سردار هور-3/ روایت فرمانده تیپ 85 موسی‌بن جعفر از شهید هاشمی در گفتگو با دفاع پرس:

نفوذ کلام علی، او را سردار هور کرد/ هیچ کس شاهد شهادت هاشمی نیست

شهبازی فرمانده تیپ 85 موسی‌بن جعفر گفت: هیچ کس ندیده شهید هاشمی عملیات استشهادی انجام دهد یا به اسارت برده شود، واقعیت این است هیچ فردی از لحظه شهادتش مطلع نیست و نباید درباره نوع شهادتش گمانه زنی کرد.
کد خبر: ۴۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ - 08June 2015

نفوذ کلام علی، او را سردار هور کرد/ هیچ کس شاهد شهادت هاشمی نیست

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس ـ فاطمه همتی آذر: بهنام شهبازی فرمانده تیپ ۸۵ موسی بن جعفر(ع) و مسئول پروژههای دفاع مقدس دانشگاه امام حسین(ع)، تا نیم ساعت پیش از شهادت و مفقود شدن پیکر مطهر شهید "علی هاشمی" در کنار وی حضور داشته است. او  در گفتوگو با دفاع پرس، از زندگی و مجاهدتهای شهید هاشمی و همچنین برخی گمانهزنیها درباره نحوه شهادت وی گفته است.

شهبازی درباره دوست و همرزم شهیدش علی هاشمی اظهار داشت: شهید علی هاشمی متولد اهواز است و در یک منطقه محروم به نام حصیرآباد به دنیا آمد. او دوران ابتدایی خود را همچون دیگر هممحلیهایش یک زندگی معمولی داشت، ولی به لحاظ هوشی از همسنهای خود بزرگتر بود. این استعداد به نحوی بود که خانواده هاشمی باوجود قلت وسع مالی، میخواستند علی را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستند.

فرمانده تیپ ۸۵ موسی بن جعفر(ع) اظهار داشت: شهید هاشمی چون در یک خانواده مذهبی بزرگ شده بود در جریان انقلاب، با جریان انقلاب همراه شده و در تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم طاغوت شرکت میکرد. او همچنین جزو اولین کسانی است که به عضویت سپاه اهواز در آمد و بعد تشکیل سپاه اهواز بهعنوان مسئول تبلیغات سپاه حمیدیه مأمور شد.

وی بیان کرد: در آن زمان سپاه اهواز حالت کانونی داشت و از شهرهای دیگر، نیرو به این شهر اعزام میکردند تا به منطقه اعزام شوند. لذا برای راهاندازی سپاه حمیدیه، شهید هاشمی به این شهر اعزام شد و به فرماندهی سپاه حمیدیه منصوب شد.


 -، -، سردار محمد باقری، شهید علی هاشمی، سردار غلامرضا محرابی، -، -، -

مسئول پروژههای دفاع مقدس دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: این شهید بزرگوار زمانی که فرماندهی سپاه حمیدیه را بر عهده داشت تصمیم گرفت به تحصیل در علوم اسلامی بپردازد. لذا حمیدیه را به مقصد اهواز ترک کرد. بلافاصله پس از بازگشت او به اهواز، جنگ آغاز شد و وی به محور حمیدیه برگشت. حمیدیه یکی از محورهای اصلی تهاجم دشمن به ایران بود. شهید هاشمی دوباره فرماندهی سپاه حمیدیه را به عهده گرفت و گروههای زیادی را از محله حصیرآباد اهواز را با خود همراه کرد و گروه خوبی را در شهر حمیدیه تشکیل داد.

وی اظهار داشت: شهید هاشمی بعد از مدتی "تیپ ۳۷ نور" را تشکیل داد. این تیپ، یکی از اولین تیپهای سپاه در نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس محسوب میشود. تیپ نور چندین عملیات در محور کرخه ـ طرار انجام داد. عملیات ۱۶ دی، عملیات "الی بیتالقدس"، عملیات "شهید چمران" و عملیاتهای "رمضان" از جمله عملیاتهایی است که تیپ نور با فرماندهی علی هاشمی در آن حضور داشت. از آن زمان شهید هاشمی یکی از فرمانده تیپهای اصلی سپاه محسوب میشد.

شهبازی ادامه داد: بعد از عملیات "الی بیتالمقدس" عراق عقبنشینی کرد و "تیپ ۳۷ نور" منحل شد. به همین دلیل علی هاشمی با تعداد زیادی از بچههای حمیدیه به سوسنگرد منتقل شدند و او خود فرماندهی سپاه سوسنگرد را به عهده گرفت.

وی بیان کرد: شهید هاشمی همزمان با آمادهسازی جبهه "هورالهویزه"، گردانی را را متشکیل از بچههای پل سوسنگرد و بقایای "تیپ ۳۷ نور" ایجاد کرد و به عملیات "والفجر مقدماتی" اعزام کرد. ضمن اینکه قبل از عملیات "والفجر مقدماتی"، فرمانده کل سپاه خواسته بود یک تک حمایتی انجام شود و شهید هاشمی مسئولیت شناسایی این عملیات را یز به عهده گرفته بود.

فرمانده تیپ ۸۵ موسیبن جعفر(ع) تصریح کرد: پس از عملیات "والفجر مقدماتی" فرماندهی سپاه تصمیم گرفت از علی هاشمی در هور استفاده کند. لذا این شهید بزرگوار مأمور به شناسایی هور میشود. علی هاشمی با نیروهایی که در اختیار داشت وارد شناسایی هور شدند و قرارگاهی به نام نصرت ایجاد کردند. این قرارگاه تحت پوشش سپاه سوسنگرد مأمور به شناسایی هور میشود.

شهبازی ادامه داد: با فرماندهی شهید هاشمی در قرارگاه "نصرت" کار شناسایی و آمادهسازی عملیات بدر آغاز شد. بعد از این عملیات وی برای پدافند جزایر خیبر با همکاری لشکر ۹۲ زرهی ارتش، قرارگاه مشترکی تشکیل داد که "قرارگاه خاتم ۴" نامگذاری شد. در سال ۶۶ نیز فرماندهی "سپاه ششم امام صادق(ع)" را عهدهدار شد و لشکر ولیعصر(عج) و چندین تیپ و یگان استان خوزستان زیر وی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: روز چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷، متجاوزان بعثی، حملهای گسترده و همهجانبه را برای بازپسگیری منطقه هور آغاز کردند. شهید هاشمی در آن زمان، در "قرارگاه خاتم ۴"، در ضلع شمال شرقی جزیره مجنون شمالی مستقر شده بود. در ساعتهای آخر که عراقیها همه در حال بازگشت هستند در منطقه هلیبرن کردند و در این جریان شهید هاشمی حین عقبنشینی و یا در همان زمان طی حمله عراق به شهادت رسید. در حال حاضر هیچکس اطلاع دقیق و موثقی از لحظه شهادت وی ندارد.

شهبازی که خود جزو کسانی که تا نیم ساعت آخر شهادت با شهید هاشمی بوده است، با رد برخی گمانهزنیها درباره عملیات استشهادی یا اسارت علی هاشمی تاکید کرد: هیچکس ندیده شهید هاشمی عملیات استشهادی انجام دهد یا به اسارت برده شود. همه برای ارتقای مقام این شهید بزرگوار در پی انتصاب عنوانی به این عزیز هستند ولی واقعیت این است هیچ فردی از لحظه شهادتش مطلع نیست و نباید درباره نوع شهادتش گمانهزنی کرد.

فرمانده تیپ ۸۵ موسی بن جعفر(ع) در پایان تأکید کرد: علی هاشمی یک فرد کاملاً عادی بود و در یک منطقه عادی بزرگشده بود؛ ولی نفوذ کلام وی بهطوری بوده که توانسته بود ۲۰۰ نفر از یاران صمیمی خود را همواره  همراه خود داشته باشد و این افراد از ابتدای شکلگیری سپاه حمیدیه تا سوسنگرد با او همراه بودند. همچنین این بزرگوار در سطح خود، تبحر زیادی در جذب نیرو داشت. وی همچنین با تشکیل گردان شناسایی ۳۱۳ قائم (عج)، پایهگذار یک سیستم اطلاعاتی شد که نهتنها در طول دفاع مقدس بسیار برجسته بود، بلکه الگویی برای سیستم اطلاعاتی کشور بهشمار میرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها