شکایت از پاریس در ارتباط با فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات

همزمان با گسترش قحطی و گرسنگی در بخش‌های مختلفی از خاک یمن، دو سازمان از گمرک‌های فرانسه شکایت کرده و خواستار علنی شدن جزئیات مربوط به فروش تسلیحات فرانسوی به ریاض و ابوظبی شده‌اند.
کد خبر: ۴۷۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ - 24September 2021

شکایت از پاریس در ارتباط با فروش تسلیحات به عربستان سعودی و اماراتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دو سازمان غیردولتی اعلام کرده‌اند که در شکایت‌نامه‌ای به دادگاه پاریس خواستار اعلام جزئیات تسلیحات فروخته‌شده به عربستان سعودی و امارات شده‌اند.

بر اساس گزارش شامگاه پنجشنبه پایگاه خبری رادیو «مونت کارلو»، نمایندگی سازمان عفو بین‌الملل در فرانسه و مرکز حقوق اساسی و حقوق بشر اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که گمرک‌های فرانسه از انتشار اسناد مربوط به معاملات تسلیحاتی مرتبط با جنگ یمن خودداری کرده‌اند.

در پی عدم پذیرش این درخواست، دو سازمان یادشده شکایتی در این خصوص تنظیم کرده‌اند و آن را به دادگاه پاریس تحویل داده‌اند.

مطابق با این گزارش، این دو سازمان با اشاره به اینکه شرکت تحقیقاتی «دیسکلوز» نیز یکی از شکایت‌کنندگان است، درباره استفاده از تسلیحات فرانسوی در جنگ یمن ابراز نگرانی کرده‌اند به نحوی که در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «نبود شفافیت مانع اصلی بر سر راه نظارت پارلمانی، قضایی و دموکراتیک بر صادرات تسلیحات فرانسه است».

پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» نیز در این ارتباط خبر داد که در بیانیه یادشده درباره خطرات مهم استفاده از تسلیحات فرانسوی در نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان یمنی هشدار داده شده است.

بر اساس این گزارش، در بخشی از بیانیه مذکور عنوان شده است: «چنانچه پاریس از افشای اسناد مربوط به فروش تسلیحات سر باز بزند، حق افکار عمومی در اطلاع‌یابی از مسائل جنجال‌برانگیز را زیر پا گذاشته است».

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که افزون بر تانک‌هایی که فرانسه در دهه نود به امارات فروخته است، از هفتاد جنگنده فرانسوی در آن واحد در جنگ یمن استفاده شده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها