تجلیل از سربازان نخبه نیروهای مسلح در سمنان

همزمان با سالروز عملیات کمان ۹۹ از سربازان نخبه یگان‌های نیرو‌های مسلح استان سمنان تجلیل شد.
کد خبر: ۴۷۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ - 23September 2021
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، عملیات کمان ۹۹ یا ۱۴۰ فروندی، بزرگ‌ترین عملیات هوایی تاریخ تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که باعث اقتدار و برتری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای چند سال در جنگ شد.
 
به همین مناسبت امروز پنجشنبه مراسم تجلیل سربازان نخبه یگان‌های نیرو‌های مسلح  استان سمنان با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد «مجتبی جعفری» عضو هیات معارف جنگ شهید سپهبد صیادشیرازی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.
 
امیر سرتیپ دوم ستاد مجتبی جعفری در این مراسم فرایند اجرایی این عملیات و پیامد‌های آن را تشریح کرد.

در طرح کمان ۹۹ نیروی هوایی از پیش‌دستی و غافلگیر کردن دشمن منع شده بود. پس از اینکه طرح به دستور عملیاتی تبدیل شد، طراحان و افسران زبده و خلاق عملیاتی نیروی هوایی دستور عملیاتی را در قالب ۹۹ صفحه تدوین، تصویب ودر تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۵۹ به کلیه یگان‌های عملیاتی ابلاغ کردند و یگان‌های عملیاتی دستورات رزمی لازم را تهیه و منتظر دستور اجرای این طرح بودند.

بلافاصله پس از تجاوز رژیم بعثی صدام در روز ۳۱ شهریور سال ۵۹، با دستور فرمانده نیروی هوایی شهید سرلشکرخلبان جواد فکوری مسئولان عملیات یگان‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای اجرای دستور عملیاتی نبرد البرز شدند. خلبانان و طراحان عملیاتی در هر پایگاه به فرماندهی فراخوانده شدند و تا صبح بر روی برنامه پروازی، نوع مأموریت و مشخص کردن اهدافی که باید هدف قرار بگیرد، کار کردند.

کارکنان فنی، آماد و پشتیبانی و ترابری و... یگان‌ها تا صبح با کار طاقت‌فرسا و جهادی، ۱۴۰ فروند هواپیما را مجهز و آماده پرواز کردند و در واپسین دقایق ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ طرح نبرد البرز با رمز «کمان ۹۹» با عبور ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده شکاری از مرز آماده و اجرایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار