سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم:

کودتای روز گذشته سودان ساختگی است

عطوان در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود با ساختگی خواندن کودتای نظامی اخیر در سودان گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان، این کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده‌اند.
کد خبر: ۴۷۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ - 22September 2021

کودتای روز گذشته سودان ساختگی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دولت سودان دیروز (سه‌شنبه) از یک کودتای نافرجام خبر داد و طی آن شماری از افسران رژیم سابق را به عنوان عوامل آن متهم کرد که اشاره به رژیم عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع دارد که هم اکنون در زندان کوبر بسر می‌برد و قرار است به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در منطقه دارفور توسط ارتش متبوع وی به دادگاه بین المللی لاهه تحویل داده شود.

به گفته عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، از زمانی که سودان در اواخر دوران حکمرانی عمر البشیر به اردوگاه آمریکا پیوست و نسبت به برقراری روابط با رژیم اشغالگر اسراییل و امضای معاهده به اصطلاح صلح ابراهیم

ابراز تمایل کرد، اوضاع دولت و ملت و کشور سودان در حال وخیم‌تر شدن است.

این کارشناس سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب خاطرنشان کرد: اطلاعات موجود در مورد این کودتا اندک است و تنها از یک منبع یعنی حکومت نظامی و سخنگوی آن ذکر شده است. البته به استثنای بیانیه صادر شده از سوی حمزه بلول وزیر اطلاع رسانی و مطالب نظامی لو رفته که نشان می‌دهد برخی از کودتاگران جزو نیروهای واحد زرهی ارتش بودند.

یک خبرنگار سودانی در خارطوم در گفت‌وگوی تلفنی با رای الیوم تاکید کرد: این کودتا همچون هفت کودتای سابق اعلام شده از سوی رژیم نظامی حاکم بر سودان «ساختگی» است که توسط محمد الفکی سلیمان عضو شورای حکومتی اعلام شد. او از مردم سودان خواست تا در حمایت از انقلاب به خیابان ها بیایند اما حتی یک غیرنظامی به این درخواست پاسخ مثبت نداد. نکته جالب توجه در تمامی کودتاهای شکل گرفته تا کنون آن است که حتی یک ژنرال تحویل دادگاه نشد و در نتیجه محاکمه نگردید.

عطوان افزود: اکثر کودتاهای نظامی که تا کنون در سودان روی داده با موج گسترده بازداشت و آمدن تانک‌ها به خیابان‌ها و صدای تیراندازی همراه بوده است به استثنای این کودتا که ظرف چند ساعت به کنترل درآمد و زندگی روزمره مردم ظرف کمتر از چهار ساعت به آرامش طبیعی خود بازگشت.

بر اساس این گزارش، مطبوعات و تارنماهای خبری سودان چند روز قبل از اعلام این کودتا از احتمال وقوع کودتا در کشور خبر دادند اما برخی از جوانان انقلابی سودان هشدار دادند که ارتش سودان خود ممکن است اقدام به کودتای ساختگی نماید تا مانع از انتقال شورای حاکمیت از چنگ نظامیان به غیرنظامیان در نوامبر آینده شود که بر اساس توافق به عمل آمده میان مقامات نظامی و غیرنظامی به عنوان ماه انتقال قدرت تعیین شده است.

عطوان ابراز داشت: سودان هم اکنون در یک آشوب بی سابقه بسر می برد. اسلحه در همه جا انتشار یافته است. جامعه سودان از گرسنگی و نبود خدمات عمومی رنج می برد. جرم و جنایت و مواد مخدر و کارهای غیراخلاقی رواج یافته است و نافرمانی و سرپیچی از اوامر فوق در سراسر این کشور به چشم دیده می شود و بندر سودان بسته و مرزهای سودان با اکثر همسایگانش ملتهب است و وقوع جنگ با اتیوپی به دلیل عدم دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در خصوص بحران سد النهضه تقریبا حتمی به نظر می‌رسد.

سردبیر رای الیوم معتقد است ژنرال های حاکم بر سودان به دلیل ارتکاب سه اشتباه راهبردی این کشور را تا آستانه فروپاشی کامل پیش برده اند که عبارتند از:

اول: افتادن در دام دروغ های آمریکا و امضای توافقنامه جدایی جنوب در مقابل پایان دادن به رنج و محرومیت سودان و سودانی ها

دوم: ارتش سودان از تمامی ارزش های اخلاقی، نظامی و ملی خود تهی شده است و بخش عمده‌ای از آن به گروه‌های شبه نظامی تبدیل شده‌اند و برای نبرد در کنار ائتلاف سعودی اماراتی در جنگ یمن گرفتار شده‌اند.

سوم: امضای توافقنامه عادی سازی مناسبات سیاسی و امنیتی با رژیم اشغالگر اسراییل در مقابل دریافت وعده‌هایی همچون حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و سرازیر شدن میلیاردها دلار و حل و فصل بحران‌های ویرانگر اقتصادی

عطوان ادامه داد: در میان وعده‌های یاد شده تنها وعده‌ای که تحقق یافت حذف نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا بود. هزاران سرباز سودانی که به جبهه‌های جنگ در یمن گسیل داشته شده بودند در میان بایکوت شدید خبری در تابوت‌ها به کشورشان بازگردانده شدند و ژنرال‌های حاکم بر این کشور میلیون‌ها دلار به دست آوردند و سودان در بسیاری از استان‌های خود با آشوب مواجه است و فرماندهان نظامی ارتش سودان درگیر اختلافات داخلی میان خود و غارت اموال عمومی هستند.

به اعتقاد سردبیر رای الیوم سودان هم اکنون بر سر دو راهی قرار گرفته است که می‌بایست یکی از آن دو را برگزیند: نخست آنکه انقلاب مردمی خود را با شدت بیشتری در مقایسه با انقلاب قبلی از سربگیرد و یا آنکه یک کودتای نظامی واقعی و گسترده همانند کودتای ژنرال سوار الذهب در سال ۱۹۸۵ در این کشور روی دهد و به وضعیت فاجعه بار موجود در آن پایان دهد و آن را در مسیر دموکراسی و پارلمان منتخب قرار دهد.

عبدالباری عطوان با استناد به نقطه نظرات بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان سیاسی در خارطوم از مشارکت نظامیان و غیرنظامیان در سودان به عنوان مشارکت مبتنی بر توطئه نام برد که هر یک از آنها در صدد فریب دادن طرف مقابل خود هستند و غیرنظامیان در سراسر این کشور هیچ علاقه‌ای به نظامیان ندارند. جامعه سودان در حال فروپاشی است و دولت و نهادهای آن در صحنه حضور ندارند و آینده کشور تیره و تار و شاید هم در حال انفجار است.

در سوم مردادماه ۱۳۹۸ نیز در کشور سودان کودتایی نافرجام انجام شد. در آن زمان نیروهای مسلح سودان در بیانیه‌ای از وقوع کودتای نافرجام در این کشور خبر داد و اعلام کرد که شماری از افسران نیروهای مسلح از جمله رئیس ستاد مشترک و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قصد داشتند تا علیه انقلاب مردم سودان کودتا کنند که به شکست انجامید.

نیروهای مسلح سودان هدف کودتاچیان را بازگرداندن رژیم سابق و بستن مسیر راه حل سیاسی برای تشکیل یک دولت غیر نظامی که از خواسته‌های مردم این کشور است، عنوان کردند.

قبل از آن یعنی در ۲۱ تیر ماه همان سال نیز شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرده بود که کودتای نظامی علیه این شورا را خنثی کرده است.

کمیته امنیت و دفاع وابسته به شورای نظامی انتقال سودان در همان زمان اعلام کرد: شماری از افسران سودانی قصد کودتا علیه شورای نظامی انتقالی را داشتند که تلاش آنها به شکست انجامید.

دولت «عمر البشیر» ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ با دخالت ارتش سودان سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در این کشور در دست گرفت.

سرنگونی البشیر، گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها