قیس الخزعلی: حمله جدید به الحشد الشعبی یا کار آمریکاست یا اسرائیل

دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، در واکنش به حمله اخیر علیه الحشد الشعبی در نوار مرزی مشترک با سوریه، گفت اگر آمریکا مدعی است که این حمله را انجام نداده، پس کار رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۴۷۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳ - 16September 2021

قیس الخزعلی: حمله جدید به الحشد الشعبی یا کار آمریکاست یا اسرائیلبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق طی پستی در توئیتر به حمله بامدادی روز گذشته به دو خودروی متعلق به سازمان الحشدالشعبی عراق در خط مرزی سوریه واکنش نشان داد و تاکید کرد که انکار آمریکا در مشارکت در این حمله، موجب سلب مسئولیت از آن نمی‌شود.

وی در این پست به صراحت آمریکا را مسئول حمله صورت گرفته علیه الحشد الشعبی دانست و نوشت: «انکار آمریکا از نقض اخیر حاکمیت [عراق] با هدف قرار دادن الحشد الشعبی، موجب سلب مسئولیت آن نمی‌شود زیرا [در حال حاضر]،عملا، مسئولیت حریم هوایی عراق بر عهده آن است. اگر آمریکا اقدام به چنین کاری نکرده است، این به آن معناست که دشمن اسرائیلی به این کار مبادرت ورزیده است.

همه می‌دانند که هواپیماهای اسرائیلی نمی‌توانند بدون موافقت طرف آمریکایی، بر فراز آسمان عراق پرواز کنند و یگان‌های نظامی موجود در خاک این کشور را بمباران کنند. این را ما پیشتر نیز تاکید کرده بودیم که صهیونیست‌ها، دشمن نخست و بزرگترین دشمن حقیقی عراقی‌ها هستند. درست‌ترین گزینه، پیوستن به معادله مقاومت در بازدارندگی منطقه‌ای، است.

سکوت دولت و عدم محکوم کردن این اقدام از سوی بسیاری از گروه‌های سیاسی، کاملا مذموم و در تضاد ادعاهای ملی‌گرایانه و اهتمام ورزیدن به حاکمیت کشور است. عدم اقدام دولت در خرید سامانه پدافند هوایی برای آن‌که عراق بتواند از آسمان خود دفاع کند و از تجاوزهای مستمر اسرائیلی و ترکی، سوالات زیادی را درباره دلایل و انگیزه‌های این امر، بر می‌انگیزد.

ایالات متحده آمریکا، مادامی که یک نیروی اشغالگر در عراق است، می‌بایست مسئولیت حفاظت از آسمان عراق را برعهده گیرد و مانع نقض حریم هوایی عراق از سوی هواپیماهای اسرائیلی شود. در غیر این صورت با آن به عنوان طرف سهیم در این تجاوز برخورد خواهد شد.

دولت عراق نیز باید به وظیفه خود در ایجاد یک سامانه پدافندی قادر به دفاع از حاکمیت این کشور عمل کند. کلیه گروه‌های سیاسی نیز می‌بایست این تجاوزها را متناسب با میزان خطر و پیامدهای آتی آن، محکوم کنند».

بامداد دیروز (چهارشنبه، ۱۵ سپتامبر)، منابع خبری از حمله هوایی چندین جنگنده به نقطه‌ای در نوار مرزی عراق و سوریه خبر دادند. پایگاه تلگرامی صابرین نیوز نیز نوشت جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی این حمله را انجام داده‌اند و با شلیک دست کم چهار موشک نوار مرزی عراق با سوریه را هدف قرار داده‌اند. اقدامی که از سوی شماری از نمایندگان پارلمان عراق و ائتلاف الفتح به شدت محکوم شد. اما سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و سپس سخنگوی پنتاگون، انجام هرگونه حمله هوایی داخل اراضی سوریه را تکذیب و رد کرد.

«خلیل نصرالله» تحلیلگر سیاسی لبنانی طی پستی در توئیتر، در این خصوص، نوشت: «آمریکا و ائتلاف بین المللی حمله به مرزهای عراق و سوریه را تکذیب کردند. اسرائیلی‌ها حمله خود را از طریق پهپادها صورت داده‌اند. رژیم صهیونیستی عملیات‌های خود را بدون هماهنگی با ایالات متحده انجام نمی‌دهد و در هر صورت مسئولیت این حملات برعهده آمریکایی‌هاست».

این حمله پس از آن علیه نیروهای سازمان الحشدالشعبی عراق انجام شد که «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی روز دوشنبه پیش اعلام کرد که مقامات دولتی عراقی با طرح پیوستن ۳۰ هزار نیروی جدید به سازمان الحشد الشعبی موافقت کرده‌اند.

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز پس از حمله اخیر علیه الحشد الشعبی در نوار مرزی با سوریه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به نظر می‌رسد که تصمیم دولت عراق درباره به خدمت گرفتن ۳۰ هزار نفر از فرزندان در [سازمان] الحشدالشعبی، رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار