مدیر علمی دانشنامه دفاع مقدس در خراسان رضوی خبر داد؛

تدوین دستورالعمل جامع تألیف دانشنامه دفاع مقدس برای پژوهشگران سراسر کشور

«احمدیان» گفت: کتابچه «راهنمای پژوهشگران» راهکار دقیق و مشخصی است که کارگروه مطالعاتی دانشنامه خراسان رضوی به عنوان یک دستورالعمل جامع برای اقدامات پژوهشی مشابه تألیف کرده‎اند تا محققان در همه استان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.
کد خبر: ۴۷۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ - 20September 2021

«محمدعلی احمدیان» استاد دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر علمی پروژه دانشنامه استانی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به تشریح چالش‌ها و پیشرفت‌های روند تدوین این پروژه تحقیقاتی پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی مربوط به گردآوری اسناد است. عمدتاً بخشی از اسناد مربوط به شهدا و ایثارگران استان در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران، بخشی در اختیار سازمان‌های اسناد و مدارک رسته‌های مختلف از نیروهای مسلح و نهادهای دیگری همچون اداره کل جهاد کشاورزی است و مکاتبات اداری برای گردآوری کامل این اسناد، زمانبر و گاهاً فرسایشی است.

وی افزود: علاوه بر این، طبقه‌بندی اطلاعات جمع‌آوری‌شده و همچنین پیاده‌سازی نوارهای صوتی و تصویری بدست آمده از مصاحبه با پیشکسوتان و خانواده‌های معظم ایثارگران یکی دیگر از مصادیق مواردی است که تدوین این اثر بزرگ پژوهشی را با کندی مواجه کرده است اگرچه برای کارگروه مطالعاتی و علمی دانشنامه دفاع مقدس استان، دقت حائز اهمیت بیشتری نسبت به سرعت است.

مدیر علمی پروژه دانشنامه استانی دفاع مقدس در پاسخ به سؤالی درخصوص نحوه گزینش نویسندگان دانشنامه دفاع مقدس استان خاطرنشان کرد: برای انتخاب نویسندگان دانشنامه، پس از شناسایی فرهیختگان دانشگاهی و چهره‌های برگزیده عرصه پژوهشگری، سلسله جلسات توجیهی و هماهنگی تعددی برگزار شده و رزومه فعالیت‌های آنان به طور دقیق استحصال می‌شود. پس از قطعی شدن حضور این عزیزان، از قلم توانای آنان به عنوان نویسندگان پروژه بزرگ دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: صدها پرونده پژوهشی آماده شده که هرکدام از آن‌ها افزون بر 80 تا 120 سند از وقایع مربوط به سرفصل‌های تعریف شده همچون شهدا، عملیات‌ها و تحولات دیگر را در بر دارد. این پرونده‌ها در نهایت امر در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد تا با قلم توانای آن‌ها، بدنه ابتدایی دانشنامه دفاع مقدس استان را تشکیل دهند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد و پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: شهدای شاخص زن، شهید از خانواده‌های دارای سه شهید و بیشتر، شهدای طراز اول حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، شهدای دارای خلاقیت و یا حماسه‌آفرینی خاص در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و آن دسته از فرماندهان و رزمندگان شاخصی که پس از پایان جنگ تحمیلی به درجه شهادت نائل آمده و یا مرحوم شده‌اند، ازجمله شهدای جامعه هدف در دانشنامه استانی دفاع مقدس هستند.

وی تأکید کرد: تمایز عمده دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با پروژه‌های مشابه که در کشور انجام شده، این است که علیرغم دانشنامه‌های دیگر که از روند و چگونگی گردآوری اطلاعات و تألیف آن اطلاع دقیقی در دست نیست، ما برای تدوین این دانشنامه، راهکار دقیق و مشخصی را تعریف کردیم که حتی پس از اتمام موفقیت‌آمیز پروژه به عنوان یک دستورالعمل برای اقدامات پژوهشی مشابه باقی بماند و کتابچه‌ای با عنوان «راهنمای پژوهشگران» تألیف شود تا همه استان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

احمدیان در انتها ابراز امیدواری کرد: به فضل خدا و با همت پژوهشگران استان خراسان رضوی، آیین‌نامه جامع و فراگیر تدوین دانشنامه‌های دفاع مقدس آماده شده و در پاسخ به اعلام نیاز استان‌های دیگر برای تدوین دانشنامه‌های خود، کتابچه راهنمای پژوهشگران در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار