کارشناس مسائل بین‌الملل:

خروج آمریکا از برجام مایه شرمساری سیاستمداران آمریکایی است

فرخنده‌پور خروج ناگهانی ترامپ از برجام را مایه شرمسازی برای سیاستمداران آمریکایی دانست و گفت: پیمانی که خودشان، گام به گام با ایران منعقد کرده بودند، به‌راحتی توسط آمریکا زیر پا قرار گرفت و در نهایت از برجام خارج شد.
کد خبر: ۴۸۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ - 26September 2021

خروج آمریکا از برجام مایه شرمساری سیاستمداران آمریکایی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ایرج فرخنده‌پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی ضمن اشاره به مواضع امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص چشم انداز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: سیاست صریح و آشکار مقامات جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر توازن است، برای کشور‌های مقابل ایران که در حوزه هسته‌ای مطالبه گر هستند، کاملاً آشکار و واضح است.

وی عهدشکنی آمریکایی را مسبوق به سابقه دانست و عنوان کرد: دولت پیمان شکن آمریکا نه‌تن‌ها در خصوص توافق با ایران و برجام که در سایر پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی نیز بدعهدی کرده است. ترامپ بدون اینکه ادله و قاعده مشخصی داشته باشد، از برجام خارج شد و سیاست‌های اوباما را به چالش کشاند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خروج ناگهانی ترامپ از برجام را مایه شرمسازی برای سیاستمداران آمریکایی دانست و اظهار کرد: پیمانی که خودشان، گام به گام با ایران منعقد کرده بودند، به‌راحتی توسط آمریکا زیر پا قرار گرفت و در نهایت از برجام خارج شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با صبر و تواضع، سیاست اعتدال را در پیش گرفت تا شاید اروپایی‌ها سر عقل بیایند و به تعهداتی که به جمهوری اسلامی ایران داده بودند جامه عمل بپوشانند. متأسفانه عکس العمل خوب و مناسبی از سوی اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام شاهد نبودیم.

فرخنده‌پور اقدام ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی را در راستای منافع خود عنوان کرد و گفت: وقتی نه آمریکا و نه اروپا به تعهدات خود عمل نکردند، ایران در چندین مرحله بر اساس برجام، سیاست کاهش تعهدات را در پیش گرفت.

 کارشناس مسائل بین‌الملل به توقعات آمریکا و اروپا از ایران در خصوص برجام اشاره و تصریح کرد: آن‌ها در حالی نسبت به ایران متوقف هستند که جمهوری اسلامی ایران برجام را مو به مو اجرا کرد، اما کشور‌های اروپایی و آمریکا به هیچ وجه تعهدات خود را عملیاتی نکردند.

وی با تصریح بر این موضوع که امروز ایران باید از اروپا و آمریکا طلبکار باشد، عنوان کرد: تخطی از برنامه‌های اجرایی برجام از سوی آمریکا و اروپا به‌صورت ناجوانمردانه صورت گرفت.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها