پژوهشگر اربعین:

ماهیت تجمع اربعین یک رفتار سیاسی است

حجت‌الاسلام موحدی‌نیا گفت: تجمع یک رفتار سیاسی است و لذا برای تأثیر روی جمعیت نیاز به سیاست افزایی نیست بلکه باید سیاست زدایی کرد.
کد خبر: ۴۸۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰ - 27September 2021

ماهیت تجمع اربعین یک رفتار سیاسی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدعلی موحدی‌نیا» پژوهشگر اربعین در گفت‌وگویی نماد زمانی را پویاترین نشانه تمدن دانست و اظهار داشت: در کشور ما نشانه‌های زمانی زیادی داریم و مهم‌ترین این نشانه‌ها در طول تاریخ اسلامی که موجب زنده ماندن جامعه شیعی شده، عید غدیر، روز عاشورا و اربعین حسینی است.

وی اربعین را از عناصر اتحاد و تحکیم عُلقه‌های سیاسی و فرهنگی دانست و ادامه داد: نمایش اربعین هر چه خالصانه‌تر و آگاهانه‌تر برگزار شود، آثار به‌مراتب جدی‌تر و مهم‌تر خواهد داشت.

 پژوهشگر اربعین با اشاره به سطوح مختلف جاذبه نسبت به فرایند اربعین و ابعاد سیاسی و جامعه‌شناختی این حرکت خاطرنشان کرد: برخلاف تمام تبلیغاتی که برای دین‌زدایی انجام می‌شود، آنچه که در جهان رخ می‌دهد بر مدار عقاید افراد است و لذا بی عقیدگی نیز به‌نوعی عقیده‌مندی است و هر چه بتوان پایه‌های عقیدتی جامعه را شناخت می‌توان روی حرکت کلی جامعه اثر گذاشت.

حجت‌الاسلام موحدی‌نیا افزود: تجمع اربعین موجب اتحاد تمام فرهنگ‌ها، ترویج شعائر و ارزش‌ها شده و یک رژه اجتماعی در برابر تمام جوامع و همچنین بیانگر وجود یک تفکر است.

به عقیده این نویسنده مقالات فقهی و حقوقی در رادیو گفتگو، تجمع یک رفتار سیاسی است و به‌حسب ترکیب جمعیتی و سویه‌ای که جمعیت تعیین کرده به همان میزان یک رفتار سیاسی است و لذا برای تأثیر روی جمعیت نیاز به سیاست افزایی نیست بلکه باید سیاست زدایی کرد.

وی ضمن اشاره به تلاش برخی افراد برای تبدیل این واقعه خوب به واقعه‌ای بد و برعکس افزود: برخی تلاش می‌کنند واقعه اربعین را با پیرایه‌های زننده از مسیر واقعی خود دور کنند در حالی در این حرکت تجمعی رفتار‌های مختلفی نقش دارند که آگاهانه یا ناآگاهانه در این پیاده‌روی تأثیر می‌گذارد و لذا باید در این حرکت هوشمندانه عمل کرد.

حجت‌الاسلام موحدی‌نیا تصریح کرد: هویت واقعه اربعین می‌تواند از عناصر متعددی شکل بگیرد و بخشی از آن جنبه عراقی و بخشی نیز جنبه بین‌المللی دارد و همچنین هویت‌سازی در اصل مشکلی ندارد.

 استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با کمک اساتید و با واژه‌ها و تغییر زاویه نگاه واقعه‌ای ساخته می‌شود که قطعاً درگذشته نبوده و کشف تازه‌ای از آن صورت‌گرفته است.

منبع: رادیو گفت‌وگو 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها