رییس قرارگاه عملیاتی اربعین استان کرمانشاه تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد امکانات پذیرایی و درمانی در مرزهای «خسروی» و «قصر شیرین»

«همتی» گفت: باید از هم‌اکنون در مرزهای «قصر شیرین» و «خسروی» تدابیر لازم برای جابه‌جایی و پذیرایی زوار اندیشیده شود و ناوگان حمل و نقل و موکب‌های پذیرایی در این مرزها مستقر شوند.
کد خبر: ۴۸۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱ - 26September 2021

امکانات پذیرایی و درمانی در مرز خسروی و قصرشیرین باید فراهم شودبه گزارش دفاع‌پرس از كرمانشاه، «حسین خوش‌اقبال» معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، امروز (یک‌شنبه) در جلسه ستاد اربعین استان، با اشاره به ضرورت پیگیری افزایش ظرفیت جمعیت زوار در مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه و چذابه، اظهار داشت: به این منظور گیت‌های ایست و بازرسی باید در محور‌های منتهی به این مرز‌ها فعال شده و از تردد خودرو‌های شخصی و اتوبوس‌های غیربومی جلوگیری شود.

وی افزود: از طرفی رسانه‌ها، مطبوعات و افراد صاحب نفوذ باید اقناع‌سازی مردم را جهت خودداری از مراجعه به مرزها در دستور کار خود قرار دهند و زوار را تشویق به برگشت کنند.

خوش‌اقبال با تأکید بر ضرورت افزایش امکانات درمانی، پذیرایی و... برای زوار در موج بازگشت آن‌ها، بر لزوم آماده‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در این راستا تاکید کرد و افزود: برای موج بازگشت زوار باید پیش‌بینی‌های لازم جهت انجام تست‌های سریع کرونا هم صورت گیرد.

وی بر لزوم تشکیل قرارگاه‌های عملیاتی در مرز‌های تردد زوار هم تأکید کرد و گفت: طبق مصوبات اعلام‌شده، باید قرارگاه عملیاتی اربعین در مرز خسروی تشکیل و گزارش لحظه‌ای امور مربوط به زوار ارسال شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: کنترل بهداشتی، امنیتی و انتظامی زوار حین بازگشت به کشور یک ضرورت است که باید به آن توجه داشت و تمام دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی در موج بازگشت، باید پای کار باشند.

ضرورت ایجاد امکانات پذیرایی و درمانی در مرزهای «خسروی» و «قصرشیرین»

«جعفر همتی» رییس قرارگاه عملیاتی اربعین استان کرمانشاه نیز در این جلسه، با اشاره به تجربه سال‌های قبل در مراجعت برخی زوار به شهر‌های «سامرا» و «کاظمین»، اظهار داشت: اگر زوار به این شهر‌ها بروند، نزدیک‌ترین مسیر برای برگشت آن‌ها مرز خسروی خواهد بود و باید برای این موضوع آماده باشیم.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که امکان بازگشت زوار از مرز خسروی فراهم می‌شود؛ اما باید از هم‌اکنون در مرزهای قصر شیرین و خسروی تدابیر لازم برای جابه‌جایی و پذیرایی زوار اندیشیده شود و ناوگان حمل و نقل و موکب‌های پذیرایی در این مرزها مستقر شوند.

همتی گفت: دپوی مناسبی از آب و انواع کیک و آبمیوه هم باید در مرز صورت گیرد تا در صورت بازگشت تعدادی از زوار از طریق مرز خسروی، دچار مشکل نشویم و همچنین باید امکانات لازم جهت انجام تست سریع کرونا در مرز خسروی مهیا شود.

برپایی هشت موکب در مسیر بازگشت زوار

«بهمن صحرایی» رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه نیز در این جلسه، با بیان اینکه تا همین چند روز پیش خبری از تردد زمینی زوار نبود، اظهار داشت: در همین راستا، مبالغ جمع‌آوری شده خیران با هماهنگی نماینده ولی فقیه در استان، در مناطق محروم هزینه شد و در حال حاضر آمادگی باید برای موج بازگشت زوار را نداریم.

وی افزود: در این شرایط با همکاری مسئولین ۲۰ موکب، عملا توانسته‌ایم هشت موکب را در سطح استان کرمانشاه مستقر کنیم تا در موج بازگشت به زوار خدمات‌رسانی داشته باشند.

صحرایی تصریح کرد: این موکب‌ها در برخی نقاط در مسیر تردد زوار از جمله تنگه مرصاد، حمیل، کمربندی شرقی، بیستون، صحنه مستقر می‌شوند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات موجود، توان این را داریم که در این موکب‌ها آب، چای و سوپ آماده توزیع کنیم و پیگیر تامین انواع کیک و بیسکویت هم هستیم و قرار است از طرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کنسرو هم در اختیار موکب‌ها قرار گیرد.

صحرایی گفت: برای تامین آب مورد نیاز زوار در مسیر برگشت هم حداقل نیاز به ۲۰۰ هزار بطری آب معدنی داریم.

۷۰ درصد زوار از مسیر‌های کرمانشاه تردد می‌کنند

همچنین «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه نیز پس از شنیدن این صحبت‌ها اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند تا اتفاقاتی که در مرز شلمچه رخ داد، در استان کرمانشاه تکرار نشود.

وی افزود: پلیس راه باید مسیر‌های تردد زوار را دقیقا رصد کرده و مسیر اسلام‌آباد غرب باید به‌طور کامل مسدود شود تا از افزایش جمعیت در مرز‌ها به‌ویژه مرز «مهران» جلوگیری شود.

بازوند گفت: برای ما هم سخت است که بخواهیم مانع زوار امام حسین (ع) شویم؛ اما شرایط دست ما نیست و کشور عراق فعلا مجوزی برای تردد زوار صادر نکرده است و مردمی که به مرز بروند، فقط دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه احتمال بازگشت برخی زوار از مرز خسروی و پرویزخان وجود دارد، گفت: باید برای این شرایط آماده باشیم و اتوبوس‌هایی برای جابجایی زوار در نظر گرفته شوند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به بازگشت ۷۰ درصد زوار از مسیر‌های استان کرمانشاه، گفت: در همین راستا باید آمادگی لازم فراهم شود و این‌طور نباشد که زوار در ترمینال‌ها سرگردان شوند.

وی افزود: اگر نیاز است باید از ظرفیت راه‌آهن هم در این زمینه، در صورت نیاز استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها