کارشناس حوزه سیاسی:

پیوستن ایران به شانگهای تقابل استراتژیک با آمریکاست

مصلح‌زاده گفت: ایران با پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای، قدرتی استراتژیک را در مقابل آمریکا رقم می‌زند.
کد خبر: ۴۷۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ - 19September 2021

پیوستن ایران به شانگهای تقابل استراتژیک با آمریکاست

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مصطفی مصلح‌زاده» کارشناس حوزه سیاسی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه قدرت نظامی و استراتژیک آمریکا تا امروز بر معادلات جهانی استوار بوده است، اظهار داشت: ناو‌های آمریکایی در همه نقاط دنیا وجود دارد و به‌نوعی دنیا را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری قدرتی مشابه آمریکا در جهان ندارد، افزود: آمریکایی‌ها تلاش کردند خود را بر منازعات تحمیل کنند. در گذشته ناو‌ها انگلیسی این کار را می‌کردند و در همه آب‌ها حضور داشتند.

امروز هم ناو‌های آمریکایی در همه‌جا حضور دارند و هر اتفاقی بیفتد باید ذیل سلطه آن‌ها باشد. این کشور همچنین در قالب پایگاه در بسیاری کشور‌های همسایه ما حضور دارد و فقط دریا‌ها تحت سلطه امریکا نیست.

وی افزود: چند روزی است که پایگاه آمریکایی در افغانستان جمع شده است والا در این کشور نیز به صوت مفصل حضور داشت.

مصلح‌زاده گفت: این پایگاه‌ها قدرت ژئوپلیتیک آمریکا را در دریا و خشکی تحمیل می‌کند، ولی فرایندی از دست دادن پایگاه‌های زمینی آمریکا طی هفته‌های گذشته تا جایی پیش می‌رود که در عراق نیز مجبور به ترک خواهد شد.

 کارشناس حوزه سیاسی با بیان اینکه چالش آمریکا در سوریه و لبنان همچنان پا برجاست، تصریح کرد: دولت سوریه نیز در پی آن است که آمریکا از کشورش خارج شود و لبنان نیز با چنین چالشی رو به رو است.

مصلح‌زاده با اعلام اینکه آمریکا در کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز با چالشی مشابه رو به رو است، خاطرنشان ساخت: حضور آمریکا در این کشور‌ها مسئله‌ساز و هزینه‌بر است و خطراتی نیز درپی دارد.

وی معتقد است برخی پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر موشک‌های مقاومت است و از طرفی آمریکا و اسرائیل جرئت کوچک‌ترین تعرضی را به حزب الله لبنان ندارند.

مصلح‌زاده چنین رویه‌ای را نشان از تحولی ژئوپلیتیک دانست و تصریح کرد: امروز نوعی توازن قدرت در سطح بین‌المللی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه رویه فوق صرفاً متعلق به منطقه ما نیست و آمریکا در همه جای دنیا سلطه پیشین را ندارد، ادامه داد: توازن قدرت در سطح بین‌المللی در حال تغییر است و صرفاً متعلق به منطقه ما نیست.

مصلح‌زاده با اعلام اینکه ایران در محاصره پایگاه‌های آمریکایی است، گفت: در این شرایط قدرتِ مقابل آمریکا با عنوان شانگهای در حال تشکیل است و ایران با پیوستن به این سازمان، رخدادی استراتژیک را رقم می‌زند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار