سفیر پیشین افغانستان در انگلیس:

اوضاع مردم در پنجشیر وخیم است

احمد، ولی مسعود در مصاحبه‌ای با شبکه خبری چینی ضمن تاکید بر وخامت اوضاع در افغانستان و ولایت پنجشیر، گفت: بهترین راه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از طریق مجاری بین المللی است.
کد خبر: ۴۷۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸ - 15September 2021

احمد، ولی مسعود: اوضاع مردم در پنجشیر وخیم استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «احمد، ولی مسعود» سفیر پیشین افغانستان در انگلیس و برادر «احمد شاه مسعود» فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان و از چهره‌های مبارز با طالبان، در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «سی جی تی ان» CGTN چین، گفت که وضعیت مردم عادی در افغانستان و به ویژه در دره پنجشیر بسیار بد است.

وی در پاسخ به سوال مجری این شبکه درباره وضعیت مردم و غیرنظامیان در ولایت پنجشیر، گفت: البته وضعیت در آنجا بسیار وخیم است. طالبان (مسیر رسیدن) تمام تدارکات به پنجشیر را قطع کرده و این ولایت را محاصره نموده است و همزمان تمام نیاز‌های ضروری مردم را نیز قطع کرده است. فقط همین یکی دو روز پیش بود که تصمیم گرفت برق این ولایت را مجدداً وصل کند، اما فقط همین اقدام صورت گرفته است (و نه بیشتر). البته که ما می‌دانیم که شرایط در کل افغانستان از منظر اقتصادی، کمبود غذا و دارو و ... بسیار بد است.

مسعود در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه چینی مبنی بر بهترین راه حمایت جامعه بین الملل از مردم افغانستان در رابطه با کمک‌های بشردوستانه، گفت: بهترین راه برای انجام این کار این است که یک کانال بین المللی ایجاد شود یا یک نهاد کمک رسانی بین المللی و یا شاید یک کانال مستقل افغان که از سوی طالبان اجازه فعالیت در افغانستان داشته باشد.

وی پیشتر نیز در جریان نشست هم اندیشی با موضوع افغانستان که توسط یک دانشگاه سوئیسی و نمایندگی دائم افغانستان در سازمان ملل در ژنو سازماندهی شده بود، گفت: طالبان با همراهی تروریست‌ها آمدند تا جاده پنجشیر را بگیرند. کسانی که جغرافیای پنجشیر را می‌شناسند، با این مسیر آشنایی دارند. آن‌ها آمدند تا یک مسیر را تصرف کنند، اما پنجشیر دره‌های زیادی دارد.

مسعود ادامه داد: بنابراین فکر نکنید که، چون آن جاده را گرفتند، پنجشیر را تصرف کرده‌اند. جبهه پنجشیر برای جنگ آمادگی کامل دارد و هزاران نیروی محلی در دره پنجشیر حضور داشته و آمادگی حمله را دارند.

لازم به توضیح است که جبهه پنجشیر به رهبری «احمد مسعود» فرزند احمد شاه مسعود در حال مبارزه با طالبان در این ولایت و نواحی اطراف آن است و با اعلام قیام عمومی در سراسر افغانستان، سلطه این گروه بر این کشور را به چالش کشیده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها