مدیر سابق گروه معارف و پیشکسوت دفاع مقدس دانشگاه رازی در گفتگو با دفاع پرس؛

دفاع مقدس برهه‌ای طلایی و ماندگار در حیات تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند

«اخوان کاظمی» گفت: دوران دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای طلایی و ماندگار در حیات تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند و آن مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و ایثارگری‌ها هرگز نباید از حافظه تاریخی ملت ایران پاک شود.
کد خبر: ۴۸۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳ - 26September 2021

دفاع مقدس برهه‌ای طلایی و ماندگار در حیات تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماندبه بهانه فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دوران طلایی و با شکوه دفاع مقدس و همچنین به منظور تبیین و پرداختن هر چه بهتر به رسالت دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها در دوره هشت ساله دفاع مقدس و آشنایی مخاطبان و علاقمندان با حضور و فعالیت اين عزيزان در جبهه‌های نبرد، خبرنگار دفاع‌پرس در كرمانشاه با «مسعود اخوان کاظمی» پیشکسوت دفاع مقدس و رایزنی فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و مدیر سابق گروه معارف و معاونت پ‍‍‍ژوهشی دانشگاه رازی گفت‌وگویی انجام داده است تا هرچه بیشتر با نقش و جایگاه این عزیزان در انتقال فرهنگ جهاد و مقاومت به دانشجویان و دانشگاه‌ها آشنا شوید. این گفتگو را در ادامه از نظر خود می‌گذرانید.

برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان دانشجویان چه راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

فرهنگ ایثار و شهادت را تنها با گسترش معنویت و جاری ساختن جو و فضای ملهم از شهید و شهادت می‌توان در جامعه و بالاخص در دانشگاه‌ها گسترش داد. حضور فعال فرماندهان زمان جنگ و بسیجیان زخم خورده میدان جهاد و شهادت و ارتباط مستقیم آنان با جوانان جویای معنویت می‌تواند در این امر بسیار مؤثر واقع شود. متأسفانه برخی از آن عزیزان و «بقیه السیف» دوران جهاد مقدس، یا از سر اجتناب از ریا و تظاهر و یا به هر دلیل دیگری، حضور خود را در این میادین جدید جنگ و مقابله فرهنگی کاهش داده اند و به رسالت عظیم جهاد فرهنگی خویش، کمتر توجه نموده اند؛ در حالیکه در جبهه‌ای که به تعبیر مقام معظم رهبری «میدان تهاجم و شبیخون فرهنگی» است تنها صف شکنان و جهادگران دفاع مقدس می‌توانند اعجاز آفرین و تأثیر گذار باشند که لازم است عزیزان به این جهاد اکبر نیز توجه کنند و جان‌های سوخته خود را برای حضور در این میادین پر از مین و سلاح تهاجم فرهنگی، مجددا آماده کرده و کمر همت خود را برای ادامه جهاد که بابی از ابواب بهشت است مجددا ببندند.

نقش دانشگاه و قشر دانشجو را در دوران دفاع مقدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 دانشجویان و دانشگاهیان همواره در همه عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش پیشتازی خود را در کنار سایر گروه‌های مرجع همانند روحانیت حفظ نموده اند. در دوران دفاع مقدس نیز بسیاری از دانشجویان با توجه به ضرورت حفظ مرز‌های جغرافیایی و ایمانی، مشتاقانه و عاشقانه، درس و مشق رسمی و مدرسه‌ای را رها کرده و به مدرسه عشق و ایثار پیوستند. بسیاری از فرماندهان جنگ در دوران دفاع مقدس، همان دانشجویانی بودند که مراحل آخر تحصیلات عالیه خود را رها کرده بودند و موفقیت و رفاه دنیوی را به هیچ انگاشته و عاشقانه، عقل حسابگر دنیوی خود را مغلوب عشق عارفانه اخروی کردند.

به نظر شما دوران دفاع مقدس، چه تأثیرات کلی بر ساختار فرهنگی جامعه ایران داشته است؟

دوران دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای طلایی و ماندگار در حیات تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند. آن مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و ایثارگری‌ها هرگز نباید از حافظه تاریخی ملت ایران پاک شود. به گفته شهید آوینی «دوران جنگ دوران تجلی عشق بود و دوران جلوه فروشی عشاق و سر این سخن را، جز آنان که به غیب ایمان دارند و مقصد سفر حیات را میدانند، در نمی‌یابند» ملت ایران پس از این دوران طلایی، با سربلندی و افتخار، حیات عزت بخش خود را آغاز کرد و به یمن آن دوران است که امروز سرافرازانه در برابر تهدیدات آمریکا و اروپا ایستاده و بر حق خویش در دستیابی به انرژی اتمی پافشاری می‌کند آن‌ها به ما می‌آموزد که شهدا هنوز هم زنده اند و هنوز هم بر رفتار و اعمال ما تأثیر گذارند و هم اینک نور وجودی آنان فرا راه رهروان طریق عشق و معنویت است. آری نپنداریم که شهدا مرده اند بلکه هنوز هم، همچون زندگان و بلکه بیشتر و تأثیر گذارتر از آنان بر حیات ما تأثیر گذار می‌کنند و نور افشانی معنوی آنان تا قیام قیامت همچنان ادامه خواهد داشت.

خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس بیان فرمائید؟

بهترین خاطرات اینجانب به زمانی باز می‌گردد که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) به جبهه‌های جنوب اعزام شدیم. دوستانی داشتیم که بزرگوارنه و فروتنانه در انجام امور گردان و حتی شستن ظروف غذا‌های دیگران و رفت و روب سنگر بر یکدیگر پیشی می‌گرفتند و شب هنگام مناجات عارفانه آن‌ها را در گوشه‌های تاریکی از بیابان، دل شب را داغدار می‌کرد. بسیاری از آن عزیزان طعم شیرین شهادت را چشیدند و جسم ظاهری آنان د از میان ما رفت، اما هنوز هم نسیم معنوی و عطر عرفان عاشقانه آنان را احساس می‌کنم و هر روز با یاد آن عزیزان روز خود را آغاز می‌نمایم و بهگذشت دوران جهاد و دفاع مقدس و در‌های بهشتی که باز بود و ما را نشد که از آن ابواب رحمت وارد شویم، تأسف می‌خورم. یاد باد آن روزگاران یاد باد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها