مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

۱۰ روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» رونمایی می‌شود

کریمی گفت: با تلاش همکاران در گروه مدیریت مطالعات تاریخی و روزشمار قرار است در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» از ۱۰ عنوان روزشمار رونمایی شود که چهار عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و شش عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۴۷۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ - 20September 2021

۱۰ روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» رونمایی می‌شودبه گزارش گروه حماسه و جها دفاع‌پرس، محمدعرفان کریمی مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس از انتشار مجلدات جدید روزشمار‌های جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی و رونمایی از آن‌ها در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» خبر داد و اظهار داشت: با تلاش همکاران ما در گروه مدیریت مطالعات تاریخی و روزشمار قرار است از ۱۰ عنوان روزشمار رونمایی شود که از این تعداد چهار عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و شش عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی است.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپس به ذکر مشخصات این آثار پرداخت و افزود: «انقلاب دوم» عنوان جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۱۰ آذر ۱۳۵۸ را در بردارد. تألیف این کتاب در ابتدا برعهده دکتر حسین یکتا بوده و سپس دکتر علیرضا محسنی آن را تکمیل کرده است. البته کتاب روزشمار پنجم در دو جلد تدوین شده و جلد دوم آن در دست اقدام است.

وی ادامه داد: جلد اول کتاب هفدهم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «نبرد در شیاکوه» به قلم نعمت‌الله سلیمانی‌خواه روزشمار دیگری است که در این مراسم رونمایی می‌شود. این کتاب مشتمل بر رخداد‌های دی‌ سال ۱۳۶۰ است. جلد دوم روزشمار هفدهم نیز با عنوان «نبرد چزابه» به اهتمام نعمت‌الله سلیمانی‌خواه شامل حوادث و رویداد‌های بهمن‌ ۱۳۶۰ است.

کریمی همچنین افزود: کتاب «عملیات کربلای ۱۰» تألیف آقایان محمدحسین جمشیدی و احمد نصرتی عنوان جلد اول کتاب چهل‌ و هشتم از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که دوره زمانی آن از ۲۳ فروردین‌ ۱۳۶۶ تا ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۳۶۶ است.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به انتشار چهار مجلد جدید از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق در نیمه نخست سال جاری اظهار کرد: با انتشار چهار روزشمار جدید مجموع روزشمار‌های منتشر شده در رابطه با جنگ ایران و عراق به ۴۵ عنوان رسیده است. امیدواریم با تلاش پژوهشگران و همکاران ما در این حوزه این مجموعه ارزنده به‌ زودی تکمیل و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی در ادامه به روزشمار‌های انتشار یافته در حوزه تحولات انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این حوزه شش عنوان کتاب منتشر و آماده رونمایی شده است. جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۶۸ با عنوان «عزل قائم‌مقام رهبری؛ چهارمین دور گفت‌وگو‌های صلح ایران و عراق» به قلم محمد فردی به وقایع اول فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ می‌پردازد.

کریمی درباره دیگر کتاب‌های روزشمار تحولات انقلاب اسلامی افزود: «پویش در دیپلماسی، چالش در سیاست داخلی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۷۵ است و دکتر حسن شهسواری آن را به رشته تحریر درآورده است. دوره زمانی این کتاب سه‌ ماهه نخست سال ۱۳۷۵ است. کتاب دیگری که در این حوزه رونمایی خواهد شد. جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۸۳ با عنوان «قطعنامه شورای حکام» تألیف دکتر لیلا نعمتی است و مقطع فروردین تا خرداد سال ۱۳۸۳ را در بر می‌گیرد.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص انتشار روزشمار سال ۱۳۸۸ اظهار کرد: جلد اول و دوم روزشمار سال ۱۳۸۸، با عناوین «انتخابات ۸۸» و «از حماسه تا فتنه» به همت احمد امامی کورنده تدوین شده است. این کتاب‌ها به ترتیب بازه زمانی اول فروردین تا ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ و ۲۴ خرداد تا ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ را شامل می‌شوند.

وی در خصوص ششمین کتابی که قرار است در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» در حوزه تحولات انقلاب اسلامی رونمایی شود گفت: «تحکیم انسجام و همدلی ملی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۹۸ به قلم دکتر یحیی نیازی است که رویداد‌های سه‌ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها