معرفی زنان شهیده استان گیلان (۳)

در راستای نقش و جایگاه زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس به معرفی زنان شهیده استان گیلان پرداخته می شود.
کد خبر: ۴۷۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴ - 19September 2021

معرفی زنان شهیده استان گیلان (۳)به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، تاریخ معاصر شاهد حضور زنان در برهه‌های حساس است. به راستی که نقش زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. زنان در جریان نهضت امام خمینی (ره) هم به عنوان پیرو ولایت و هم در نقش مادر و همسر به پیروزی انقلاب کمک کردند. همانگونه که در صدر اسلام شاهد دفاع زنان از جبهه حق بودیم، زنان مسلمان ایران نیز با الگوگیری از آموزه‌های دینی در راستای تکوین و دوام انقلاب نقش آفرینی کردند. در این راستا قصد داریم به معرفی زنان شهیده استان گیلان و نقش آنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم.   

شهیده «رویا باقری زنده دل»

شهیده «رویا باقری زنده دل» در ۲۰ مرداد ۱۳۳۶ به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد و حاصل ازدواجش یک پسر به نام «امیر» است. وی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۵ در درگیری ماموران ساواک در شهر رشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهیده «اقدس استوار چولابی»

شهیده «اقدس استوار چولابی» در سال ۱۳۱۲ در شهرستان «رشت» متولد شد. وی به دلیل عدم امکانات قادر به ادامه تحصیل نشد و به جهت انجام سنت پیامبر اقدام به ازدواج نمود. در سال ۱۳۵۷ همانند سایر مردم جهت براندازی رژیم شاه به خیابان‌ها رفته و در جمع تظاهر کنندگان شرکت می‌کرد و برای حفظ کریم کشور اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد؛ وی تا آن جا پیش رفت که فرزند رشیدش «مسعود قلی زاده» را عازم جبهه‌های حق علیه باطل نمود که در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۵۹ در منطقه «هویزه» اهواز به شهادت رسید.

شهیده «اقدس استوار» در سن ۵۴ سالگی به مکه مکرمه مشرف شد و در راهپیمایی برائت از مشرکین شرکت نمود و سرانجام در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۶۶ در حادثه خونین مکه به دست رژیم آل سعود به شهادت رسید.  

شهیده «زهره علی دوست» 

شهیده «زهره علی دوست» در سال ۱۳۰۷ در شهرستان «آستانه اشرفیه» به دنیا آمد. به علت وضعیت نامناسب مالی موفق به ادامه تحصیل نشد لیکن با تدبیر و پشتکاری که داشت از راه‌های مختلف به معرفت دینی و عقیدتی خود افزود؛ وی طبق سنت پیامبر ازدواج کرد و صاحب ۳ دختر و ۳ پسر شد.

در سال ۱۳۶۶ سعادت زیارت مکه مکرمه نصیبش شد و هنگام برائت از مشرکین توسط آل سعود بی رحمانه و با پیکری خونین در خانه خدا به دیدار خدایش رفت و فیض حج را با شهادت کسب کرد.

شهیده «صغری وهاب دارابی»  

شهیده «صغری وهاب دارابی» سال ۱۳۰۹ در شهرستان «رشت» دید به جهان گشود. عدم تمکن مالی به وی اجازه تحصیل نداد. وی دارای همسر و چند فرزند بود؛ زنی فداکار، زحمتکش، و پرتلاش که سرانجام به پاس همه زحمات خالصانه در جهت گرم نگه داشتن کانون زندگی در حمله هوایی دشمن در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

شهیده «طاهره حسن پور دارستانی»

شهیده «طاهره حسن پور دارستانی» در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۵۴ در شهرستان «رودبار» متولد شد. وی در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۶۶ بر اثر بمباران هواپیمای بعثی در «وحیدیه» تهران به شهادت رسید.

شهیده «طیبه پیراسته»

شهیده «طیبه پیراسته» در سال ۱۳۳۸ در شهرستان «لنگرود» به دنیا آمد. پس از طی دوران خردسالی راهی مدرسه شد و موفق به اخذ دیپلم گردید؛ رعایت مسائل اسلامی را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود، سخت متواضع و فروتن بود.

وی در راهپیمایی‌های سرنگون کننده رژیم شاه شرکت می‌کرد که گلوله یکی از دژخیمان به گردنش اصابت کرد و موجب قطع نخاع اش شد؛ مداوایش مؤثر نبود و سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ به شهادت رسید.

شهیده «فاطمه تاج گردان»

شهیده «فاطمه تاج گردان» در تاریخ اول فروردین ۱۲۹۳ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان «رشت» دیده به جهان گشود. در همان دوران کودکی به فراگیری احکام اسلامی و قرائت قرآن علاقه فراوانی داشت. وی به اتفاق خانواده به تهران عزیمت نمود و در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۶۷ بر اثر بمباران هواپیما‌های بعثی دشمن به شهادت رسید.

شهیده «فرحناز معصومی»

شهیده «فرحناز معصومی» در سال ۱۳۴۱ در «منجیل» از توابع شهرستان «رودبار» متولد شد. وی علاقه زیادی به درس و تحصیل داشت و با جدیت و پشتکار سه سال دوره راهنمایی را به اتمام رساند و وارد دوره دبیرستان شدو تا دوم دبیرستان درس خواند.

سرانجام در روزی از روز‌های انقلاب سال ۱۳۵۷ در حالی که در راهپیمایی علیه رژیم شاهنشاهی شرکت کرده بود در تقاطع خیابان لاکانی به دست سفاکان رژیم پهلوی به شهادت رسید.

شهیده «کبری تقی زاده» 

شهیده «کبری تقی زاده» در سال ۱۳۰۲ در شهرستان «رشت» به دنیا آمد. دوران کودکی را در دامان پر از مهر و محبت خانواده سپری کرد؛ با شعف و شادمانی پای به مدرسه گذاشت، ولی بنا به دلایلی از ادامه تحصیل بازماند.

 وی طولی نکشید که ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد و به پرورش آن‌ها پرداخت؛ سال‌ها بعد به تهران مهاجرت کرد و سرانجام در سال ۱۳۶۷ در بمباران هوایی رژیم بعث عراق به شهادت رسید.

شهیده «گلزاده حقی مقدم»  

شهیده «گلزاده حقی مقدم» در سال ۱۳۴۵ در شهرستان «تالش» به دنیا آمد. پس از طی دوران خردسالی در سن ۶ سالگی راهی مدرسه شد؛ دوران ابتدایی و راهنمایی را در محل سکونت خود به پایان رساند و دوره متوسطه را در «تبریز» گذراند. وی سرانجام در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۶۵ بر اثر بمباران هواپیمای رژیم عراق به شهادت رسید.

شهیده «لیلا درویش حق جو»

شهیده «لیلا درویش حق جو» در سال ۱۳۲۵ در خانواده‌ای مذهبی و مؤمن در شهرستان «رشت» متولد شد. عشق و علاقه اش به اهل بیت  و ائمه اطهار (ع) باعث شد که به فراگیری قرآن بپردازد؛ حتی پس از تشکیل خانواده همواره از اهل بیت (ع) و آیات قرآن در زندگی خود استفاده می‌کرد.

این شهیده در سال ۱۳۵۷ در تظاهرات مردمی علیه حکومت شاه شرکت می‌کرد و سرانجام در سال ۱۳۶۵ در بمباران هوایی رژیم بعث عراق در شهرستان «رشت» به شهادت رسید.

شهیده «مریم قاسمی دارستانی»

شهیده «مریم قاسمی دارستانی» در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۶۰ در شهرستان «رودبار» به دنیا آمد و در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۶۶ بر اثر بمباران هواپیما‌های بعثی در «وحیدیه» تهران به شهادت رسید.  

شهیده «مرضیه هادی زاده»

شهیده «مرضیه هادی زاده» در سال ۱۳۱۲ در «لولمان» از توابع شهرستان «رشت» دیده به جهان گشود. وی با وجود مشکلات بسیار دست از درس خواندن نکشید و تا ششم ابتدایی ادامه داد. پس از ازدواج به استان فارس عزیمت کرد و مقیم شیراز شد. در سال ۱۳۵۹ در حین زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ مورد حمله هوایی رزیم بعث عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهیده «مینا اخوت»

شهیده «مینا اخوت» در سال ۱۲۷۵ در شهرستان «رودسر» متولد شد. وی دارای ۲ فرزند پسر و ۲ دختر بود و سرانجام در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۶۱ به دست منافقین به شهادت رسید؛ پس از چند ماه پیکر او را در جنگل‌های «داران گوآ» رحیم آباد شهرستان «رودسر» پیدا نمودند.

طلبه شهیده «زهرا دقیقی»

طلبه شهیده «زهرا دقیقی» در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۴۹ در روستای «خداشهر» از توابع شهرستان «فومن» در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستای «خداشهر» و تحصیلات تکمیلی را همزمان با کسب علوم حوزوی در شهرستان «رشت» سپری نمود.

در سال ۱۳۷۵ با حجت الاسلام «محمدحسن حسن زاده» جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس ازدواج نمود که ثمره این ازدواج دو فرزند به نام «فاطمه» و «محمدجواد» می‌باشد. وی پس از سال‌ها جهاد، تلاش و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۰ در سفر کربلای معلی هنگام برگشت از سامرا پس از دعای عرفه به دست ایادی استکبار بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار