یادداشت/ سید محمد علوی

ضرورت ایجاد گفتمان و ادبیاتی نوین به روی دنیای پر رمز و راز دفاع مقدس

سردار مرادحاجتی ادبیاتی نوین به روی دنیای پر رمز و راز دفاع مقدس گشود، سخنانی که تهی از کلیشه بودند و سرشار از احساس غرور برای جوانانی که رفتند تا ما بمانیم و قدرشان را بدانیم.
کد خبر: ۴۷۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶ - 16September 2021

ضرورت ایجاد گفتمان و ادبیاتی نوین به روی دنیای پر رمز و راز دفاع مقدسگروه استان‌ها دفاع‌پرس‌ - سید محمد علوی معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان در یادداستی آورده است: پسر یکی از دوستان که به علت مداوای غیر حضوری کرونایش توسط من، دوست بی ریایی شده، از نفرتش درباره جنگ می گوید. قدری افراط می‎کند و تحت القای مخالفین و دلدادگان اجنبی، دفاع مقدس را نیز زیر سوال می‎برد. تقصیری ندارد چون آن ایام را ندیده است و ما هم با سخنان نسنجیده و گاه تند و غیر منطقی‌مان به باورهای غلطش کمک کرده‌ایم که باور کند ما در دفاع مقدس، دفاع نکرده‌ایم بلکه جنگ طلب بوده‌ایم.

پروپاگاندای دروغ غرض ورزان و ترسوهای فراری از دفاع مقدس برای توجیه رفتار ذلت بارشان کارگر بوده است و هرگز نتوانستم علیرغم ارادت خالصانه ای که به من دارد قانع اش کنم، شاید هم کسی نبوده تا خود من را آنگونه که باید قانع کند که من بتوانم راوی خوبی برای آن تاریخ عزیز باشم.

پای برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خوزستان نشسته ام، خدای من، دوست نازنینم سردار دل جوان و سپید مویی با چهره ای شاداب و مصمم در قاب مستطیل نورانی نشسته است و از ارزش های دفاع مقدس می گوید و مجری را مهران عزیز خطاب می کند و استادانه از روانشناسی مخاطب سود می برد.

در مقابله با کرونا با او آشنا شدم. یاری خستگی ناپذیر و همراهی بی بدیل در طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» هماهنگ کننده عملیات تیم های عمل کننده در رهگیری، مراقبت، نظارت وحمایت بیماران کرونایی، سرداری خاکی و افتاده اما ایستاده و ثابت قدم با راهنمایی ها و هماهنگی های بی نظیر در طرحی که به جرات می توانم بگویم موثر و موفق در کنترل این همه گیری وحشتناک بود.

تاکید می کنم کنترل و نه ریشه کنی یا توقف و یا شکست و خاتمه کروناکه  جهان نیز ادعایی چنین ندارد. بی شک اگر این طرح نبود شاهد تلفاتی بسیار بیشتر و ابعادی خسارت بارتر بودیم. اگر ما در اجرای طرح موفق بودیم، اگر همکاری بین بخشی و پشتیبانی آنچنان که باید می بود، قطعا اکنون درجای دیگری ایستاده بودیم.

گفت و گوی ویژه در باب ویژگی های دفاع مقدس، نگرش و باورهای رزمندگان و شهدا، دستاوردهای فرهنگی واجتماعی و پایداری مرزها و جدا نشدن حتی یک سانتیمتر از ایران عزیز و تکه پاره نشدن ایران جان که طی سالها حکومت جابرین و سلاطین فاسد که آخرین آن در زمان پدر و پسر دست نشانده غرب، رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی صورت گرفت.

جدا شدن بحرین پاره تن ایران، امری عادی بود که در هر تجاوزی به مملکت رخ داده بود اما اینبار نه، بیانات سردار چنان جذاب، گیرا و مستدل بودند که زمنگیر شده بودم در قاب تلویزیونی که روبه رویم نشسته بود.

تلفن زنگ زد، همان جوان، همان دوست جوانم، همان بیمار رهیده از کرونا، زنگ زد و قدری احوالپرسی کرد و ناگهان گفت: چرا دفاع مقدس را آنچنان که بود برایم نگفتی؟ ناباورانه گفتم دفاع مقدس؟! گفت: بله دفاع مقدس و نه جنگ طلبی، با تعجب گفتم خیر باشد، نصف شب ما را گرفته ای؟ گفت نه، آنچه که تو نتوانستی به ما بگویی، امشب از تلویزیون و از شبکه خوزستان این سردار خوش بیان گفت و در سخنانش جادویی بود که بر منه سخت باور، اثر کرد.

بعد از مدت ها گریستم، با چشم دل دیدم و با گوش جان شنیدم و متحول شدم از سخنان سردار مرادحاجتی که ادبیاتی نوین به روی دنیای پر رمز و راز دفاع مقدس گشود، سخنانی که تهی از کلیشه بودند و سرشار از احساس غرور برای جوانانی که رفتند تا ما بمانیم و قدرشان را بدانیم.

پی نوشت: سردار «عبدالرضا مرادحاجتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه گفت و گوی خبری شبکه خوزستان حضور یافته و به راهبردهای نوین حوزه دفاع مقدس پرداختند. برنامه ای که مورد استقبال بی نظیر بینندگان قرار گرفت و این یادداشت یکی از ده ها عکس العملی است که نسبت به سخنان سردار مرادحاجتی به دفتر خبرگزاری دفاع مقدس در خوزستان ارسال شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار