گروه استانهای دفاعپرس - «فاطمه رحمانی» نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛ در دوران دفاع مقدس، زنان فهیم و بصیر ما که در پیشگاه عرفان و معرفت حضرت امام (ره) درس میآموختند، به درستی دریافتند که وقت مناسب نقشآفرینی در جبهه حق کجاست و بهجرئت میتوان گفت که هیچگاه نهتنها منعی از ناحیه همسران و مادران شهدا برای حضور شوهران و فرزندانشان در جبههها وجود نداشت بلکه عمدتاً همین بانوان قهرمان هم عامل اصلی تحریص و تشویق دلاورمردانی بودند که از دامان آنها پا به جبههها میگذاشتند و صفوف بهم پیوسته دشمنان دین خدا را مقهور اراده پولادین خود میکردند.
فراتر از اعزام همسران و فرزندان، بانوان غیور ایران اسلامی به خاطر دلدادگی و عشقی که به آرمانهای انقلاب اسلامی داشتند، همه رزمندگان را به مثابه فرزند خود دانسته و بهگونهای پا به میدان پشتیبانی از جبههها گذاشتند که تقریباً در هیچ زمان از تاریخ هشتساله دفاع مقدس نمیتوان سنگر و مقری را یافت که مربوط به تجهیز و تدارکات باشد اما زنان در آن حضور نداشته باشند. نقشآفرینی در عرصههای پشتیبانی همچون بستهبندی و ارسال موادغذایی و تعمیر و تولید البسه رزمندگان از یکسو و حضور در عرصههای درمانی همچون مداوای مجروحان و پرستاری از جانبازان ازجمله مصادیقی است که بانوان این سرزمین، همه بار مسئولیتی را به دوش گرفته و البته آن به نحو احسن ادا کردهاند.
هرگز نمیتوان بدون اطلاع و آگاهی از عمق ایثارگری و فداکاری مادران و همسران شهدا حتی در کیلومترها دورتر از مناطق عملیاتی، به مدح و ستایش دلاوریها و رشادتهای رزمندگان در خطوط مقدم پرداخت و در این باره میتوان تقویت روحیه و تهییج انگیزههای دینی و ملی در رزمندگان را یکی دیگر از رسالتهای بزرگ بانوان فداکار ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس دانست که حتی تا پس از پایان جنگ تحمیلی هم استمرار و ادامه پیدا کرد؛ چه در شرایطی که از خبر تلخ شهادت سرپرست خانواده خود اطلاع پیدا میکردند و طبق وصیتنامه پرنور آن شهید و با تأسی به صبر زینب کبری (س)، مسئولیت مدیریت خانواده و تحمل این غم بزرگ را به جان میخریدند و چه در شرایطی که با خبر اسارت همسر یا فرزند خود مواجه میشدند و هر روز را با اندوه فراق و خوف جان او به شب میرساندند.
با همه این تفاسیر، تولید آثار سینمایی و تلویزیونی مربوط به دفاع مقدس که اخیراً در آنها حضور زنان در خطوط مقدم و دوشادوش مردان به تصویر کشیده شده است، به معنای واقعی کلمه مصداق کملطفی و اجحاف به زنان و مردانی است که جان در طبق اخلاص گذاشته و به مدت هشت سال، دفاع از کیان و عزت این کشور را بر هر اقدام و عملی ارجح دانستند. سخنان اخیر امامجمعه انقلابی مشهد در انتقاد از تولید این آثار تلویزیونی و سینمایی و انذار مدیران هنری و سینمایی کشور درباره به انحراف کشیده شدن سینمای دفاع مقدس، اقدامی بسیار درست و هوشمندانه بود زیرا مجاهدت و توان مردان در خطوط مقدم همواره به قدری دشمنشکن بود که هرگز این ضرورت وجود نداشت که بانوان در خطوط مقدم حضور پیدا کنند و از سوی دیگر، مشغلههای پشتیبانی جنگ در حوزه تعاون رزم نیز همواره به اندازهای بود که در موارد متعدد، زمان حضور چند نفر از بانوان ایثارگر در بخشهای پشتیبانی از دوره ایثارگری پیشکسوتان دلاورمرد دفاع مقدس در خطوط مقدم و جبههها بیشتر است.
جان کلام آن که زنان ما در دفاع مقدس به دقت فهم کرده بودند که حضور آنان در کدام عرصه مؤثرتر است و هر آنچه را که در توان داشتند، به میدان آوردند تا آیه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه» را جامه عمل بپوشانند لذا اگرچه بیان معارف دفاع مقدس به صدزبان واجب و ضروری است و از قلم گرفته تا قاب دوربین، باید از همه ابزارهای هنری و ژانرهای سینمایی برای تبیین دلنشین حقایق دفاع مقدس استفاده کرد اما تغییر ژانر این فیلمها از حماسی به عاشقانه که با به نمایش گذاشتن حضور یک زن در جمع رزمندگان مرد دفاع مقدس در خطوط مقدم همراه است، در مصداق خوشبینانه بهمنزله تحریف ناخواسته دفاع مقدس و در مصداق بدبینانه به درستی خیانتی به خون شهدا و ایثارگری جانبازان، آزادگان و خانوادههای معظم آنان است.
انتهای پیام/