رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مطرح کرد؛

احصای ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

«نائینی» گفت: دفاع مقدس ابعاد مختلف تخصصی دارد و در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا شده است.
کد خبر: ۴۸۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ - 27September 2021

احصای ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در «نشست تحلیلی تبیینی» با بیان اینکه دفاع مقدس ابعاد مختلف تخصصی دارد و در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا شده است، اظهار داشت: تمام میدان‌های موفق ما امتداد دفاع مقدس است.

وی افزود: تقارن اربعین و هفته دفاع مقدس هم از جهات مختلف پیام‌های درس آموزی دارد در واقع اربعین و دفاع مقدس یا حادثه عاشورا و دفاع مقدس دو پدیده کاملا همگون هستند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: حقیقت اربعین زنده نگاه داشتن جهاد و شهادت و جلوگیری از تهدید تاریخ است در واقع راویان بزرگ اربعین و حادثه عاشورا نگذاشتند که عاشورا در عاشورا بماند و آن چه که انتقال پیدا کرد در طول تاریخ از حادثه عاشورا نتیجه مجاهدت روایتگری راویان بزرگ عاشورا بوده که در طول تاریخ ماند.

هر حوزه تخصصی دفاع مقدس نیاز به ده‌ها کتاب تاریخی محققانه دارد

نائینی عنوان کرد: دفاع مقدس را عمدتا در هدایت و فرماندهی عملیات خلاصه می‌کنیم در صورتی که دفاع مقدس ابعاد مختلف تخصصی دارد هر بخش تخصصی دفاع مقدس یک دنیا مسأله، موضوع و مباحث درس آموز در آن است در حوزه مهندسی جنگ، لجستیک، تبلیغات، بهداری و پزشکان، اقشار مختلف، جذب و سازماندهی نیرو‌های مردمی در جنگ، بحث‌های بسیار گسترده‌ای در دوران دفاع مقدس داریم که هر کدام از این‌ها نیاز به ده‌ها کتاب تاریخی محققانه دارد و پژوهش‌های فراونی می‌شود رقم زد.

در مرکز ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا کردیم

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ما در مرکز ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا کردیم تا الان هم ۴۶۰ اثر بصورت قرار داد فعال است ۴۰۰ اثر هم پژوهشی هم تبیین شده است.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه دفاع مقدس شاهد حوزه‌های مختلف تخصصی هستیم یکی از حوزه‌های تخصصی هم تبلیغات در جنگ است تبلیغات که یک بخش قابل توجهی از آن عملیات روانی بود و بهتر است بگوییم مدیریت تبلیغات و عملیات روانی در دفاع مقدس.

نائینی گفت: هنر حضرت امام (ره) در دفاع مقدس این بود که توانست یک پیوستگی بین انقلاب و دفاع مقدس و بین عاشورا و دفاع مقدس بوجود بیاورد و هر کسی که در صحنه دفاع مقدس ورود پیدا می‌کرد در واقع دفاع از انقلاب اسلامی جنس دفاع از اسلام بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: تبلیغات و عملیات روانی که یک بخش جدی از جنگ تحمیلی از طرف دشمن و دفاع مقدس ملت ایران است سطوح مختلفی داشت یک سطح آن بین‌المللی است، یک سطح منطقه‌ای، یک سطح تبلیغات در محیط ملی عراق انجام می‌شد توسط ابزار‌های ارتباطی و رسانه‌های داخل عراق، یک سطح تبلیغات محیط ملی داخل ایران بود.

وی ادامه داد: هرکدام از این سطوح تبلیغات و عملیات روانی در دوران دافاع مقدس به لحاظ ساختار و سازمان، ابزار و روش، اهداف و استراتژیک، آثار و پیامد بحث‌های مفصلی دارد که درکتابی تحت عنوان تبلیغات و عملیات روانی بخش‌هایی از آن را آوردم که انتشارات روایت فتح ده سال قبل آن را منتشر کرده و هفت هشت مقاله هم در این زمینه دارم.

نائینی گفت: در هر صورت اگر بخواهیم یک تحلیلی جامع و درستی از مدیریت تبلیغات و عملیات روانی در واقع استراتژی دشمن یا جنگ تبلیغی و عملیات روانی همزمان با تهاجم نظامی دشمن در دوران دفاع مقدس در دو محیط خودی و محیط دشمن که محیط دشمن در سطح منطقه‌ای و جهانی را کاملا بررسی کنیم نیاز به جلسات متعددی دارد.

در تبلیغات و عملیات روانی قبل از جنگ در حوزه بین‌الملل و منطقه‌ای ضعف‌های جدی داریم

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: در هر صورت اگر ما با جنگ ایران و عراق یا دفاع مقدس به مراحل و مقاطع مختلف نقسیم کنیم که با دیدگاه‌های مختلف طبقه بندی شده یکی مرحله قبل از جنگ است که از پیروزی انقلاب اسلامی تا ۳۱ شهریور۵۹ این مرحله مرحله ماقبل یا زمینه سازی جنگ نامگذاری می‌کنیم در این مرحله ما در حوزه بین الملل و منطقه‌ای ضعف‌های جدی داریم.

وی افزود: تازه انقلاب شده دستگاه‌های تبلیغی ما هیچ همگرایی با انقلاب اسلامی ندارند نمی‌توانند پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنند و ما با یک جنگ تبلیغی تمام عیار هم عملیات روانی همه جانبه با انقلاب اسلامی در سطح منطقه و هم در سطح بین‌الملل مواجه هستیم. اما فضای داخل کشور تحت تاثیر انقلاب اسلامی بالنده است.

نائینی گفت: بعد دوره تهاجم اولیه مقاومت‌های اولیه وجود دارد و ارتش عراق پیشروی‌هایی می‌کند بخش‌هایی از سرزمین جمهوری اسلامی را تصرف می‌کند که با مقاومت‌های اولیه مواجه و متوقف می‌شود.

در هر دوره و در هر عملیاتی کارکرد و کارنامه تبلیغات جنگ را می‌شود بررسی کرد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: دوره بعد آزاد سازی مناطق اشغالی بعد ورود به خاک عراق، تعقیب متجاوز است که مقاطعی دارد که عملیات رمضان تا خیبر، خیبر تا والفجر هشت، والفجر هشت تا والفجر ده، دوره آخر هم دوره پایانی است که در هر دوره و در هر عملیاتی کارکرد و کارنامه تبلیغات جنگ را می‌شود مورد بررسی قرار داد متقابلا کارکرد و کارنامه تبلیغات عراق و بین الملل را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: ما اجمالا سه هدف کلی در تبلیغات جنگ داشتیم در جبهه خودی، هدف اول ما حفظ روحیه رزمی در جبهه‌های جنگ بود یک هدف اساسی بود که رزمنده‌ای که میدان‌های جنگ حضور دارد با اراده و انگیزه لازم حضور داشته باشد حمایت معنوی و روحی و عاطفی از رزمندگان در جبهه‌های جنگ، چون روحیه یک بخش قابل توجهی توان رزم است که در دکترین تمام کشور‌ها هست روش‌های و تکنیک‌ها و ابزار‌ها متاثر از نظام سیاسی و اعتقادی متفاوت است.

نائینی با بیان این که پس یک هدف تقویت روحیه رزمی است، عنوان کرد: هدف دوم تقویت حماسی در تراز ملی است تقویت روحیه ملت ایران در واقع رزمنده‌ای که در جبهه‌هایی جنگ است یک عقبه‌ای بنام خانواده دارد این عقبه باید پای کار جنگ باشد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: هدف سوم مقابله با عملیات روانی دشمن است دشمن یک عملیات روانی بسیار سازمان یافته و گسترده در سطوح مختلف داشت که یکی از هدف‌های تبلیغات در سطوح مختلف از خط مقدم گرفته تا مراکز تبلیغی و فرهنگی فعال بودند، و در سطح ملی بخشی از کارکرد‌های تبلیغات ما مواضع سیاسی مسئولین نظام بود.

وی بیان داشت: اگر ما هدف از جنگ‌ها را تحمیل اراده یک بازیگر به بازیگر دیگر یا چند بازیگر با زور و قدرت سخت تعریف کنیم زمانی جنگ به نتیجه می‌رسد و پیروزی حاصل می‌شود که شرایط روانی و اجتماعی تحمیل جنگ فراهم باشد این شرایط و حتی شرایط سیاسی در چهار محیط ملی کشوری که تهاجم را انجام می‌دهد و کشوری که مورد تهاجم قرار می‌گیرد و کشور‌های که اطراف این نبرد قرار دارند و محیط جهانی دارای اهمیت است یعنی این چهار محیط باید در مورد چرایی وقوع جنگ ایران و عراق و تحمیل جنگ، ادامه جنگ و پایان جنگ مورد تحلیل قرار دهیم.

نائینی گفت: به سوالات دفاع مقدس هم وقتی بخواهیم جواب دهیم باید این چهار محیط را با هم تحلیل کنیم یعنی محیط ملی عراق چه عوامل و زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و نظامی درآن بود که صدام تحریک کرد به نیابت از دو ابرقدرت این جنگ را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند تمایلاتی که داشت چه چیزی بود چه دستاورد‌هایی داشت و چه فرصت‌هایی برایش فراهم می‌کرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: نتیجه‌ای که می‌خواهیم بگیریم این است که تبلیغات و عملیات روانی و در تکمیل آن دیپلماسی رسمی و عمومی عامل اصلی فراهم کردن شرایط اجتماعی و سیاسی و روانی حقوقی جنگ در قبل و حین و در ادامه جنگهاست، در محیط ملی عراق، صدام و حزب بعث از طریق دستگاه تبلیغی خودش توانست مردم و ارتش عراق را از ماه‌ها قبل از جنگ آماده کند.

وی با بیان این که تصویرسازی‌ها با جزییات و مصداقی در کتاب اشاره شده، ادامه داد:، اما یک جنگ تمام عیار با تکنیک‌های مختلف اتهام زنی، نقض قرارداد ۱۹۷۵، تکنیک فرار به جلو، برچسب زنی، تکنیک مظلوم نمایی، با همین تکنیک‌ها توانستند تا حدود زیادی مردم عراق و مردم منطقه را برای ورد به جنگ آماده کنند در واقع تحریک و تهییج حس ناسیونالیسمی عراقی‌ها و اعراب و دو قطبی سازی در عراق بود و همین محتوی رسانه‌های کشور‌های عربی را هم در بر می‌گیرد.

نائینی اظهار داشت: در عراق یک انسجام کامل در حوزه رسانه ابزار‌های ارتباطی وجود داشت، و در بحث تبلیغات و عملیات روانی هم فعال بودند و با ورود منافقین به داخل عراق یک تحولات جدی در حوزه رسانه‌های فارسی زبان عراقی و منطقه کلا بوجود آمد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: متقابلا ما بعنوان تبلیغات و عملیات روانی در سطح ملی ساختاری داشتیم، شبکه مبلغین و محتوی و بخش قابل توجهی از هنرمندان و ظرفیت ادبی در پشتیبانی از جنگ بود. در محیط ملی در حفظ روحیه حماسی و حفظ روحیه رزمی در جبهه‌های جنگ تا حدود زیادی موفق بودیم.

وی گفت: در جمع بندی بخصوص اساتید که درس دفاع مقدس را تدریس می‌کنند توجه داشته باشند ۱۷ حوزه تخصصی که در مرکز تحقیقات دفاع مقدس احصا کردیم کارنامه بسیار گسترده و کاملا درس آموز در دوران دفاع مقدس وجود دارد.

نائینی تصریح کرد: دفاع مقدس یک قله‌ای است به تعبیر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی جبهه مقاومت دامنه دفاع مقدس است یعنی دفاع مقدس امتداد اربعین است و تمام میدان‌های موفق ما امتداد دفاع مقدس است و هر چه فاصله می‌گیریم و عمیق می‌شویم ابعاد جدیدی آشکار می‌شود و ما نتوانستیم هر یک را بخوبی واکاوی کنیم؛ یعنی هر عرصه‌ای که نگاه بکنیم صد‌ها کارنوآورانه و خلاقانه و ابتکار و فعالیت‌های منحصر بفرد با هوشمندی و عقلانیت و خلاقیت و مدیریت جهادی در آن دوره شکل گرفته است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تاکید بر این که بخوبی باید توصف شود کارنامه آن‌ها در بیاد، اظهار کرد: الان در مرکز اسناد در هر حوزه تخصصی هم کارنامه واحد‌های تخصصی، هم اطلس واحد‌های تخصصی و هم تاریخ شفاهی افراد شاخص حوزه‌های تخصصی دارد تولید می‌شود اگر آثارش به ثمر برسد که زمان می‌برد و بسیاری از این‌ها الان فعال است و همین امسال ۲۲۰ اثر جدید در سالگرد دفاع مقدس با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی شد. فکر می‌کنم چند سال آینده در هر حوزه تخصصی حداقل هفت هشت اثر بسیار خوب اثر اسنادی از جمله در حوزه تبلغات و عملیات روانی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها