سالار در حول محور فرهنگ گام بردارند، البته در این زمینه تلاش کردیم امام‌جماعت، امام محله شود و مشکلات همه محله را حل کند، همچنین به کارنامه سازمان تبلیغات در حوزه مردمی کردن فعالیت‌ها نمره قبولی می‌دهم، اما نمی‌توانم بگویم نمره عالی است، زیرا هنوز کار‌های بر زمین مانده که باید انجام شود.

قمی حوزه قرآن راه یکی از مظلوم‌ترین حوزه‌های فرهنگ دانست و گفت: در حوزه قرآن یکی از مصادیق بلاتکلیفی و آشفتگی را شاهد هستیم، در موضوع مؤسسات موازی کاری‌هایی با ارشاد وجود دارد و دستگاه‌های مختلفی هم مشغول فعالیت هستند که لازم است بازنگری اساسی در ساختار‌ها انجام شود و در واقع یکی از مظلوم‌ترین حوزه‌های فرهنگی، حوزه قرآن است.

وی ادامه داد: متأسفانه کرونا مشکلات مختلفی را برای مؤسسات قرآنی و فرهنگی رقم زد که درباره مؤسسات قرآنی با وجود پیگیری‌ها نتوانستیم کمک موثری انجام دهیم و من به عنوان یک مسئول در این زمینه شرمنده هستم. از دولت جدید خواهش می‌کنم در راستای حمایت و تقویت موسسات قرآنی گام بردارد.

وی در خصوص تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان دخترانه سوره گفت: اول باید بگویم که در حوزه هنر خانم‌ها حذف شدنی نیستند، اما موضوع آموزش نیروی انسانی مقاصدی دارد و ممکن است یک مجموعه در مدت زمان کوتاه برای اصلاح موضوعات و رفع نقاط ضعف مقطعی کار را متوقف کند تا ساختار اصلاح شود. در هنرستان سوره هم همین اتفاق رخ داده و موقتاً کار متوقف شده تا ضعف‌ها پوشش داده شود و مطمئن باشید خانم‌ها در هنر حذف نشدنی هستند. در موضوع فیلم هم همین طور است اشکالاتی را می‌بینیم و از موضوعاتی مانند سبک زندگی و خانواده غفلت شده است و شاید در این حوزه هم نیازمند اصلاحات باشیم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار