استقرار سامانه‌های راداری پدافند هوایی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد

در آستانه چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس به منظور موزه‌آرایی محوطه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و نقش دلاورمردان پدافند در دوران دفاع مقدس سامانه‌های راداری پدافند هوایی در محوطه و فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد در معرز دید عموم مردم قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۷۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶ - 20September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سرهنگ «محمد دشت آبادی» فرمانده گروه پدافندهوایی «خاتم الانبیاء» مستقر در استان یزد از استقرار سامانه‌های راداری پدافند هوایی در محوطه و فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد بازدید کرد.

این سامانه‌ها در آستانه چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس به منظور موزه آرایی محوطه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و نقش دلاورمردان پدافند در دوران دفاع مقدس در معرز دید عموم مردم قرار خواهد گرفت.

سرهنگ داشت آبادی از استقرار سامانه‌های راداری «ROR»، «اورلیکن یا سماوات»، «LPD۲۰» و دیگر تجهیزات و ادوات نظامی مربوط به این سامانه‌ها خبر داد و به همراه کادر و خدمه متخصص این رادار‌ها امروز(دوشنبه) از نحوه‌ی استقرار این سامانه‌ها بازدید کرد.

به گزارش دفاع‌پرس، «اورلیکن» به کشور‌های مختلفی از جمله «اتریش، عربستان، کویت، بحرین، امارات، آرژانتین، نیجریه، مصر، برزیل، اکوادور، شیلی، قبرس، یونان، اسپانیا، رومانی، ترکیه، تایوان، اندونزی، سنگاپور، مالزی، پاکستان و آفریقای جنوبی» صادر شده و لیسانس تولید آن نیز به چین فروخته شده و چینی‌ها آن را نام تایپ ۹۰ تولید کرده‌اند.

ایران نیز از کاربران این سیستم است که صد دستگاه از آن را در سال ۱۳۵۳ خریداری کرد. اورلیکن در جنگ ایران و عراق نمایشی بهتر از حد انتظار داشت و پس از آن ایران اقدام به نوسازی این سیستم و تولید داخلی آن با نام سماوات کرده‌است. پروژه سماوات از ساخت و تولید توپ ۳۵ میلیمتری در سازمان هوافضای وزرات دفاع ایران و لینک دو تا چهار توپ به یک سیستم راداری بومی پردازش تصویری تشکیل گردید که در رزمایش‌های مختلف بسیار کارآمد ظاهر شد و با تعداد بالا در خط تولید قرار گرفته است.

مسئولان کشورمان ایران نیز در دهه ۵۰ شمسی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به خرید یکصد دستگاه از این نوع سامانه کردند. با آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم رژیم بعثی به کشورمان این سامانه در حوزه دفاع هوایی در حفاظت از آسمان کشورمان نقش موثری داشت و به همین دلیل مسئولان دفاعی کشورمان پس از پایان دفاع مقدس مسغول نوسازی سیستم‌های قبلی و طراحی سیستم جدید کردند.

سامانه ساخته شده در کشورمان به نام «سماوات» معروف شد و تاکنون نیز در حوزه دفاع هوایی نزدیک از آن بهره برداری می‌شود. اما در نمونه ایرانی قابلیت دید در شب و رادار‌های استفاده شده با «Skyguard» و «Super Fledermaus FC» نیز به آن افزوده شده که باعث قدرتمندتر شدن بیش از پیش این سامانه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار