جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا:

«دافوس» می‌تواند فعالیت‌های ارتش را برای آیندگان تشریح کند

سرلشکر حسنی سعدی گفت: دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا می‌تواند مجموعه فعالیت‌های ارتش در دوران دفاع مقدس را به‌صورت مکتوب جمع‌آوری کند و در اختیار آیندگان و دانشجویان قرار دهد.
کد خبر: ۴۷۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ - 22September 2021

«دافوس» می‌تواند فعالیت‌های ارتش را برای آیندگان تشریح کندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر «حسین حسنی سعدی» جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) در آیین اختتامیه سومین نمایشگاه کتاب صلح و دفاع و اسناد و مدارک دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش که امروز (چهارشنبه) در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد. ضمن بررسی اوضاع کشور در ابتدای جنگ تحمیلی، اظهار داشت: برای آنکه بدانیم ارتش در آغاز جنگ در چه وضعیتی به سر می‌برد، نیاز داریم که وقایع ۲۰ ماه پیش از آن را تحلیل و بازگویی کنیم.

وی با بیان این که اگر ضد انقلاب موفق می‌شد بخش‌هایی از کشورمان را تجزیه کند، جنگ تحمیلی هم آغاز نمی‌شد، افزود: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد دو سوم نیرو‌های ارتش در مناطق غربی و جنوبی کشور درگیر بودند، با این حال در چنین شرایطی ضد انقلاب هم تلاش داشت تا ارتش تضعیف شود؛ به عنوان مثال «کودتای نقاب» برای این شکل گرفت که اگر هم موفق نشود، باعث تضعیف ارتش شود.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: وقتی که فرودگاه مهرآباد تهران بمباران شد، شهید نامجو خواستار آن شد تا دانشجویان دانشگاه افسری ارتش وارد جنگ شوند که عصر همان روز این اجازه داده شد؛ بر این اساس پنج گردان از دانشجویان افسری با ۱۰ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به اهواز اعزام شدند.

حسنی سعدی با اشاره به وضعیت ارتش در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: زمانی که انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، شورای فرماندهی ارتش تصمیم گرفت که همبستگی خود را با انقلاب اعلام کند، به همین جهت یگان‌های ارتش که در خیابان‌ها بودند، به پادگان‌ها بازگشتند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که مردم کلانتری‌ها را غارت کرده بودند و حتی به پادگان‌ها که وارد شدند، هرچه از اموال پادگان‌ها می‌توانستند را با خود بردند؛ بدین ترتیب در ۲۳ بهمن ارتش بویژه نیروی زمینی به یک‌باره از هم پاشید و بی نظمی بی سابقه‌ای در ارتش بوجود آمد. در چنین شرایطی بود که عناصر ضد انقلاب در کردستان به پادگان مهاباد حمله و آن را تصرف کردند. آن‌ها سپس به پادگان ارتش در سنندج حمله کردند؛ چون وقتی انقلاب شد، کسی پیش‌بینی تحرکات ضد انقلاب و مقابله با آن‌ها را نکرده بود.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: ضد انقلاب قصد داشت ارتش را تضعیف کند، بر همین اساس بود که عنوان شد لشکر ۹۲ زرهی قصد کودتا دارد، البته برخی‌ها هم در داخل در این تضعیف نقش داشتند.

حسنی سعدی با بیان اینکه ارتش توانست ابتدا پیشرفت ارتش عراق را متوقف سازد و سپس آن را از کشورمان اخراج کند، عنوان کرد: ارتش در یک سال اول جنگ تحمیلی توانست ۵۴ گردان پیاده را تشکیل و سپس در سال دوم جنگ، عملیات ثامن الائمه (ع) را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، گفت: این دانشگاه می‌تواند مجموعه فعالیت‌های ارتش در دوران دفاع مقدس را به صورت مکتوب جمع آوری کند، در اختیار آیندگان و دانشجویان قرار دهد و در آن به واقعیات جنگ و نقش خانواده‌های رزمندگان در آن برهه تاریخی پرداخته و برای آیندگان تشریح کند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها