امارات دو نفر از ۹ لبنانی بازداشتی را آزاد کرد

دو شهروند لبنانی بازداشت شده در امارات که به اتهام ارتباط با حزب‌الله به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند، بامداد امروز، در فرودگاه بیروت مورد استقبال گرم خانواده‌هایشان قرار گرفتند.
کد خبر: ۴۸۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ - 26September 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، منابع رسانه‌ای لبنان از آزادی دو شهروند لبنانی از مجموع ۹ شهروندی خبر دادند که در امارات در بازداشت هستند، و اعلام کردند که «احمد صبح» و «حسین بردا» بامداد امروز (یکشنبه) وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شدند.

به نوشته وبگاه «النشره»، خانواده‌های این دو شهروند لبنانی در سالن فرودگاه منتظر آن‌ها بودند. این دو شهروند لبنانی که در دستگاه قضایی امارات به اتهام همکاری با حزب‌الله لبنان به ۱۰ سال زندان محکوم شده بودند، در فرودگاه بیروت از سرتیپ «عباس ابراهیم»، مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان برای تلاش‌هایش در پرونده آزادسازی بازداشت‌شدگان لبنانی در امارات، تشکر کردند و از امارات خواستند که با آزادی بقیه زندانیان، این شادی را تکمیل کند. زیرا آن‌ها اهل بخشش، برادری، دوستی و محبت هستند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر تصاویر آزادی این دو شهروند لبنانی، ابراز امیدواری کردند که بزودی بقیه شهروندان لبنانی بازداشتی در امارات نیز آزاد شوند و فرودگاه بیروت بار دیگر شاهد چنین شادی‌هایی باشد.

امارات دو نفر از ۹ لبنانی بازداشتی را آزاد کرد

امارات طی سال‌های گذشته، شماری از شهروندان لبنانی را به اتهام تعامل با حزب‌الله لبنان بازداشت کرده است. در سال ۲۰۱۵، امارات ۷۰ شهروند لبنانی را به اتهام همکاری با حزب‌الله اخراج کرد. شش سال پیش از آن، نیز ده‌ها شهروند لبنانی را به همین دلیل اخراج کرده بود.

دستگیری لبنانی‌ها در امارات از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است و در می ۲۰۱۹، امارات پنج لبنانی بازداشت شده، را آزاد کرد. اما در همین سال دستگاه قضایی امارات یک شهروند لبنانی به نام «عبدالرحمن شومان» را به حبس ابد و دو شهروند به نام‌های «احمد صبح» و «حسین بردا» را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

عبدالرحمان شومان به همراه شش تن دیگر در خطوط هوایی امارات متحده عربی کار می‌کردند که به اتهام تلاش برای تشکیل گروه‌های مرتبط با حزب الله لبنان دستگیر شدند.

حتی سازمان عفو بین الملل نیز به محاکمه شهروندان لبنانی در امارات واکنش نشان داد و آن را ظالمانه توصیف و اعلام کرد که محاکمه این افراد با استناد به اعترافات اجباری تحت شکنجه صورت گرفته است.

مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان پیشتر گفته بود که برای حل و فصل پرونده بازداشت شهروندان لبنانی در امارات، طی دو سال گذشته همواره با مقامات اماراتی در تماس بوده، اما نمی‌تواند به جزئیاتی اشاره کند، زیرا هنوز تکمیل نشده است.

ژانویه گذشته (اوایل سال جاری میلادی)، بود که امارات پس از این سخنان سرتیپ عباس ابراهیم بیش از نیمی از مجموع ۳۰ شهروند لبنانی بازداشتی نزد خود را آزاد کرد. اما هنوز نه شهروند در بند ابوظبی بودند.

امارات دو نفر از ۹ لبنانی بازداشتی را آزاد کرد

«فؤاد دندن» سفیر لبنان در امارات در مصاحبه‌ای گفته بود که تحقیقات درباره شهروندان لبنانی بازداشتی‌ها همچنان محرمانه است. اما وی با خانواده‌های بازداشت شدگان و مقامات اماراتی که اجازه برقراری ارتباط بازداشت‌شدگان با خانواده‌هایشان را می‌‎دهند، در تماس است.

روزنامه لبنانی الاخبار، در تحلیل رفتار ابوظبی در بازداشت شهروندان لبنانی نوشته بود که امارات پس از امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بر شدت بازداشت خودسرانه شهروندان لبنانی افزوده است.

مقامات صهیونیستی نیز به همکاری موجود میان ابوظبی و تل‌آویو علیه حزب‌الله لبنان اذعان دارند. «محمد حمد الکویتی» رئیس امنیت سایبری امارات نیز چندین ماه پیش در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اذعان کرد که کشورش با رژیم صهیونیستی علیه بزرگ‌ترین گروه مقاومت در منطقه یعنی حزب‌الله، همکاری اطلاعاتی کرده است.

محمد الکویتی در گفتگو با روزنامه هاآرتص گفت، «تبادل اطلاعاتی عالی» بین امارات و رژیم صهیونیستی است و از جمله این همکاری‌ها را حملات سایبری سال گذشته دانسته که رژیم صهیونیستی آن را به حزب‌الله منتسب کرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار