تحلیلگر صهیونیست:

حماس در کرانه باختری به دنبال اسارت نظامیان اسرائیلی بود

یک تحلیلگر رژیم صهیونیستی گفت: شبکه شناسایی شده حماس در کرانه باختری در کنار برنامه‌های مختلف علیه تلآویو به دنبال به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست بود.
کد خبر: ۴۸۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ - 28September 2021

حماس در کرانه باختری به دنبال اسارت نظامیان اسرائیلی بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «یوآف لیمور» کارشناس نظامی رژیم صهیونستی در یادداشتی در روزنامه «اسرائیل هیوم» در تحلیل افزایش تنش‌ها در کرانه باختری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها، نوشت که حماس در تلاش است تا کرانه باختری اشغالی را شعله‌ور کند، در حالی که ارتش اشغالگر اسرائیل از سال ۲۰۰۲ مشغول کارزار و سیاست «جز العشب» (چمن زنی) است.

وی توضیح داد که هدف از سیاست جز العشب که ارتش اشغالگر از زمان عملیات «السور الواقی» در سال ۲۰۰۲ تا کنون در کرانه باختری اشغالی ادامه می‌دهد؛ از بین بردن فعالان (مقاومت) به منظور اطمینان از عدم وجود عملیات علیه تل‌آویو بود.

این تحلیلگر صهیونیست نوشت: «این روش که متکی بر برتری اطلاعاتی و آزادی عمل کامل عملیاتی است، از آن زمان خود را ثابت کرده است و به همین دلیل است که سطح عملیات‌ها [علیه اسرائیل]، در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته بسیار پایین آمده است».

وی در ادامه می‌نویسد که، اما طرف مقابل و به ویژه حماس، نیز دائماً با جدیت در تلاش است که عملیات انجام دهد و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که این فعالیت عموماً توسط سه منبع اصلی رهبری و منابع مالی هدایت می‌شود: رهبری حماس در نوار غزه، رهبری آن در خارج از کشور، که در ترکیه و لبنان مستقر است و اسرای دربند زندان‌های اسرائیل.

لیمو تاکید می‌کند: «ارتباط تنگاتنگی بین این سه و حتی شباهت زیادی میان آن‌ها وجود دارد. حماس در نوار غزه توسط «یحیی السنوار» مسئول اصلی تدوین توافق تبادل اسرای فلسطین با «گلعاد شالیت» اداره می‌شود. صالح العاروری نیز رهبری حماس در خارج از نوار غزه را برعهده دارد، هر دوی آن‌ها، یک هدف را دنبال می‌کنند؛ یعنی آزادسازی دوستان باقی‌مانده خود در زندان‌های اسرائیل».

این تحلیلگر رژیم صهیونیستی مدعی شد که «هسته‌ای» که از حماس در کرانه باختری شناسایی شد، در چارچوب اهداف متعدد خود، به دنبال به اسارت گرفتن اسرائیلی‌های بیشتر برای چانه‌زنی در سند تبادل اسرا بود. این شبکه به نسبت گسترده بود و به دنبال اجرای عملیات‌های تدریجی برای متزلزل ساختن اسرائیل بود. این میزان گستردگی به آن اجازه می‌داد که در برنامه‌هایش مبالغه کند، اما این امر به نفع آن نبود.

وی در ادامه ادعا‌های خود نوشت که این برنامه‌های حماس در کرانه باختری از چشم «شین بت» (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی) اسرائیل پنهان نماند، به همین دلیل نیز بازداشت‌های اولیه از بیش از یک هفته پیش آغاز شد و بازجویی از بازداشت شدگان، برنامه کامل آن‌ها را آشکار کرد و همین امر موجب بازداشت‌های گسترده‌ای طی دو روز اخیر صورت گیرد. اقدام علیه کلیه اهداف به صورت موازی و به سرعت در پنج منطقه صورت گرفت تا هیچ یک از اعضای این شبکه متوجه نشود و فرصتی برای انجام عملیات پیش از دستگیری وجود نداشته باشد.

وی مدعی شد که طبیعی است که حماس به بازداشت و کشته شدن شماری از اعضایش در کرانه باختری طی چند روز اخیر واکنش نشان دهد، اما این امر موجب خواهد شد که اولا ارتباط مستقیم حماس با شبکه لو رفته در کرانه باختری افشا شود و اقدامات اسرائیل در غزه نیز تشدید گردد. موفقیت حماس در به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست در کرانه باختری نیز به همین امر منتهی نخواهد شد بلکه موجب آغاز یک نبرد جدید با غزه خواهد شد.

در یورش صبح روز یکشنبه پیش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف قدس و کرانه باختری که با درگیری‌های مسلحانه همراه شد، دستکم چهار فلسطینی به شهادت رسیدند و چندین نفر دیگر نیز بازداشت شدند. رسانه‌های صهیونیستی ادعا کردند که این عملیات در راستای عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه «هسته‌های حماس» انجام شد.

رادیو رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد، بر اساس اعلام مسؤولان «شاباک» اعضای هسته‌ای که برخی از آن‌ها شهید و برخی بازداشت شدند وابسته به حماس بوده‌اند و برای «انجام حمله در داخل اسرائیل» برنامه‌ریزی کرده بودند. هرچند هنوز ظن و گمان‌هایی مبنی بر اینکه تعدادی از اعضای هسته مذکور بازداشت نشده‌اند، وجود دارد.

کانال ۲۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم به نقل از یک منبعی امنیتی مدعی شد: «ارتش توانست عملیاتی بزرگ را خنثی کند که اسرائیل مدتهاست مانند آن دیده نشده است».

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد که اعضای حماس که در این عملیات به شهادت رسیدند، قصد انجام عملیاتی نزدیک در اسرائیل را داشتند.

در مقابل، گروه‌های مختلف فلسطینی این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کردند، روز‌های سیاهی در انتظار این رژیم در کرانه باختری است.

«باسم نعیم» از رهبران جنبش حماس نیز گفت که نبرد آینده با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است. همه تلاش‌های ملی و مردمی بایستی برای انقلابی کردن شهر‌ها و روستا‌های کرانه باختری معطوف شود. برای تحقق این هدف بزرگ و راهبردی ابتدا به توافق بر سر یک دیدگاه ملی برای مقابله با نظریه هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی، نیاز است.

«احمد مدلل» از مقامات ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تاکید کرد مقاومت با عملیات نظامی در کرانه باختری مانع حملات بیش‌تر ارتش صهیونیستی به فلسطینیان خواهد شد. دشمن صهیونیستی از افزایش قدرت مقاومت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و حمایت ملت فلسطین از مقاومت هراس دارد.

وی افزود: «عملیات نظامی در کرانه باختری محاسبات دشمن صهیونیستی را برهم می‌زند و مانع حملات ارتش اسرائیل می‌شود».

«خالد البطش» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تحلیل به شهادت رسیدن شماری از شهروندان فلسطینی در کرانه باختری گفت: «پس از این‌که نبرد سیف القدس، یکپارچگی عرصه‌های نبرد فلسطینی‌ها را ثابت کرد، رژیم اشغالگر به دنبال راهی برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته خود بود... حالا هم هدف رژیم اسرائیل از تشدید تنش ناکام گذاشتن هر‌گونه عملیات ویژه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و تضعیف روحیه مقاومت در کرانه باختری است».

حماس در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ توانست در مقابل آزادی «گلعاد شالیت» سرباز اسرائیلی ربوده شده طی قرارداد موسوم به قرارداد وفاداری با آزادگان، ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی را از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد کند.

جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. در مقابل، بیش از ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ فلسطینی کم سن‌وسال و ۴۴۰ بازداشتی اداری، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

این جنبش مقاومت در حالی، به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست را در برنامه خود دارد که اغلب گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی سیاست اسارت نظامیان رژیم صهیونیستی به منظور مبادله آن‌ها با اسرای فلسطینی را قبول دارند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار