مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان خبر داد؛

اجرای بیش از ۵ هزار برنامه به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در استان سمنان

سرهنگ «سلامی» گفت: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، بیش از ۵ هزار برنامه و فعالیت جهت اجرا در هفته دفاع مقدس توسط بخش‌های مختلف در استان سمنان برنامه‌ریزی شده است که در طول این هفته در سراسر استان انجام خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳ - 16September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ «محمدحسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (پنج‌شنبه) به‌مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس و مقاومت در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار شد، با با بیان اینکه قلوب رزمندگان اسلام سرشار از عشق امام خمینی (ره) بود و جبهه‌های ما در یک شرایط سخت با پیام ایشان دگرگون می‌شد، اظهار داشت: فراموش نمی‌کنیم که وقتی امام خمینی (ره) فرمودند جزایر مجنون باید فردا آزاد شود، جبهه‌ها آن‌چنان دارای شوق شدند که رزمندگان حاضر بودند تن به تن بجنگند تا پیام امام محقق شود.

وی با بیان اینکه سه هزار رزمنده استان سمنان، جان خود را در سخت‌ترین روز‌های امتحان، تقدیم کشور و انقلاب اسلامی کردند، افزود: مجاهدان فی‌سبیل‌الله برای دفاع از کشورشان حتی لحظه‌ای درنگ نکردند و دچار تردید نشدند و حماسه‌هایی آفریدند که در تاریخ این کشور ماندگار شد؛ لذا باید این موضوعات به نسل جوان منتقل شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه هفته دفاع مقدس، زمان یادآوری حماسه‌های بزرگ است که درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران اسلامی به ارمغان آورده است، بیان کرد: ایمان، توکل به خدا و تقویت باور‌های دینی و اعتقادی، می‌تواند بر اراده‌ها، نترسیدن از دشمنان، پیروزی‌ها، استقامت و پایداری یک ملت تأثیر بسزایی داشته باشد.

سلامی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس زمان خوبی است که به ما یادآوری شود، با روحیه جهادی می‌تواند کار‌های نشدنی را شدنی کرد، گفت: کشورمان با همین تفکر بود که در برابر دنیای ظلم ایستاد، مقاومت کرد و به خودباوری رسید؛ بنابراین دفاع مقدس خود یک تاریخ بوده و تغذیه‌کننده تاریخ این کشور برای قرون مختلف است.

اجرای بیش از ۵ هزار برنامه به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در استان سمنان

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس سرافرازی ملت ایران را در این مقطع تاریخی تثبیت کرده است، افزود: دفاع مقدس آزادی‌خواهان دنیا را هم امیدوار کرد و جبهه مقاومت اسلامی یکی از ثمرات دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود. سهم مردم استان سمنان در این دوران، سهم بسیار برجسته‌ای بود و مردم استان به نسبت جمعیت هم طراز استان‌های بزرگ کشور در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند و در صحنه‌ها حضور داشتند؛ لذا مجاهدت این مردم بزرگ همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: در هر صحنه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز به حضور و مجاهدت دارد، نقش و سهم مردم استان سمنان برجسته است، گفت: ارتشیان قهرمان استان سمنان در ۱۱ عملیات دوران دفاع مقدس حضور فعال داشتند و ۴۵۰ شهید ارتشی در استان تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

سلامی افزود: سپاه و بسیج استان سمنان در ۲۴ عملیات حضور داشته و ۲ هزار و ۱۳۵ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند تا نقش بی‌بدیل‌شان را به نمایش بگذارند و دست آخر باید گفت که «جهاد سازندگی» استان سمنان یا همان «سنگرسازان بی‌سنگر» نیز در ۳۰ عملیات دوران دفاع مقدس حضور داشته و ۱۱۳ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و این میزان شهدا را باید در کنار ۸۵ شهید نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس، مجموعه‌ای پرافتخار در استان سمنان دانست.

وی با بیان اینکه نمونه‌هایی از مدیریت دوران مقدس در عصر امروز، اقدامات گروه‌های جهادی است که توسط جوانان در مناطق محروم و کمتر برخوردار صورت می‌گیرد، گفت: خدمت به انقلاب اسلامی و محرومان و مردم در کنار فداکاری‌های افرادی که در عرضه سلامت در خط مقدم مبارزه قرار دارند، همگی از ثمرات انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، بیش از ۵ هزار برنامه و فعالیت جهت اجرا در هفته دفاع مقدس توسط بخش‌های مختلف در سطح استان سمنان برنامه‌ریزی شده است که در طول این هفته در سراسر استان انجام خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف مانند مساجد، مدارس، سپاه و... در برنامه‌ریزی مراسم ویژه هفته دفاع مقدس استان نقش‌آفرینی کردند، بیان کرد: یادواره‌ها و اجلاسیه‌های شهدا در تمام هشت شهرستان انجام می‌شود؛ همچنین رونمایی از آثار فرهنگی، هنری و ادبی دوران دفاع مقدس شامل ۲۵ کتاب که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در استان منتشر شده است، از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان سمنان خواهد بود.

سلامی با بیان اینکه ۱۲ کتاب صوتی، مستند رادیویی شهید دانشگر، نرم‌افزار شهدای روحانی و... در هفته دفاع مقدس، در استان سمنان رونمایی خواهد شد، گفت: محافل خاطره‌گویی و روایت‌گری دوران دفاع مقدس در سطح گسترده‌ای انجام خواهد شد که در رأس آن‌ها برنامه‌های محوری با حضور ائمه جمعه برگزار می‌شود، همچنین آئین محوری این مراسم معنوی، روز یک‌شنبه ۲۸ شهریور ساعت ۱۰ صبح در گلزار شهدای سمنان با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش مودت فرماندهان نیرو‌های مسلح استان سمنان در کنار رژه موتوری نیرو‌های مسلح از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس استان است، بیان کرد: این رژه هرساله سی و یکم شهریور برگزار می‌شود؛ اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا رژه نیرو‌های مسلح در سطح استان سمنان برگزار نخواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه کاروان دفاع مقدس در سمنان روز ۳۱ شهریور به حرکت در خواهد آمد، گفت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس از روز ۳۰ شهریور با افتتاح نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس و اربعین حسینی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان به‌صورت رسمی آغاز خواهد شد.

اجرای بیش از ۵ هزار برنامه به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در استان سمنان

سلامی با بیان اینکه همایش یک هزار و ۲۰۰ نفری رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان سمنان، دومین برنامه شاخص روز نخست هفته دفاع مقدس استان است که به‌صورت همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود، تاکید کرد: در این مراسم رزمندگان، مسئولان، پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس و... حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شعار برنامه‌های هفته دفاع مقدس استان سمنان «ما مقتدریم» است، گفت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سطح استان سمنان تا روز چهارشنبه هفتم مهر ادامه خواهد داشت و هر روز از این هفته، به یک عنوان نامگذاری شده که در واقع برنامه‌های آن روز متناسب با نام همان عنوان تدوین و مورد تصویب قرار گرفته است.

سلامی ادامه داد: در طول هفته دفاع مقدس همچنین پنج همایش بزرگ در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به همایش سربازان نیرو‌های مسلح به‌مناسبت روز سرباز، همایش زنان ایثارگر، تجلیل از مدافعان سلامت و اصناف و بازاریان که در دوران دفاع مقدس تاثیرگذار بودند، اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه ارائه عملکرد نیرو‌های مسلح، ادرات و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و... از جمله بخش‌های دیگر برنامه‌های دفاع مقدس در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خواهد بود، ابراز کرد: بخشی از این مراسم به موکب‌های فرهنگی، عزاداری و... اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود هر شب بیش از هزار نفر در این مراسم حضور داشته باشند؛ لذا استقرار تیم‌های بهداشتی، پالایش سلامتی و... پیش‌بینی شده است.

سلامی با بیان اینکه برگزار نمایشگاه مجازی عکس دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان سمنان است، بیان کرد: جشنواره‌های مختلفی طی این هفته در سطح استان برگزار می‌شوند که یک نمونه آن، جشنواره «سرو سرخ» مختص به تولیدات فضای مجازی در حوزه دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه رونمایی از یک اثر موسیقی با صدای استاد «افتخاری» از دیگر برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس در استان سمنان است، بیان کرد: رویداد‌های فرهنگی و هنری در سطح گسترده با حضور اقشار گوناگون برنامه‌ریزی شده است و از سویی دیگر صدا و سیما ۲ هزار و ۵۰۰ دقیقه برنامه رادیویی و ۷۵ برنامه سیما را برای این هفته پیش‌بینی کرده که در نوع خود بی‌سابقه است؛ همچنین هزار مدرسه و ۶۰۰ پایگاه بسیج در سراسر استان سمنان نیز برای برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس تلاش کرده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان درباره دوره‌های ضمن خدمت آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس نیز بیان کرد: تاکنون ۳۳ هزار کارمند دستگاه‌های اجرایی استان در این دوره‌ها مشارکت داشته‌اند و امسال نیز تا کنون چهار هزار کارمند در این دوره‌ها شرکت کرده و حضور چهار هزار کارمند دیگر نیز تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

سلامی با بیان اینکه این آموزش‌ها به‌صورت مجازی ارائه می‌شود، گفت: ۳۲ هزار سرباز تا کنون از یگان‌های مختلف آموزش علوم و معارف دفاع مقدس را فراگرفته‌اند و یگان‌های ارتش در سطح استان سمنان نیز رتبه نخست فراگیری معارف دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است.

اجرای بیش از ۵ هزار برنامه به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در استان سمنان

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۵۰ بانوی ایثارگر دفاع مقدس توسط دفتر اموز زنان در دفاع مقدس تجلیل شده است که تا پایان سال از ۵۰۰ بانوی ایثارگر تجلیل و قدردانی خواهد شد.

سلامی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌های خانوادگی «خورشید خانه‌ات باش»، «پیام‌آوران عاشورا» و «در کوی نیکنامان»، سرکشی از خانواده‌های شهدا، همایش «حس پروانگی» ویژه دختران متحول‌شده در راهیان نور، همایش «اسوه‌های صبر و مقاومت» و تجلیل از بانوان ایثارگر در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و... از برنامه‌های اداره نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان است که به مناسبت هفته دفاع مقدس اجرا خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تصریح کرد: ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان در سال ۱۳۸۵ است که در مسیر زائران امام رضا (ع) قرار دارد و بهترین مکان برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان و نسل آینده جامعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان تا پایان سال ۱۴۰۰، پنج گالری فرهنگی و هنری را احداث و تجهیز خواهد کرد، گفت: مراحل ساخت این مرکز با پیشرفت ۹۰ درصدی وارد فاز موزه‌آرایی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار