یادداشت/ علی عبدالصمدی

اقلیت‌های دینی نیز در ایران به ساحت سیدالشهداء ارادت دارند

همه‌ی پیروان ادیان در ایران خود را پیرو مرام ستم‌ستیزی و عدالت‌خواهی امام حسین علیه‌السلام می‌دانند.
کد خبر: ۴۸۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ - 27September 2021

اقلیت‌های دینی نیز در ایران به ساحت سید الشهداء ارادت دارندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ باز هم اربعین سیدالشهدا (ع) از راه رسید؛ دومین اربعین کرونایی. علی‌رغم تسریع در روند واکسیناسیون طی ماه‌های اخیر، اما همچنان متخصصین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تجویز می‌کنند و هنوز این ویروس قربانی می‌گیرد.

امسال عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام و یاران باوفایشان باز هم نتوانستند راهپیمایی باشکوه اربعین را به نمایش گذارند و بار دیگر جهانیان را مبهوت این اجتماعی چند ده میلیونی کنند. زیارت کربلا امسال هم با رعایت موازین بهداشتی و بسیار محدود صورت گرفت. چه ویروس مهلک کرونا باشد، چه نباشد، چه واکسیناسیون عمومی تسریع یابد، چه نیابد، عشق حسین ابن علی علیه السلام در دل عاشقان آن حضرت ریشه‌دار است؛ ریشه‌ای کهن که بعضا نسل اندر نسل در قلب بسیاری از خانواده‌های ایرانی رشد کرده است.

به قولی می‌توان ایران را سرزمین ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام دانست. برگزاری مراسم عزاداری حسین ابن علی علیه‌السلام حتی در بین اقلیت‌های مذهبی رواج دارد؛ زیرا که حسین چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است. حسین (ع) والاتر و بالاتر از آن است که محدود به مرام و مسلک و اعتقادات خاصی باشد.

حسین (ع) و اندیشه‌ی حسین علیه السلام مبارزه با ظلم و ستم و فساد است و مرامش اتکا به آموزه‌های کلام الله مجید سیره‌ی جدش نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله و پدر و مادر و برادر بزرگوارشان بوده است. او به بهترین الگو‌های رفتاری را در زندگی خویش بالعینه دیده بود، خود بهترین الگو برای نسل‌های بعد شد. حسین (ع) اسوه‌ی رشادت و شهامت و شهادت شد. حسین و برادر بزرگوارش امام حسن علیه السلام به فرموده‌ی نبی اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله سید و سرور جوانان اهل بهشتند و کسانی که جزء اصحاب آن حضرت باشند که جایگاهشان یقیناً بهشت برین است و بهترین الگو برای نسل‌ها مانده اند.

اعتقاد و عمل به سیره‌ی حسینی قطعاً متضمن سعادت دنیوی و اخروی هر انسانی است. بسیاری از ارامنه و آشوریان و زرتشتیان و سایر اقلیت‌های دینی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز ایام دهه‌ی پایانی ماه صفر عزادار اهل بیت نبی اسلام هستند.

یقیناً با تسریع دقیق و درست و بجای واکسیناسیون عمومی، سال آینده هم راهپیمایی بزرگ و باشکوه اربعین دوباره جهان و جهانیان را مبهوت خواهد کرد و نشان خواهد داد که فرهنگ حسینی عمیق‌تر و ژرف‌تر از آن است که با تکثیر یک ویروس، کمرنگ شود. فرهنگ حسینی جزئی از آداب و رسوم و فرهنگ عمومی ایران عزیز است و همه‌ی پیروان ادیان در ایران خود را پیرو مرام ستم‌ستیزی و عدالت‌خواهی امام حسین علیه السلام می‌دانند.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار