شورای همکاری خلیج فارس درگیر اشتباهات محاسباتی!

بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس را نه برگرفته از همگرایی و اقتدار که باید نشانه‌ای از شکست‌ها و رسوایی‌های بحرین، امارات و عربستان دانست که همچنان با اشتباهات محاسباتی به دنبال بازی در زمین بایر غرب و صهیونیسم هستند.
کد خبر: ۴۷۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳ - 19September 2021

شورای همکاری خلیج فارس درگیر اشتباهات محاسباتی!گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نشست شورای همکاری خلیج فارس در حالی هفته گذشته برگزار شد که در بیانیه پایانی آن ادعا‌های واهی تکراری درباره جزایر سه گانه ایرانی و مواضع غیر منطقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای و عملکرد منطقه‌ای ایران مطرح شد.

این رویکرد و مواضع تکراری از چند زاویه قابل ارزیابی است:

نخست؛ برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان در توهم ابرقدرت بودن آمریکا به دنبال برتری در منطقه با اتکاء به تسلیحات آمریکایی هستند چنانچه در روز‌های اخیر آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا زیر مجموعه پنتاگون از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش ۵۰۰ میلیون دلاری سلاح به عربستان سعودی خبر داده و امارات نیز از توافق جدید نظامی با آمریکا خبر داده است، حال آنکه تحولات یمن ناکارآمدی این تسلیحات را نشان داد.

دوم؛ در حالی برخی اعضای این شورا نظیر کویت، قطر و عمان با رویکرد همگرایی منطقه‌ای از جمله روابط حسنه با ایران به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای تامین امنیت و منافعشان هستند که برخی دیگر، چون بحرین، امارات و عربستان همچنان امنیت خود را در دشمنی با ایران و زیر بیرق واشینگتن و تل‌آویو جستجو می‌کنند.

سوم؛ جوسازی ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس مقارن با سالگرد خیانت امارات و بحرین به فلسطین و جهان اسلام با برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است. تجاوز‌های مکرر اسرائیل به غزه و سرکوب در کرانه باختری و قدس، تجاوز به سوریه و لبنان و... واهی بودن ادعای سازش‌کاران در حمایت از قدس را آشکار ساخت، لذا ایران‌هراسیِ جدید در واقع با هدف پنهان‌سازی این خیانت‌ها صورت گرفته است.

چهارم؛ شورا در بیانیه خود در حالی از امنیت دریانوردی می‌گوید که ایران با حضور فعال در پهنه آب‌های بین‌المللی نقش ویژه‌ای در تامین امنیت دریایی و حتی محیط زیست منطقه داشته، اما در مقابل، تنها در یک مورد امارات با اسکان تیم‌های جاسوسی و خراب‌کار موساد زمینه‌ساز ناامنی دریایی شد.

پنجم؛ بر اساس معاهده «ان‌پی‌تی» تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس است و کاهش تعهدات برجامی ایران نیز برگرفته از نقض عهد طرف غربی برجام است، لذا شورا اگر واقعا به دنبال حل مسئله هسته‌ای است، به جای همراهی غیرسازنده با آمریکا، باید با اعمال فشار به طرف غربی و همگرایی با تهران برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، در چارچوب پایان دادن به سیاست‌های بحران ساز هسته‌ای غرب گام بردارد.

ششم؛ برخی اعضای این شورا که بزرگترین منابع انرژی جهان را در اختیار دارند، ماه‌هاست در سناریوی غرب برای فروپاشی لبنان، نه تنها کمکی به حل بحران سوخت این کشور نکردند بلکه با کارشکنی و مشارکت در تحریم‌های غرب در این بحران دمیده‌اند و حال که ابتکار عمل حزب‌الله و ایران به ثمر نشسته برای رهایی از این رسوایی بزرگ همان اراجیف همیشگی را تکرار می‌کنند.

بر اساس بررسی سایت نورنیوز، بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس را نه برگرفته از همگرایی و اقتدار که باید نشانه‌ای از شکست‌ها و رسوایی‌های بحرین، امارات و عربستان دانست که همچنان با اشتباهات محاسباتی به دنبال بازی در زمین بایر غرب و صهیونیسم هستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار